Gastvorträge
Referent: |
Julia Mihaly |
Titel: | "Inszenierte Authentizitäten" |
Datum: | Mittwoch, 22.01.2020 |
Uhrzeit: | 18:00 – 19:30 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum 116 |
zusätzlicher Workshop von 15:00 – 18:00 im SoundLab |
Referent: |
Jessica Ekomane |
Titel: | "Power and technology" |
Datum: | Mittwoch, 04.12.2019 |
Uhrzeit: | 18:00 – 19:30 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum 116 |
zusätzlicher Workshop von 15:00 – 18:00 im SoundLab |
Referent: |
Rama Gottfried |
Titel: | "Animism: composing (with) musical creatures" |
Datum: | Mittwoch, 13.11.2019 |
Uhrzeit: | 18:00 – 19:30 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum 116 |
zusätzlicher Workshop von 15:00 – 18:00 im SoundLab |
Referent: |
Maximilian Marcoll |
Titel: | "ZUGRIFF" |
Datum: | Mittwoch, 23.10.2019 |
Uhrzeit: | 18:00 – 19:30 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum 116 |
Referent: |
Prof. Stefan Weinzierl TU Berlin |
Titel: | "Virtuelle Realitäten als Forschungswerkzeug einer empirischen Musikwissenschaft" |
Datum: | Mittwoch, 14.06.2017 |
Uhrzeit: | 18:30-20:00 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum E04 |
Zusammenfassung: |
Referentin: | Dr. Kelly Jakubowski Durham University, UK |
Titel: | "Why is this song stuck in my head? The contribution of musical features to the ‘earworm’ experience" |
Datum: | Dienstag, 20.06.2017 |
Uhrzeit: | 16:40-18:10 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum E08 |
Zusammenfassung: |
Referentin: | MMag. phil., MSc. Manuela M. Marin Universität Innsbruck |
Titel: | "Flow in music performance: In quest of the autotelic personality among musicians" |
Datum: | Dienstag, 27.06.2017 |
Uhrzeit: | 16:40-18:10 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum E08 |
Zusammenfassung: |
Referentin: |
Friedrich Geiger |
Titel: | Gebaute Bürgerlichkeit. Die Hamburger Elbphilharmonie |
Datum: | Dienstag, 04.07.2017 |
Uhrzeit: | 18:30 - 20:00 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum E08 |
Zusammenfassung: |
Die Finanzierung des Zukunftskonzeptes der TU Dresden erfolgt aus Mitteln der Exzellenzinitiative des Bundes und der Länder.
Referentin: | Dr. Morag Josephine Grant Freie Musikwissenschaftlerin |
Titel: | Musik, für und gegen die Menschenrechte? Musikalische Kommunikation und die Debatte um "hate speech" |
Datum: | 24.11.2015 |
Uhrzeit: | 18:30-20:00 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum E08 |
Der Vortrag ist öffentlich und kostenfrei. Eine vorherige Anmeldung ist nicht erforderlich. |
Referent: | Dr. Marcus Pearce Queen Mary Universität London |
Titel: | Predictive Processing of Music: Expectation & Aesthetics |
Datum: | 26.01.2016 |
Uhrzeit: | 14:50-16:20 (5.DS) |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum E08 |
Zusammenfassung: Eduard Hanslick (1854) identified the importance of unconscious expectations in the aesthetic experience of music. Unexpected musical events introduce a sense of tension and suspense while expected events generate pleasurable feelings of resolution. Some 100 years later, Leonard B. Meyer (1957) suggested that expectations are built upon learned cognitive representations of musical styles instantiated as probability systems in the minds of composers, performers and listeners. Until recently, there has been surprisingly little scientific work to corroborate these hypotheses. I will present a dynamic information-theoretic model of auditory expectation (Pearce, 2005) that learns through musical experience and generates probabilistic predictions about forthcoming events (e.g., the pitch or onset time of the next note), given the current context. In empirical experiments with listeners, ratings of unexpectedness and uncertainty, and electro-physiological responses to expected and unexpected notes, show a close correspondence with the predictions of the model, measured in terms of information content and entropy (Pearce, 2005; Pearce et al., 2010; Omigie et al., 2012, 2013). Furthermore, behavioural and physiological emotional responses to live musical performances have been shown to vary systematically with the probabilistic expectations of the model (Egermann et al., 2013). These empirical results confirm and add computational and psychological detail to the cognitive processes proposed by Hanslick and Meyer. References can be found on the project-website. |
|
Der Vortrag ist öffentlich und kostenfrei. Eine vorherige Anmeldung ist nicht erforderlich. |
Referent: | Prof. Dr. David-Emil Wickström Popakademie Baden-Württemberg |
Titel: | Rock-n-Roll Krest - Post-Sowjetische Populäre Musik und Religion |
Datum: | 22.02.2016 |
Uhrzeit: | 18:30-20:00 |
Ort: | Institut für Kunst- und Musikwissenschaft August-Bebel-Str. 20, Raum E08 |
Der Vortrag ist öffentlich und kostenfrei. Eine vorherige Anmeldung ist nicht erforderlich. |