Research Associates

Research Associate
NameMr Thomas Bárány M.A.
Project Coordinator Lateral Entry Teacher Training
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II, Room 19 Zellescher Weg 20
01217 Dresden

Wissenschaftlicher Mitarbeiter
NameMr Dr. phil. Frank Beier
Graduate Forum
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre, Room 206 Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden
Office hours:
- Thursday:
- 09:00 - 15:00
- please register via OPAL
Since May 2016 | Research Assistant at TU Dresden, ZLSB, Graduate Forum (Main area: Qualitative Methods) |
Oct 2010 to Apr 2016 | Research Assistant at TU Chemnitz, Chair of Educational Science |
Oct 2005 to Sept 2010 | Degree Course in Sociology / Educational Science at TU Dresden |
- Methodology of qualitative research in educational science
- Qualitative classroom research
- Biographical research
- Migration and educational experiences in dictatorial states
2022
-
Praktische Theorie: Verknüpfung autonomer Praxiserfahrungen und wissenschaftlicher Diskurse zum Thema „Rechenschwäche“ , 2022, In: PraxisForschungLehrer*innenBildung : PFLB : Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung. p. 198-212Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
The Emergence of Biography Blockades: Political Imprisoned Women in the GDR and Their Family Background , 2022, In: Gesellschaft – Individuum – Sozialisation : Zeitschrift für Sozialisationsforschung : GISo. 3, 1Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2021
-
Schnittstellen und Brüche in der zweiphasigen Lehrkräftebildung aus der Sicht von Ausbilderinnen und Ausbildern des sächsischen Vorbereitungsdienstes , 2021, In: Seminar : bak-Vierteljahresschrift. 27, 3, p. 53, 69 p.Research output: Contribution to journal > Research article
-
Zwischen „Was hast du für Entdeckungen gemacht?“ und „Sag erstmal, was du gerechnet hast“: Paradoxe Interaktionskonstellationen in den Präsentationsphasen Substantieller Lernumgebungen , 2021, Paradoxien (in) der Pädagogik. Binder, U. (ed.). Beltz Juventa, Weinheim, p. 212-232Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2020
-
Biografieforschendes Lernen mit Lehramtsstudierenden: Ein sinnvolles Element der Lehramtsausbildung? , 2020, Auf neuen Wegen zum Lehrer*innenberuf: Bildungsbiographien nicht-traditioneller Lehramtsstudierender und biographisches Lernen in der Lehrer*innenbildung. Klomfaß, S. & Epp, A. (eds.). Beltz Juventa, Weinheim, p. 201-215Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Erziehungswissenschaftliche Biografieforschung: Zum Konzept der Lebenslaufspuren , 2020, Das Erziehungswissenschaftliche qualitativer Forschung. Kreitz, R., Demmer, C. & Fuchs, T. (eds.).Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Fallinterpretationen zwischen Theorie- und Anwendungsbezug: Zum praktischen Nutzen wissenschaftlicher Erkenntnis am Beispiel der qualitativen Kurs- und Unterrichtsforschung , 2020, In: Debatte : Beiträge zur Erwachsenenbildung. 3, 1, p. 6-22Research output: Contribution to journal > Research article
2019
-
Der Umgang mit Normativität und Kontingenz in der Unterrichtsforschung , 2019, Normativität in der Erziehungswissenschaft. Wolfgang, M., Casale, R., Tervooren, A. & Zirfas, J. (eds.). Springer VS, p. 345-364Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2018
-
Soziologische Methoden und erziehungswissenschaftliche Theorie?: Ein kritischer Diskussionsbeitrag zum Theorie-Empirie-Problem der qualitativen Forschung in der Pädagogik , 2018, In: Erziehungswissenschaft : Mitteilungsblatt der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. 29, p. 65-76Research output: Contribution to journal > Research article
-
Verwaltete Lebensläufe im Spannungsverhältnis zwischen Vergemeinschaftung, Individualisierung und Biografie am Beispiel von ehemals politisch inhaftierten Frauen in der DDR , 2018, Verwaltete Biografien. Schilling, E. (ed.). Springer VS, p. 249-274Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2020
Der Einfluss interkultureller Faktoren auf Aneignungsprozesse im schulischen Zweitspracherwerb (XIV. Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG), Palermo, zusammen mit Torsten Andreas)
Sprache, Fach und Kultur: Antinomien pädagogischen Handelns im Fachunterricht mit DaZ-SchülerInnen (XIV. Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG), Palermo)
Sozialwissenschaftliche Diktaturforschung: Was leistet die
Biografieforschung? (1. HAIT – Doktorandenforum. Demokratieforschung im 20. und 21. Jahrhundert: Alte Pfade oder neue Wege. Theorien, Methoden und Perspektiven. 1. & 2.04.2020)
Women and Resistance: The Interplay of Individualization Processes and the Socialist Life Course Regime in the GDR (IV. ISA Forum of Sociology, Porto Alegre, Brazil)
It Is No Methodological Question! Why Mixing Methods Only Works with Theory! (IV. ISA Forum of Sociology, Porto Alegre, Brazil)
2019
Kinder Mathematik betreiben lassen – Was leistet eine qualitative Interventionsstudie? (11. ZSM Nachwuchsforschungstagung, Magdeburg)
Forschung und Transfer – Hürden und Chancen der empirischen Bildungsforschung für das Lehramt. (Lehr- und Forschungswerkstatt: Herausforderung der Digitalisierung. Magdeburg)
2018
Biografie und Habitus – Widersprüche zweier soziologischer Konzepte? (Bildung, Biografie und Ungleichheit. Tagung des Gießener Graduiertenzentrums, 22.–23.11.18, Gießen)
“Flight and ‘illegal’ migration from the GDR into West Germany: Biographical Backgrounds of political imprisoned women in the GDR.” (Association for Borderlands Studies 2nd World Conference 2018, 10.07.–14.07.18, Wien / Budapest)
2017
‚Reflexive Normativität‘ als Methodologie qualitativer Forschung in der Erziehungswissenschaft (Normativität in der Erziehungswissenschaft. Jahrestagung der DFGE Sektion „Allgemeine Erziehungswissenschaft“. Marburg)
2016
Soziologische Methoden und erziehungswissenschaftliche Theorie? Drei Thesen und ein Fragezeichen zum Theorie-Empirie-Problem der qualitativen Forschung in der Pädagogik.
(Theorien und Theorieentwicklungen (in) der Erziehungswissenschaft. DGfE Kommissionstagung Wissenschaftsforschung. Erfurt)
Krisis oder Plan? Desintegrationsprozesse weiblicher »Staatsfeinde« in der DDR. (Geschlossene Gesellschaften. 38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie. Bamberg)
2015
Class room talk and working with the text book: the challenging job to integrate learning material in course communication
(The International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis – 4th–7th August, Kolding, Denmark, 2015) (Zusammen mit Franziska Wyßuwa)
2014
Qualitative Forschung, Präskription und Kritik
(Jahrestagung der Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung der DGfE; Chemnitz, 2014) (Zusammen mit Franziska Wyßuwa)
Violence and dissidence. Female political prisoners in the former GDR.
(World Congress of Sociology; Yokohama / Japan , 2014)
The Breaking down of institutional expectation patterns: Life crisis and the development of oppositional action of female political prisoners in the GDR.
(International Conference: The People’s Republic of Poland and the German Democratic Republic in everyday experience. Biography – Memory – Interpretation; Warschau / Poland, 2014)
Socialization and trajectory pathways of female political prisoners in the former GDR.
(Blind Peer-Review Application; International conference: “Before, Beside and After (Beyond) the biographical Narrative”, European Society for Research on the Education of Adults; Magdeburg / Germany, 2014)
2013
Bildung dissidenter Lebensentwürfe in sozialistischen Lebenswelten?
Zum Ertrag des narrativen Interviews für die Erforschung des Zusammenhanges zwischen totalitärer Erziehung und „staatsfeindlicher Einstellung“.
(Jahrestagung der Kommission "Qualitative Bildungs- und Biographieforschung" der DGfE, Essen, 2013)
Ethnomethodologie der Lernkultur
(Vortrag im Rahmen des Forum Pädagogik an der TU Chemnitz, 2013) (Zusammen mit Franziska Wyßuwa, M.A.)
2012
Interdisziplinarität und Normativität. Widerspruch oder Möglichkeit interdisziplinärer Sozialforschung.
(Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Bochum, 2012)
Wie aus kleinen Engeln große Teufel werden. Befunde zur Genese fremdenfeindlicher Identitätsentwürfe.
(Fachtagung der Kindervereinigung Sachsen e. V. / Aufwachsen Zusammenwachsen, „Kinder kennen keine Grenzen – Erwachsene schon!“ – Vorurteile beginnen in den Köpfen der „Großen“. Chemnitz, 2012)
2011
„Entschuldige, dass ich nochmal was sage“ – Zur pädagogischen Relevanz von Feedback-Feedback Äußerungen
(Tagung. 49. Treffen des Arbeitskreises der Angewandten Gesprächsforschung, Münster, 2011) (Zusammen mit Franziska Wyßuwa, M.A.) (Zusammenfassung siehe S. 11)

Research Associate
NameMr Dr. Stephan Bloße
Coordination of digital services in lateral entry, BQL.Digital
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre, Room 103 Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden

Research Associate
NameMs Dr. Rachel Bowden
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II Zellescher Weg 20
01217 Dresden
January 2022 |
University of Southampton |
November 2015 |
London Southbank University, UK |
June 2005 |
Cambridge University Examinations, UK |
August 2003 |
The University of Leeds, UK |
February 1999 |
Trinity College London, UK |
Since July 2021 |
Research Associate |
May 2019 – July 2019 |
Technical Assistant |
February 2019 – March 2019 |
Research Assistant |
March 2016 – August 2018 |
Technical Assistant |
February 2015 – November 2015 |
Research Assistant |
January 2011 – November 2013 |
Project Manager |
April 2008 – March 2010 |
Senior Teacher |
April 2006 – May 2008 |
Trainer, teacher, ELZ coordinator |
August 2003 – January 2006 |
Teacher |
- Teacher education
- Language-sensitive teaching
- English language teaching
- Education for sustainability
2022
-
Multilingualism is a resource for learning and teaching , Dec 2022, Enabling Education Review : Education in the new normal. Dec. 2022 ed., Vol. 11. p. 34-36, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Global Education Digest 2022 Deutsch , Nov 2022, Multilingual Global education Digest 2022: A multilingual bibliography of global education research and materials. Massimiliano , T. (ed.). Fifth Edition ed., London: Development Education Research Centre, IOE, UCL’s Faculty of Education and Society., p. 79-92, 193 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Teacher Academy Project- Teaching Sustainability (TAP-TS) , 15 Sep 2022Research output: Contribution to conferences > Poster
-
Learner-centred education and English medium instruction: policies in practice in a lower-secondary mathematics class in rural Rwanda , 12 Jul 2022, In: Compare : a journal of comparative and international education / Comparative Education Society in Europe, British Section. 2022Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2021
-
Education policy and inclusive education: People and processes , 31 Dec 2021, Policy, Provision and Practice for Special educational Needs and Disability: Perspectives across countries. Wood, P. (ed.). Routledge, LondonResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
A teacher's construction of mathematics lessons in rural Rwanda , 9 Nov 2021Research output: Contribution to conferences > Presentation slides
2015
-
Cultural interpreters in German Preschools , 2015, In: Enabling Education Review. 4Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Teacher Research in the English Language Teacher Development Project , 2015, International Perspectives on Teacher Research. Borg, S. & Santiago Sanchez, H. (eds.). Palgrave Macmillan UK, p. 152, 169 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2014
-
An Introduction to English Language Teacher Development Project (ELTDP) , 2014, The English Language Teacher development project: theory, research and practice. . Kabilan , M. K. (ed.). Universiti Sains Malaysia, p. 1-7Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
The English Language Teacher Development Project: Theory, research and practice , 2014, The English Language Teacher Development Project: Theory, research and practice. Universiti Sains MalaysiaResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
Barrett, A. M., Milligan, L. O., Bowden, R., & Sane, E. (2022). Secondary education for sustainable development in sub-Saharan Africa. The role of language. Conference presentation at CIES 2022 Illuminating the power of idealism. April 18–22, Minneapolis.

Coordination Office Inclusion
NameMs Tina Czaja
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II, Room 18b Zellescher Weg 20
01217 Dresden

Research Associate
NameMs Dr. Peggy Germer
Project Manager BQL GS (Elementary School)
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II, Room 23a Zellescher Weg 20
01217 Dresden
Beruflicher Werdegang
Seit 2019 | Projektleiterin Berufsbegleitende Qualifizierung für Lehrkräfte an Grundschulen in Sachsen (BQL GS) |
2014 – 2019 |
Abgeordnete Lehrerin im Hochschuldienst (LiH) im Team Forschung, Lehre und Entwicklung des Zentrums für Lehrerbildung, Schul- und Berufsbildungsforschung der TU Dresden (ZLSB) und am Institut für Slavistik für verschiedene Schularten der Lehrämter Russisch/Polnisch Mentorin für das Lehramt Russisch |
Seit 2014 | Fortbildnerin für Mentor/-innenqualifikationen des Freistaates Sachsen im Bereich I und IV |
2000 – 2014 | Fachlehrerin in den Fächern Geografie, Deutsch als Zweitsprache, Russisch und Gemeinschaftskunde/Rechtskunde/Wirtschaft (GRW) |
1998 – 2000 | Referendariat |
1996 – 1998 |
Lektorin für Deutsch als Fremdsprache an der Fakultät für Klassische Philologie und Moderne Fremdsprachen an der Staatlichen Pädagogischen Universität Minsk Lehrauftrag Lektorat Deutsch des Sprachenzentrums der Europa-Universität Viadrina in Frankfurt (Oder) |
Hochschulbildung
9/2011 – 9/2013 | Sprachkurs Polnisch an der Schule für polnische Sprache und Kultur der Universität Wrocław |
2009 | Zweite Staatsprüfung für das Lehramt an berufsbildenden Schulen im Fach GRW (Erste Staatsprüfung: 2005) |
2000 | Zweite Staatsprüfung für das Höhere Lehramt an Gymnasien in den Fächern Russisch und Geografie (Erste Staatsprüfung: 1994) |
1996 | Erweiterungsprüfung für das Fach Deutsch als Zweitsprache für das Lehramt an Mittelschulen |
1994 | Praktikum im Fach Deutsch als Zweitsprache an der Linguistischen Universität Kiew (9-11/1994) |
9/1990 – 5/1991 | Auslandsstudium am Pädagogischen Institut Smolensk (Russland) |
Auszeichnungen/Stipendien
2015 | Lehrpreis der TU Dresden für ein hochschuldidaktisches Szenario im Lehramt Russisch |
1996 – 1998 | Robert-Bosch-Stipendium in Minsk (Weißrussland) |
1994 | DAAD-Stipendium in Kiew (Ukraine) |
Mitgliedschaften/Ehrenamt
- seit 2016: Mitglied im Verband der deutschen Slavistik
- seit 2015: Jurorin bei der Stiftung der deutschen Wirtschaft (sdw)
- seit 2015: Mitglied der Graduiertenakademie der TU Dresden
2017 – 2021 | Projektteilnahme (unter der Leitung von Prof. Kuße, Institut für Slavistik): Capacity Building in higher education action Joint Project “Enhancing Teaching Practice in Higher Education in RUSSIA and СHINA” (ENTEP) |
Seit 2018 |
Internationalisierung der Lehrerbildung an der TUD - Kooperationsaufbau des Zentrums für Lehrerbildung-, Schul- und Berufsbildungsforschung (ZLSB) mit der Pädagogischen Fakultät der Karls-Universität Prag |
Seit 2016 | Internationalisierung der Lehrerbildung an der TUD - Kooperationsaufbau des Zentrums für Lehrerbildung-, Schul- und Berufsbildungsforschung (ZLSB) mit der Kazaner Föderalen Universität (KFU), Förderung durch das SMWK |
2015 – 2016 | Projektmitarbeit am Orientierungsrahmen für Fortbildungskurse im Bereich I Verantwortungsbereich: Sächsisches Bildungsinstitut (SBI), Zentrum für Lehrerbildung und Schulforschung der Universität Leipzig (ZLS) und des Zentrums für Lehrerbildung, Schul- und Berufsbildungsforschung der TU Dresden (ZLSB) |
Konferenzorganisation
2020 | Organisation (gemeinsam mit Dagmar Oertel, Thomas Bárány und Julian Hoischen) der „1st Dresden Conference on Lateral Entry Teacher Education and Second Career Teachers“ (24.-26.11.2020) |
2019 – 2020 | Organisation (gemeinsam mit Kristian Raum und Veronika Haupt) des 2. Fachtages „MEHR Sprachen Didaktik“ an der TU Dresden (28.03.2020) |
2017 – 2018 | Organisation (gemeinsam mit Kristian Raum und Veronika Haupt) des 1. Fachtages „MEHR Sprachen Didaktik“ an der TU Dresden (08.09.2018) |
Konferenzteilnahmen (Symposien, Vorträge, Präsentationen - 2018-2021)
2021
Vortrag (gemeinsam mit Malte Krone): „Partizipative Gestaltung des Distanzlernens im Seiteneinstieg Grundschule – Was soll bleiben? Was kann weg?“ | DikoLa-Jahrestagung „Lehren für eine Bildung in der Digitalen Welt – Lehrer*innenbildung vor dem Hintergrund der digitalen Transformation“|BMBF-Projekt „DikoLa-Digital kompetent im Lehramt“ am Zentrum für Lehrer*innenbildung der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg (25.11.2021) [auf Einladung]
Workshop (gemeinsam mit Aurica E. Borszik, Malte Krone): „Vorstellung und Einsatzmöglichkeiten digitaler Tools in der Lehrer:innenbildung (DaF)“ | 2. Internationales Projekttreffen „Virtual Transnational Project Meeting“ | Projekt Erasmus + Germanistik Digital (GEDI) | Leitende Organisation: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave (Slovakei)| 15.10.2021 [auf Einladung]
Panelbeitrag: “Teacher language” – Results of an evaluation study about development of competencies of L1- and L2-teacher students during internships|NELE Summer School 2021: "Empirical research for high quality teaching and teacher education" ZLSB TU Dresden (Dresden, 10.09.2021), [auf Einladung]
Symposiumsbeitrag (gemeinsam mit Axel Gehrmann, Thomas Bárány): „Approaches, Antinomies and Realities: Professionalization for Opening Systems of Teacher Education”| Symposium: “Transformations & Transitions in Teacher Education; Potentials and Contradictions”| European Conference of Educational Research (Genf, 09. 09.2021), [auf Einladung]
Virtuelle Symposiumsleitung und –beitrag: “Digitalisation and Lateral Entry Teacher Education – perceptions from second career teacher-students about e-Education” (Präsentation gemeinsam mit Dagmar Oertel), 1st International early career educational researcher’s conference of KFU (Kazan, 25th May 2021), [auf Einladung]
Virtueller Workshop für Lehrende und Dozierende aus Russland und China: „Better together…Tandem language learning in TE”|International Conference|ENTEP/Erasmus+: Enhancing Teaching Practice in Higher Education in RUSSIA and СHINA (ENTEP)| Institut für Slavistik und ZLSB der TUD|Dresden, 03.05.2021-04.05.2021
Präsentation in Plenarsitzung: „Key messages for establishing quality assurance mechanisms in second career teacher education – regional, national and international challenges in higher education”| International Conference ENTEP/Erasmus+: Delivering impact in higher education learning and teaching: Enhancing cross-border collaborations|Ural State University of Economics|Ekaterinburg, 06.-08.04.2021
Symposiumsbeitrag: „Lateral Entry Teacher Education (LETE) for Primary teacher-students. Opportunities and challenges in a time of COVID-19.“ World Education Leadership Symposium |Online-Conference: WELSfocus|COVID-19 Educational Research (CovER): Crisis in Society and Impact on Education around the World|University of Teacher Education Zug (PH Zug)|Institute for Management and Economics of Education (IBB), 01.02.2021
2020
Workshop-Beitrag: “LETE in times of COVID-19 pandemic: a comparative study about online learning, testing, and supporting teacher-students” (Peggy Germer, Dagmar Oertel), at the “1st Dresden Conference: Lateral Entry and Second Career Teachers”, ZLSB at TU Dresden, 24.11.2020 – 26.11.2020
Präsentation im digitalen Austauschforum: „Aufgabendifferenzierung im Sachunterricht Klasse 3“, 5. TUD SYLBER-Konferenz „Heterogenität und Inklusion in der Lehrer*innenbildung“, ZLSB der TUD (Dresden, 14.11.2020)
Virtuelle Präsentation: „Teach OnLine at TUD: Digitising Viable Alternative Routes in LETE-Education for future primary school teachers“,
Konferenz: SATHE 2020, Projekt: “Enhancing Teaching Practice in Higher Education in RUSSIA and СHINA (ENTEP)“, Politécnico de Coimbra (Coimbra, 24.-25.09.2020), [auf Einladung]
Virtuelle Symposiumsleitung und –beitrag: „How is it possible to relate cultural education to develop competencies of foreign language teacher-students?”, VI. Internationale Lehrerbildungskonferenz der KFU (Kazan, 27.05.-09.06.2020), [auf Einladung]
Präsentation: „Potenzial von Mehrsprachigkeit im Lehramtsstudium Russisch – Gemeinsame schulpraktische Professionalisierung von Studierenden des Lehramtes Russisch und Weiterbildungsteilnehmenden zur beruflichen Gleichstellung aus Osteuropa“, 3. Arbeitskreis der Didaktik der Slawischen Sprachen, Humboldt-Universität (Berlin, 19.-20.02.2020) [auf Einladung]
2019
Workshop (gemeinsam mit Kristian Raum): „Kulturen im Kontakt. Außerschulische Lernorte im Fremdsprachenunterricht“, Bildungsministerium Prag (28.11.2019) [auf Einladung]
Panel-Beitrag (gemeinsam mit Axel Gehrmann): „Post-Pisa Reforms of Teacher Education in Germany – Standards Setting and Quality Improvement within the Federal States“, The International scientific-practical conference: „Framing Challenges in Higher Education: Bridging the gap between Russia, China and Europe“ im Projekt “Enhancing Teaching Practice in Higher Education in RUSSIA and СHINA (ENTEP)“ Universität Sanya (Hainan, 19.-22.11.2019) [auf Einladung]
Workshop: „Zeugnis aus dem Ausland und dann…? Didaktische Modellierung der Weiterbildungsveranstaltungen im Lehramt Russisch zur beruflichen Gleichstellung osteuropäischer Lehrkräfte“, Sektion der slavischen Sprachen und Kulturen, 13. Deutscher Slavistentag, Internationaler Kongress der deutschsprachigen Slavistik in Trier, Universität Trier (Trier, 24.-26.09.2019) [auf Einladung]
Discussion Panel (gemeinsam mit Axel Gehrmann, Martin Neumärker, Anja Schanze, Frank Beier, Thomas Bárány): „Teacher Education in Germany – Current Trends and Reforms“, The 7th International Conference on Teacher Education: „The Story of Innovation in Teacher Education“, MOFET-Institute (Tel Aviv, 24.-26.06.2019) [auf Einladung]
Symposiumsleitung und -beitrag: „WIKI- for training future language teachers to use lesson phrases“, V. Internationale Lehrerbildungskonferenz der KFU (Kazan, 29. - 31.05.2019) [auf Einladung]
Workshop: „Unterrichtsbeobachtung und -reflexion: kollegial und zielorientiert“, Fortbildung von Mentorinnen- und Mentoren (Baustein 1), ZLSB der TUD und LASuB (Dresden, 19.03.2019)
2018
Präsentation im Workshop: „Internships in Saxony for teachers from abroad on adaptation courses”, „International Conference: Teacher Education in (Trans)Formation: Global Trends, National Processes an Local Factors“, ZLSB der TUD (Dresden, 12.11. – 16.11.2018)
Vortrag: „Развитие речи преподавателя иностранного языка с помощью тандемного метода“, International scientific-practical conference „Exploring CrossBoarder Collaborations in Higher Education Institutions: Teaching and Learning“, KFU (Kazan, 16.10. - 17.10.2018)
Organisation und Mitwirkung: Fachtag „Zur Sprache Sachsen!“ Fachtag MEHR Sprachen Didaktik an der TU Dresden; Workshop (gemeinsam mit Anton Schmidt): „Digitale Lernumgebungen im kompetenzorientierten Fremdsprachenunterricht“ ZLSB der TUD (Dresden, 08.09.2018)
Workshop (gemeinsam mit Kristian Raum): „Methoden der Gruppenmoderation und Beratung von ausländischen Studierenden“, Summerschool des Projektes Mentoring-Tutoring-Coaching des ZLSB der TUD (Dresden, 07.08.2018)
Workshop for Top Managers (gemeinsam mit Anton Schmidt): „Формы взаимодействия университета и школы на практических фазах подготовки будущих yчителей“, Projekt “Enhancing Teaching Practice in Higher Education in RUSSIA and
СHINA (ENTEP)“, Institut für Slavistik der TUD (Dresden, 18.06. - 22.06.2018)
Symposiumsbeitrag: „Развитие компетенции будущих учителей иностанного языка в процессе школьной педагогической практики“, IV. Internationale Lehrerbildungskonferenz der KFU (Kazan, 22. - 24.05.2018) [auf Einladung]

Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II, 2nd floor, room 220 Zellescher Weg 20
01217 Dresden

Mr Fritz Hoffmann
Coordination Office Digitalization & Schullogin
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre, Room 102 Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden
Research Associate
NameMr Dipl.-Soz. Julian Hoischen
Scientific support
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II, Room 18b Zellescher Weg 20
01217 Dresden

Research Associate
NameMs Dr. Kerstin Koch
Subject Coordinator Lateral Entry Mathematics
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II, Room 18b Zellescher Weg 20
01217 Dresden
Visiting address:
Willersbau, Room C15 Zellescher Weg 12–14
01069 Dresden
Since 2017 | Research assistant at the Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB) of TU Dresden, subject coordinator mathematics for the second-career qualification of teachers (German abbreviation: BQL), subject coordinator for the second-career qualification of teachers (German abbreviation: BQL) in physics (until 2020) |
2011–2017 | School teacher seconded to the university |
1992–2011 | Grammar school teacher of mathematics and physics |
1989–1992 | Doctoral studies at the (former) University of Education Dresden |
1985–1989 | Qualified teacher (diploma) for mathematics and physics |
1981–1985 |
Teacher training at the (former) University of Education Dresden for mathematics and physics |
- Chances and challenges of qualifying teachers for mathematics who have not completed their basic studies
- Teaching and learning with digital media in mathematics lessons
- Courses on the individual subject didactics of mathematics as part of the second-career qualification of teachers (German abbreviation: BQL)
- Continuing education courses for teachers regarding the use of digital media in mathematics lessons: GeoGebra, computer algebra systems, interactive whiteboard
- Vortrag (online): Hoffkamp, A., Koch, K. (2021): Seiteneinstieg als alternativer Weg zum grundständigen Lehramtsstudium an der TU Dresden. Netzwerktreffen der Mitteldeutschen Mathematikdidaktiken, Otto von Guericke Universität Magdeburg, 23.04.2021
-
Symposiumsbeitrag (online): Hoffkamp, A., Koch, K. (2020): “Academic qualification of second career teachers in mathematics – challenges, conditions of success and desiderata”, 1th Dresden Conference on Lateral Entry and Second Career Teachers (LETE), ZLSB Dresden, 24.–26.11.2020
-
Workshop (online): Koch, K., Oertel, D. (2020): „Lernstände erheben mit Online-Tests in „OPAL Schule“ – Beispiele zum Mathematikunterricht in der Sekundarstufe I“, Herbstakademie 2020, Landesamt für Schule und Bildung Sachsen. Medienbildung und Digitalisierung in der Schule, 16.–20.11.2020,
-
Vortrag (online): Hoffkamp, A., Koch, K.: „Seiteneinstieg als alternativer Weg zum grundständigen Lehramtsstudium an der TU Dresden“ GdM 2020 Online-Tagung, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, 28.09.–01.10.2020
-
Symposiumsbeitrag (online): „BQL.Digital: Online Services for Second Career Teacher programs“, Thomas Barany, Dagmar Oertel, Kerstin Koch (2020)
-
Virtual Conference IFTE-2020, Kazan Federal University, 27.05.2020–09.06.2020
2021
-
Erstes Netzwerktreffen der mitteldeutschen Mathematikdidaktiken zum Thema Seiteneinstieg ins Lehramt Mathematik , Aug 2021, Mitteilungen der Gesellschaft für Mathematikdidaktik. Vol. 111. p. 97-99Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2020
-
Seiteneinstieg als alternativer Weg zum grundständigen Lehramtsstudium an der TU Dresden , 2020, Beiträge zum Mathematikunterricht. Siller, H., Wörler, J. & Weigel, W. (eds.). WTM - Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, p. 437-440, 4 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution

Research Associate
NameMr Malte Krone M.Sc.
Coordination of digital services in lateral entry, BQL.Digital
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre, Room 103 Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden
2022
-
Partizipative Gestaltung des Distanzlernens im Seiteneinstieg: Was soll bleiben? Was kann weg? , 2022, Lehren für eine Bildung in der Digitalen Welt: Lehrer*innenbildung vor dem Hintergrund der digitalen Transformation. Ballod, M. & Heider, K. (eds.). Halle (Saale): Zentrum für Lehrer*innenbildung der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Vol. Band 5. p. 11-12Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution

Research Associate
NameMs Dipl.-Medieninf. Dagmar Oertel
Coordination of digital services in lateral entry; BQL.Digita
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre, Room 103 Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden
From 16 October, 2021 Dagmar Oertel is on parental leave. If you have any questions, please contact Malte Krone who is standing in for her.

Research Associate
NameMr Dipl.-Math. Robert Päßler
Coordination of digital services in lateral entry, BQL.Digital
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre
Raum 103, Raum 103
Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden
2022
-
Methoden und Werkzeuge für Entwurf und Herstellung schalenartiger und dünnwandiger Betonbauteile mit Regelflächengeometrie , 21 Jul 2022, SPP 1542: Leicht Bauen mit Beton : Grundlagen für das Bauen der Zukunft mit bionischen und mathematischen Entwurfsprinzipien. Dresden: Technische Universität Dresden , p. 488-513, 26 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2017
-
Interactive 3D-Representation of Material Mathematical Models with WebGL , 2017, In: Journal for Geometry and Graphics. 2017, 2, p. 263-271, 9 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Zur Bedeutung von Lehmodellen in der Entwicklungsgeschichte mathematischer Anschauungsmedien aus wissenschaftsgeschichtlicher Sicht mit Betrachtungen der didaktisch-methodischen Anwendung , 2017, In: Georg-Cantor-Heft. 2017, 19, p. 73-74, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2016
-
Interactive 3D-Representation of Material Mathematical Models with WebGL , 4 Aug 2016, Proceedings of the 17th International Conference on Geometry and Graphics. p. 1-6, #078Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution

Research Associate
NameMr Rolf Puderbach M.A.
Project Coordinator TUD-Sylber
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre, Room 204 Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden
- Quality Offensive Teacher Education
- Teacher education research
- Learning requirements and competence development in teacher training degree courses
- Choice of degree subject and studying behavior
- Lateral entry into the teaching profession
- Evaluation of degree programs
„Synergetische Lehrerbildung im exzellenten Rahmen“ (TUD-Sylber2), Laufzeit: 2019–2013, Drittmittel: Qualitätsoffensive Lehrerbildung, Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
„Synergetische Lehrerbildung im exzellenten Rahmen“ (TUD-Sylber), Laufzeit: 2016–2019, Drittmittel: Qualitätsoffensive Lehrerbildung, Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
„Qualifikationsprogramm für Akademiker zum Einstieg in den Lehrerberuf“ (QUER), Laufzeit: 2012–2014, Drittmittel: Europäischer Sozialfonds (ESF)
„Perspektiven für eine bedarfsgerechte Schulart- und Fächerwahl im Lehramtsstudium“, Laufzeit: 2012, Drittmittel: Sächsisches Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst (SMWK)
2022
-
Lehrkräfte im Hochschuldienst als Vermittler:innen und Netzwerker:innen in der Lehrerbildung.: Die Rolle der Lehrkräfte im Hochschuldienst am Zentrum für Lehrerbildung, Schul- und Berufsbildungsforschung (ZLSB) der TU Dresden , 2022, DIE ROLLE DER ZENTREN FÜR LEHRER:INNEN IM BERUFResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2021
-
Schnittstellen und Brüche in der zweiphasigen Lehrkräftebildung aus der Sicht von Ausbilderinnen und Ausbildern des sächsischen Vorbereitungsdienstes , 2021, In: Seminar : bak-Vierteljahresschrift. 27, 3, p. 53, 69 p.Research output: Contribution to journal > Research article
2020
-
Das Verbindungsbüro Lehrerbildung der TU Dresden: Synergetisch Lehrerbildung denken, regional Verantwortung übernehmen , 2020, Netzwerke. : Magazin zu gelingender Bildungsnetzwerkarbeit der Zentren für Lehrer*innenbildung und Schools of Education. Bendick, C., Feldmann, H., Horstmeyer, J., Michaelis, J., Nakamura, Y., Schmidt, B. & Schünemann, C. (eds.). Braunschweig, p. 76-84, 9 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Lehrerbildung in Deutschland neu denken?: Konjunkturen, Definitionen, rechtliche Figurierungen und empirische Ergebnisse zum Quer- und Seiteneinstieg in den Lehrerberuf , 2020, In: Recht der Jugend und des Bildungswesens : RdJB. 68, 2Research output: Contribution to journal > Research article
-
Quer- und Seiteneinstieg in den Lehrerinnen- und Lehrerberuf , 2020, Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Cramer, C., König, J. & Blömeke, S. (eds.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, p. 354, 359 p., 41Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2019
-
Quer- und Seiteneinsteiger nachqualifizieren: Erfahrungen an der Technischen Universität Dresden , 2019, In: Pädagogik. 71, 6, p. 34, 37 p.Research output: Contribution to journal > Research article
2018
-
Was bleibt nach Ende der Förderung? – Die Nachhaltigkeit von TUD-Sylber an der TU Dresden , 2018, In: Journal für LehrerInnenbildung : jlb. 18, 3, p. 34, 39 p.Research output: Contribution to journal > Research article
2017
-
Studiengangentwicklung in Lehramtsstudiengängen im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung. , 2017, Plan – do – check – act: Qualitätssicherung und Qualitätsentwicklung in der Lehrerbildung. . Bellenberg, G., Feldmann, H., Mattiesson, C. & Vanderbeke, M. (eds.). Bochum: Projektverlag, p. 29, 42 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2016
-
Nicht-grundständige Wege in den Lehrerberuf in Deutschland – Eine systematisierende Bestandsaufnahme , 2016, In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand : LbP. 16, p. 5-30, 25 p.Research output: Contribution to specialist publication > Special issue article/contribution
-
Quer- und Seiteneinstieg in den Lehrerberuf – schnelle Notlösung oder gleichwertige Alternative? , 2016, Institutioneller Wandel im Bildungsbereich – Reform ohne Kritik? . Berkemeyer, N., Hermstein, B. & Manitius, V. (eds.). Weinheim, Basel: Beltz Juventa, Weinheim, p. 253, 274 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
Ms Maria Richter-Babekoff
Projektkoordinatorin Lehramt.International
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II Zellescher Weg 20
01217 Dresden

Ms Sindy Riebeck
Coordination Office Digitalization & Schullogin
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre, Room 102 Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden
2020
-
Lehramtsstudierende mit Mikrofortbildungen aktiv auf den Beruf vorbereiten , 2020, Seamless Learning – lebenslanges, durchgängiges Lernen ermöglichen. Müller Werder, C. & Erlemann, J. (eds.). Waxmann Verlag GMBH, p. 159-163, 5 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Lehren und Lernen in der digitalen Welt – ein Lernangebot für zukünftige Lehrkräfte im Blended-Learning-Format , 2020, Seamless Learning – lebenslanges, durchgängiges Lernen ermöglichen. Müller Werder, C. & Erlemann, J. (eds.). Münster: Waxmann, p. 49-57, 9 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2014
-
Medienkompetenz durch eLearning – Studienvorbereitung online , 2014, Jahrbuch eLearning & Wissensmanagement 2015 – Lerntrends 2015. Hagen im Bremischen, p. 102-103, 2 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Studienvorbereitung per Mausklick: Ein Erfahrungsbericht aus Sachsen , 2014, p. 229-240, 12 p.Research output: Contribution to conferences > Paper
2013
-
Climb your next step: How can E-Learning promote the Change from School to University? , 2013, ICERI2013 Proceedings: 6th International Conference of Education, Research and Innovation. Sevilla: IATED Academy, p. 844-853Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
E-Learning in der Schule – Die Rolle des Lehrers als E-Teacher , 2013, INFOS 2013: 15. GI-Fachtagung „Informatik und Schule“, Praxisband. Breier, N., Stecher, P. & Wilke, T. (eds.).p. 159-168Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
E-Learning in der Schule – Lehrer im Spannungsfeld zwischen pädagogischem Mehrwert und didaktischer Anforderung - GI-Edition - Lecture Notes in Informatics (LNI), P-220 , 2013Research output: Contribution to conferences > Paper
-
E-Learning in der Schule – Lehrer im Spannungsfeld zwischen pädagogischem Mehrwert und didaktischer Anforderung - GI-Edition: Proceedings , 2013, p. 166-180, 15 p.Research output: Contribution to conferences > Paper
2012
-
Webbasiert Studieren lernen - ein Beitrag zur Entwicklung der Lernkompetenzen von Schülern , 2012, INFORMATIK 2012: 42. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI). Goltz, U., Magnor, M., Appelrath, H., Matthies, H. K., Balke, W. & Wolf, L. (eds.).p. 899-914, 16 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2011
-
Auf dem Weg von "E-Learning für die Schule" zu "E-Learning in der Schule": Kurserstellung im Projekt UnIbELT , 2011, p. 61-70, 10 p.Research output: Contribution to conferences > Paper

Research Associate
NameMs Anja Schanze
Project Coordinator TUD_MTC
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Seminargebäude II, Room 218 Zellescher Weg 20
01217 Dresden
- Teaching and learning in adult education
- Learning effectiveness in peer-learning formats
- Continuing education
- Project management
2019
-
Erfolgreicher Start ins Lehramtsstudium durch Peer-Tutoring. Das Projekt TUD_MTC , 27 Nov 2019, In: Journal für LehrerInnenbildung : jlb. 2019, 3, p. 82-88, 3 p.Research output: Contribution to journal > Research article

Mr Sebastian Schellhammer
Liaison Office Teacher Education
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Ludwig-Ermold-Str. 3, Room 206
01217 Dresden
Since July 2019 | Coordinator of the Liaison Office Teacher Education at the Center of Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB), TU Dresden |
Feb 2017 to June 2019 | Coordinator of the study success project “Learning Transfer Methods” at the Center for Continuing Education, TU Dresden |
Apr 2014 to June 2019 | Research assistant at cfaed in the group for Computational Nanoelectronics, TU Dresden |
Apr 2011 to Mar 2014 | PhD scholarship of the Heinrich Böll Foundation, research assistant at the Chair of Materials Science and Nanotechnology, TU Dresden |
May 2005 to Mar 2011 | Degree course in physics, TU Dresden |
- Networking between university and non-university actors in teacher education
- Subject-specific promotion of university didactics, especially including peer-to-peer formats
- Qualitative course evaluation
- Knowledge management in university teaching
- Promotion of student learning strategies
- Schellhammer, S.; Martin, D.; Melzer, S.; Stagge, A. & Rothe, N. (2019): Ganzheitliche Stärkung von Lerntransfer in den MINT-Studiengängen: Studierende und Lehrende qualifizieren, Kommunikationsprozesse fördern. Eingereicht in: Die Hochschullehre.
- Reimann, T.; Liedl, R. & Schellhammer, K. S. (2019): Using Blended Learning to Redesign a Groundwater Management Lecture Series: Benefits and Outcome. In: Grundwasser – Zeitschrift der Fachsektion Hydrogeologie.
- Schellhammer, S.; Reimann, T.; Walther, M. & Grischek, T. (2019): Lehren und Lernen: Bildung im Diskurs. In: Grundwasser – Zeitschrift der Fachsektion Hydrogeologie, 1–2. https://doi.org/10.1007/s00767-019-00425-y
- Schellhammer, S. & Kainer, F. (2019): Nachhaltige Verstetigung von Lehr-Lern-Konzepten: Wie Lehrveranstaltungen von ihren Entwickler_innen losgelöst werden können. In: HDS.journal, 49–56. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:15-qucosa2-332122
- Weller, A. & Schellhammer, S. (2019): Förderung der Lehrkultur durch MultiplikatorInnenprogramme: Zwischen Empowerment, Vernetzung und kollegialer Beratung. In: S. Gotzen, S. Heuchemer & T. van Treeck (Hrsg.): Profilbildung und Wertefragen in der Hochschulentwicklung – Hochschuldidaktik forscht zur Kultur des Ermöglichens. Cologne Open Science, Köln, 75–85. https://cos.bibl.th-koeln.de/frontdoor/index/index/searchtype/series/id/12/docId/809/start/0/rows/10
- Gaul, C.; Hutsch, S.; Schwarze, M.; Schellhammer, K. S.; Bussolotti, F. et al. (2018): Insight into doping efficiency of organic semiconductors from the analysis of the density of states in n-doped C60 and ZnPc. In: Nature Materials 17, 439–444. https://www.nature.com/articles/s41563-018-0030-8
- Schellhammer, S. & Greulich, H. (2017): Vom diversitätssensiblen, forschenden Lernen zu kollegialen Weiterbildungen. In: Meissner, B.; Walter, C.; Zinger, B. (Hrsg.): Tagungsband zum 3. Symposium zur Hochschullehre in den MINT-Fächern, Nürnberg, 37–43. https://www.th-nuernberg.de/fileadmin/abteilungen/sll/Dokumente/Hochschuldidaktik/MINT_Symposium/Tagungsband_MINT_Symposium_2017.pdf
- Schellhammer, K. S. & Cuniberti, G. (2017): Competence-Based, Research-Related Lab Courses for Materials Modeling: The Case of Organic Photovoltaics. In: J. Chem. Educ. 94, 190–194.https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jchemed.6b00499
- Schellhammer, S. (2016): Von Heterogenität zu Vielfalt: Unterschiede zwischen Studierenden als Chance erkennen und gezielt in der Hochschullehre nutzen. In: HDS.journal, 47–50. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:15-qucosa-202603
- Weitere Publikationen auf dem Gebiet der Organischen Elektronik unter:https://www.researchgate.net/profile/Karl_Schellhammer

Research Associate
NameMs Anna Schwalbe M.A.
Quality management
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Ludwig-Ermold-Straße 3, Room 20
01217 Dresden
- Quality analysis and quality assurance
- Evaluation of degree programs
- Empirical educational research
- Satisfaction with work and study
2023
-
Die Bedeutung der Wahrnehmung von Studienbedingungen für die Zufriedenheit im Lehramtsstudium. , 2023, Schule, Unterricht und Profession : Empirische Studien zur Lehrkräftebildung. Beier, F. (ed.). Waxmann, p. 77-94Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2020
-
Qualitätskultur als eine zentrale Bedingung für nachhaltige Qualitätsmanagementsysteme am Beispiel der TU Dresden. , 2020, In: Qualität in der Wissenschaft. 14, Heft 1, p. 26-31Research output: Contribution to journal > Conference article
-
Student Life Cycle als inhärenter Bestandteil des Dresdner Modells für Qualitätsmanagement in Studium und Lehre.Student Life Cycle. , 2020, Qualitätssicherung im Student Life Cycle. Pohlenz, P., Mitterauer, L. & Harris-Huemmert, S. (eds.). Waxmann Verlag GMBH, p. 175-185Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution

Research Associate
NameMs Dipl.-Soz. Anna Noémie Verheggen
Joint project ZukLOS
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Ludwig-Ermold-Straße 3, Room 206
01217 Dresden

Project Coordination
NameMs Dr. Nicole Zabel
PraxisdigitaliS
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Center for Teacher Education and Educational Research (German abbreviation: ZLSB)
Visiting address:
Gebäude für Forschung u. Lehre, Room 102 Ludwig-Ermold-Str. 3
01217 Dresden