Dr. Thiemo Leonhardt
Table of contents
Contact

Wissenschaftlicher Mitarbeiter
NameMr Dr. rer. nat. Thiemo Leonhardt
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Andreas-Pfitzmann-Bau, Raum 2083 Nöthnitzer Str. 46
01187 Dresden
Task areas
- Management Grand Challenge DIGITAL EDUCATION
- Project management: Online-Vorbereitungskurse (Teil des Studienerfolgskonzeptes der TU Dresden)
- Project management: FlippClass-Lehrerbildung (Fellowship digitale Hochschullehre)
- Project management: PraxisDigitaliS (BMBF-Projekt, FKZ 01JA2017A, Verbundprojekt mit der Uni Leipzig)
- Project management: EduInf
- Organisation Sächsischer Schulinformatiktag
Special tasks
- Deputy Equal Opportunity Officer for the Engineering Department
Teaching
- Fundamentals of Programming
- Programming Paradigms
- Physical Computing
- Fundamentals of Computer Science
- Media psychology and media didactics
Research focus
- Collaborative digital group learning szenarios
- Programming Misconceptions
Program Committee
DELFI - Fachtagung Bildungstechnologien der GI Fachgruppe Bildungstechnologien
Monographs
- (2020) Eigene Chatbots programmieren für Dummies Junior, Wiley-VCH, ISBN: 978-3527717682
- (2017) Programmieren mit dem Calliope mini für Dummies Junior, Wiley-VCH, ISBN: 978-3527714490
- (2017) Das Calliope-Buch: Spannende Bastelprojekte mit dem Calliope-Mini-Board, dpunkt.verlag, ISBN: 978-3-86490-468-4
- (2016) Eigene Apps programmieren für Dummies Junior, Wiley-VCH, ISBN: 978-3527713387
Publications
Profil at Research Portal of the TU Dresden
2022
-
Brief Summary of Existing Research on Students’ Conceptions of AI , Oct 2022, p. 1-2, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to conferences > Poster
-
Using Matchboxes to Teach the Basics of Machine Learning: an Analysis of (Possible) Misconceptions , 8 Sep 2022, Proceedings of the Second Teaching Machine Learning and Artificial Intelligence Workshop. PMLR, p. 25-29, 5 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Bildungstechnologien in der Schule. , 2022, DeLFI Workshops. p. 181-182, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Inside the Router: An interactive VR learning application to practice routing and network address translation , 2022, DELFI 2022 - Die 20. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft fur Informatik e.V.. Henning, P. A., Striewe, M. & Wolfel, M. (eds.). Gesellschaft fur Informatik (GI), p. 87-98, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Konzeption eines Setups für VR-gestützte 360°-Unterrichtsbeobachtung im TeachingLab. , 2022, DeLFI Workshops. p. 183-189, 7 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Novice-friendly Feedback for Python Tasks in ArTEMiS. , 2022, DeLFI Workshops. p. 235-241, 7 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Unterstütze den Lernprozess: Externe Steuerung des Ablaufs einer VR-Lernanwendung , 2022, DELFI 2022 - Die 20. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft fur Informatik e.V.. Henning, P. A., Striewe, M. & Wolfel, M. (eds.). Gesellschaft fur Informatik (GI), p. 249-250, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2021
-
Aufbau informatischer Kompetenzen im Kontext KI bei Lehramtsstudierenden des Faches Politik , Dec 2021, 9. Fachtagung Hochschuldidaktik Informatik (HDI) 2021. Desel, J., Opel, S. & Siegeris, J. (eds.).p. 93 - 100Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Dashboard für Lehrende zur Darstellung von Lerndaten anhand eines kollaborativen Informatik-Lernspiels für die Grundschule , 2021, DELFI 2021 - Die 19. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft fur Informatik e.V.. Kienle, A., Harrer, A., Haake, J. M. & Lingnau, A. (eds.). Gesellschaft fur Informatik (GI), p. 385-386, 2 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
EduInf - Education in Informatics. , 2021, p. 1645-1648Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to conferences > Paper
Publications outside TU Dresden
RWTH Aachen University Publications
Professional career
seit 04/2019 |
Assistent professor |
2017 - 2019 |
Project Manager |
2015 - 2019 |
Research Manager / Postdoctoral Researcher |
2008 - 2014 |
Research assistant Start-up |