Professur III

C. Mothes
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Frau Dr. Cornelia Mothes

Vertretungsprofessur Kommunikationswissenschaft III

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Institut für Kommunikationswissenschaft

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Wissenschaftlicher Werdegang
  • Studium der Kommunikationswissenschaft, Kunstgeschichte und Soziologie an der TU Dresden (Stipendium der Studienstiftung des deutschen Volkes)
  • 2008 Forschungsstipendium im Future Lab der Rino Snaidero Scientific Foundation, Majano/Italien
  • 2012 Promotion an der TU Dresden über die Objektivität im Journalismus als professionelles Abgrenzungskriterium zum Nicht-Journalisten (Promotionsstipendium der Studienstiftung des deutschen Volkes)
  • Bis WS 2013/2014 wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Kommunikationswissenschaft der TU Dresden
  • 2014 Post-doc am Lehrstuhl für Medienpsychologie der Universität
    Hohenheim im BMBF-Projekt „Perspektiven und Trends der Privatheit“
  • 2014-2016 Post-doc Stipendiatin (DAAD), School of Communication,
    The Ohio State University, Columbus, OH
  • Seit 2017 Vertretungsprofessur Kommunikationswissenschaft III am Institut für Kommunikationswissenschaft, TU Dresden
Forschungsschwerpunkte
  • Medienwirkung, Medienpsychologie
  • Digitaler Wandel
  • Journalismusforschung
  • Politische Kommunikation
  • Empirische Methoden, insbes. experimentelle Designs
Ausgewählte Publikationen

Von Pape, T., Trepte, S., & Mothes, C. (in press). Privacy by disaster? Press coverage of privacy and digital technology. European Journal of Communication. doi:10.1177/0267323117689994

Mothes, C. (in press). Biased objectivity: Information preferences of journalists and citizens. Journalism & Mass Communication Quarterly. doi:10.1177/1077699016669106

Mothes, C. (in press). Confirmation bias. In F. Moghaddam (ed.), The SAGE Encyclopedia of Political Behavior.

Mothes, C. (2017). Nachrichtennutzung in komplexen Informationsumgebungen: ‘Zufälligkeit’ als tragfähiges Konzept gesellschaftlicher Integration? In O. Jandura, M. Wendelin, M. Adolf, & J. Wimmer (eds.), Zwischen Integration und Diversifikation: Medien und gesellschaftlicher Zusammenhalt im digitalen Zeitalter (pp. 6581). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-15031-0_5

Donsbach, W., & Mothes, C. (2017). Selectivity paradigms and cognitive dissonance. In P. Rössler (ed.), The International Encyclopedia of Media Effects. London: Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9781118783764.wbieme0193

Donsbach, W. & Mothes, C. (2016). Leon Festinger. In K. B. Jensen, R. T. Craig, J. D. Pooley, & E. W. Rothenbuhler (eds.), The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy (pp. 15). London: John Wiley & Sons. doi: 10.1002/9781118766804.wbiect027

Mothes, C., & Schenk, S. (2015). “Medienwirkung trotz Selektion: Einflussfaktoren auf die Zuwendung zu Zeitungsinhalten” von Wolfgang Donsbach. In M. Potthoff (ed.), Schlüsselwerke der Medienwirkungsforschung (pp. 259270). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-09923-7_22

Knobloch-Westerwick, S., Mothes, C., Johnson, B. K., Westerwick, A., & Donsbach, W. (2015). Political online information searching in Germany and the United States: Confirmation bias, source credibility, and attitude impacts. Journal of Communication, 65, 489511. doi:10.1111/jcom.12154

Donsbach, W., Degen, M., Freiling, I., Schielicke, A. M., & Mothes, C. (2015). Ein neuer Blick auf Politikverdrossenheit: Kompetenzgefühle und Einstellungen zur Politik angesichts komplexer Themen im Wahlkampf. In Akademie für politische Bildung (ed.), Wahlverhalten und Regierungsoptionen im Kontext der Bundestagswahl 2013 (pp. 199220). Frankfurt: Campus Verlag.

Mothes, C., & Knobloch-Westerwick, S. (2015). Kurzfristige und langfristige Effekte von Nachrichten auf politische Informationsinteressen. In O. Jandura, T. Petersen, C. Mothes, & A. M. Schielicke (eds.), Publizistik und gesellschaftliche Verantwortung: Festschrift für Wolfgang Donsbach (pp. 105123). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-04704-7_8

Schielicke, A. M., Mothes, C., & Donsbach, D. (2014). Vertrauen in Journalisten: Trends & Einflussfaktoren. In B. Stark, O. Quiring, & N. Jackob (eds.), Von der Gutenberg-Galaxis zur Google-Galaxis: Alte und neue Grenzvermessung nach 50 Jahren DGPuK (pp. 247270). Konstanz: UVK.

Mothes, C. (2014). Objektivität als professionelles Abgrenzungskriterium im Journalismus: Eine dissonanztheoretische Studie zum Informationsverhalten von Journalisten und Nicht-Journalisten. In  C. Neuberger, A. Czepek, R. Hohfeld, F. Lobigs, W. Loosen, & K. Meier (eds.): Aktuell. Studien zum Journalismus. Baden-Baden: Nomos.

Rentsch, M., & Mothes, C. (2013). Journalismus in der Selbstfindung: Der Wandel der öffentlichen Kommunikation zwingt Journalisten zur Präzisierung ihrer gesellschaftlichen Rolle. In T. Rössing, & N. Podschu­weit (eds.), Politische Kommunikation in Zeiten des Medienwandels (pp. 7199). Berlin: de Gruyter.

Donsbach, W., Walter, C., Mothes, C., & Rentsch, M. (2013). Das Internet regelt das schon? Einblicke in das Nachrichtenverhalten Jugendlicher. Deutsche Jugend, 61(6), 254264.

Donsbach, W., & Mothes, C. (2012). The dissonant self: Contributions from dissonance theory to a new agenda in studying political communication. Annals of The International Communication Association, 36(1), 3–44. doi:10.1080/23808985.2013.11679124

Donsbach, W., Rentsch, M., Mothes, C., & Walter, C. (2012). “If news is that important, it will find me”? Nachrichtennutzung und -wissen junger Menschen in Deutschland. Politische Bildung, 4, 138152.

Mothes, C. (2008). Die Theorie der kognitiven Dissonanzfruchtbar oder obsolet? Neue Erklärungspotentiale einer alten Theorie am Beispiel der Politikverdrossenheit. In R. Geier, M. Wuttke, & R. Piehler (eds.), Medien und Wirklichkeit (pp. 150166). Technische Universität Chemnitz.

Konferenzbeiträge

Lavis, S., Mothes, C., & Knobloch-Westerwick, S. (November, 2016). Entertainment values in American TV news. Annual Conference of the National Communication Association (NCA), Philadelphia, Pennsylvania.

Gottsacker, E., Filicky, T., Knobloch-Westerwick, S., Mothes, C., & Lavis, S. (March, 2016). Entertainment values in American satire and regular news broadcasts. Denman Undergraduate Research Forum, Ohio State University, Columbus, Ohio.

Mothes, C., Knobloch-Westerwick, S., & Pearson, G. (June 2016). The PFAD model of news exposure: Impacts of personalization, fragmentation, authority-disorder bias, and dramatization on selective exposure to political news, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Fukuoka.

Mothes, C. (June 2016). Biased objectivity: Information preferences of journalists and citizens, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Fukuoka.

Knobloch-Westerwick, S., Polavin, N., & Mothes, C. (June 2016). How being a different American makes you feel good about yourself: Effects of selective exposure to international news on self-regard, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Fukuoka.

Von Pape, T., Mothes, C., & Trepte, S. (June 2016). Between the right to be forgotten and the “celebrity hack:” Press coverage on digital privacy, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Fukuoka.

Loy, L., Masur, P., Schmitt, J. B., Mothes, C., & Trepte, S. (June 2016). Politically informed in a complex world? Time affluence, self-efficacy, and need for cognition as predictors of political media use and political knowledge, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Interactive Paper Session, Fukuoka.

Mothes, C., & Garrett, R. K. (October 2015). Attitude-reinforcement vs. self-reinforcement in selective exposure to political information, Research Workshop “New Frontiers in Selective Exposure Research,” Haifa.

Knobloch-Westerwick, S., Mothes, C., & Polavin, N. (August 2015). Confirmation bias, ingroup bias, and negativity bias in selective exposure to political information, Annual Conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), San Francisco.

Knobloch-Westerwick, S., Mothes, C., Johnson, B. K., Westerwick, A., & Donsbach, W. (Mai 2015). Political online information searching before the 2013 German federal election: Confirmation bias, source credibility, and attitude impacts, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), San Juan.

Donsbach, W., Mothes, C., Schielicke, A. M., & Freiling, I. (Mai 2015). Spiral of dis-identification: A new look at negative attitudes towards politics, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), San Juan.

Donsbach, W., Schielicke, A. M., & Mothes, C. (Mai 2015). Ideal and factual professional roles in German journalism, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), San Juan.

Donsbach, W., Mothes, C., Schielicke, A. M., Degen, M., & Freiling, I. (September 2014). Spiral of Dis-Identification: Another look at reasons for negative political attitudes, Annual Conference of the World Association for Public Opinion Research (WAPOR), Nizza.

Donsbach, W., Schielicke, A. M, Degen, M., Freiling, I., & Mothes, C. (November 2013). Wähleransprache und Wählermobilisierung angesichts komplexer Themen [Addressing and mobilizing voters in the light of complex issues], Annual Conference of the Academy of Political Education, Tutzing.

Mothes, C. (September 2013). Torn journalist: Measuring psychological discomfort in the wake of attitude-consistent vs. norm-consistent selection decisions in journalism, 8th Conference of the Media Psychology Division, German Association for Psychology (DGPs), Würzburg.

Mothes, C., & Donsbach, W. (June 2013). The pro vs. the amateur: Do professional journalists make better news decisions?, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), London.

Donsbach, W., Schielicke, A. M., & Mothes, C. (May 2013). Alles in einen Topf? Die Entgrenzung des Journalismus aus der Sicht des Publikums [Practically all the same? The dissolution of journalism from an audience perspective], Annual Conference of the German Communication Association (DGPuK), Mainz.

Donsbach, W., Rentsch, M., Walter, C., & Mothes, C. (May 2012). It’s the profession, not the platform, stupid! The quality of news in Internet and traditional sources, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Phoenix.

Mothes, C. (June 2011). Does professionalization matter? A comparison of German journalists and non-journa­lists on selective exposure to attitude-consistent and counter-attitudinal political infor­mation, 4th International Conference “Communication and Reality,” Barcelona.

Mothes, C. (May 2011). On behalf of the public good? A comparison of German journalists and non-journalists on their handling of information from a cognitive dissonance theory perspective, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Graduate Student Preconference “Political Communication,” Boston.

Mothes, C. (May 2010). Back to the Roots: Innovationen der Selective Exposure Forschung für eine ‚new agenda‘ der Kommunikationsforschung [Back to the roots: Innovations in selective exposure research for a ‘new agenda’ in political communication], Annual Conference of the German Communication Association (DGPuK), Ilmenau.

Mothes, C. (April 2006). Die Theorie der kognitiven Dissonanz: Fruchtbar oder obsolet? [The theory of cognitive dissonance: Seminal or out of date?], 2nd Student Media Conference (Studentische Medientage), Chemnitz.

Eingeladene Vorträge
  • 2017  TU Dresden: Wie uns Unterhaltung unterhält: Erklärungen aus dem kommunikationswissenschaftlichen Theorienbaukasten am Beispiel von Westworld, “WeiterSehen: Interdisziplinäre Perspektiven Dresdner Serienforschung,” mit Lutz M. Hagen, Isabelle Freiling & Lorenz Harst, 19.-20.05.2017, Dresden
  • 2016  TU Dresden: Wolfgang Donsbach als Vorbild und Mentor, “Media Research in the Public Interest: Academic Commemoration in the Honor of Wolfgang Donsbach,” 22.01.2016, Dresden
  • 2014  Invited talk, Graduate student research colloquium at the School of Communication, The Ohio State University: Niche News and News Niches: Factors behind selective exposure to political news, 01.12.2015, Columbus, OH 
  • 2013  Presse-Club Dresden: Sind Journalisten noch glaubwürdig? Trends und Einflussfaktoren auf Vertrauen in Journalismus, mit Anna-Maria Schielicke, 14.10.2013, Dresden
Mitgliedschaften + Reviewtätigkeiten
  • Mitglied der DGPuK, ICA, AEJMC und ECREA
  • Reviewertätigkeiten u.a. für Journal of Communication, Communication Research, Communication Theory, Media Psychology, Political Communication, Journalism & Mass Communication Quarterly sowie die Jahrestagungen der ICA, AEJMC und DGPuK Methoden

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Maren Martini
Letzte Änderung: 06.04.2017