Mandy Hommel
Research Associate
Room | Schumann building, B-Wing, Room 340 |
Telephone | +49-351-463-33903 |
Fax | +49-351-463-37194 |
Send a message. | |
Office hours | on appointment |
Centre of competence for research in Vocational and Economics Education
Centre of competence for research in Vocational and Economics Education
Student Advisory Service
- Master of Science Business Education and Management Training
(Economic and Non-economic Directions of Qualification)
Teaching
Diploma Basic Studies / Bachelor
- Methods of Empiric Pedagogical Research (Lecture SS 2008)
- Fundamentals of Personnel Management (Lecture since WS 2011/2012)
- Educational Psychology (Lecture SS 2014)
Diploma Main Study Period / Master
- New Theories of Teaching and Learning (Lecture since WS 2008/2009)
- Attention (Seminar SS 2009, SS 2010)
- Complex Learning Arrangements (Lecture SS 2013, Seminar SS 2014)
- Leadership and Communication (Seminar WS 2013/2014)
- Project Seminar "Learning through Research" (Seminar SS 2016)
Main Research Interests
- Video-based Classroom Research
- Learning for the Workplace
- Attention Behaviour in Learning Situations
- Teacher and Teaching Professionalism
- Reflection in Learning
- Financial Literacy
Membership
- German Association for Educational Science (DGfE), Section Vocational and Economic Education (BWP)
- European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group (SIG 14): Learning and professional development
Publications
- Hommel, M., Fürstenau, B., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2017). Beitrag von Banken-Webseiten zur Entwicklung der Finanzkompetenz potentieller Darlehensnehmer/innen über Baufinanzierungen. In J. Seifried, S. Seeber & B. Ziegler (Hrsg.) Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2017. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) (S. 97–111). Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
- Hommel, M. (2017). Geschäftsprozess- und funktionsorientiertes Lernen am Beispiel von SAP ERP HCM. In: K. Wilbers (Hrsg.) Industrie 4.0, Herausforderungen für die kaufmännische Bildung. Texte zur Wirtschaftspädagogik und Personalentwicklung, Band 19 (S. 155–185). Berlin: epubli.
- Hommel, M. & Mehlhorn, D. (2017). Schülererfahrungen und ihre Bedeutung für den Lernerfolg im handlungsorientierten Unterricht. In: B. Fürstenau (Hrsg.) Dresdner Beiträge zur Wirtschaftspädagogik, 01/2017.
- Schlicht, J., Hommel, M., Fürstenau, B. & Klauser, F. (2017). WiWiPäd: Ein komplexes Lehr-Lern-Arrangement für forschendes Lernen in wirtschaftswissenschaftlichen und wirtschaftspädagogischen Studiengängen. HDS.Journal, Heft 1/2017, 42–48.
- Fürstenau, B., Hommel, M., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2016). Analysis of Banks’s Online Information Regarding Mortgages as a Basis for Financially Literate Decision-Making in First-Time Homebying. In E. Wuttke & J. Seifried (Eds.) Research in Vocational Education, Vol. 3 (pp. 63–80). Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
- Hommel, M. (2016). Reflexionsgelegenheiten im berufsqualifizierenden Unterricht. In N. McElvany, W. Bos, H. G. Holtappels, M. M. Gebauer, F. Schwabe (Hrsg.) Bedingungen und Effekte guten Unterrichts, 1. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung, Band 1, (S. 147–155). Münster: Waxmann.
- Hommel, M. (2015). Wissensgesellschaft. In J.-P. Pahl (Hg.) Lexikon Berufsbildung. Ein Nachschlagewerk für die nicht-akademischen und akademischen Bereiche. (S. 818–819). Bielefeld: Bertelsmann.
- Fürstenau, B., Hommel, M., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2015). Baufinanzierung nach Maß? – Aufbau von Finanzkompetenz durch Online-Informationen. In J. Seifried, S. Seeber & B. Ziegler (Hrsg.) Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2015. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). (S. 23–36). Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
[online] http://www.bwp-dgfe.de/images/Dokumente/Jahrbuch-2015.pdf. - Fürstenau, B., Hommel, M., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2015). Aufnahme von Baufinanzierungsdarlehen – Eignung von Online Informationen zur Unterstützung der Finanzkompetenz potenzieller Kundinnen und Kunden. berufsbildung, 151, S. 36–38.
- Hommel, M. & Clarke, D. (2015). Reflection and questioning in classrooms in different cultural settings. In K. Krainer & N. Vondrová (Eds.). CERME9 Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.1717-1723, Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics, Published at HAL archives [online] https://hal.archives-ouvertes.fr/CERME9-TWG11/hal-01288007v1.
- Hommel, M., Kunath, J., Herchenbach, A., Handke, N., Sassin-Weise, J., Schmalfuß, N. & Fürstenau, B. (2015). Handbuch zur Fallstudie „Der Marketing-Mix macht’s“, 2. aktual. Auflage, In: TU Dresden, Lehrstuhl Wirtschaftspädagogik (Hrsg.), Dresdner Beiträge zur Wirtschaftspädagogik, 01/2015.
- Hommel, M. (2014). Sozial geteilte Reflexion – eine explorative Studie im Mathematikunterricht. In: J. Seifried, U. Faßhauer & S. Seeber (Hrsg.) Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2014. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). (S. 109–122). Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
- Hommel, M. (2013). „Darf ich um Ihre Aufmerksamkeit bitten?! Wege aus dem Aufmerksamkeitstief. In: U. Faßhauer, B. Fürstenau & E. Wuttke (Hrsg.). Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2013. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). (S. 23–34). Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
- Hommel, M. (2012). Aufmerksamkeitsverhalten in verschiedenen Unterrichtskonzepten. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 108 (4), S. 549–570.
- Hommel, M. (2012). Mehr Schüleraufmerksamkeit im Unterricht – Handlungsoptionen für Lehrende. berufsbildung, 138, S. 34–36.
- Hommel, M. (2012). Aufmerksamkeitsverhalten und Lernerfolg – eine Videostudie (Dissertation). Europäische Hochschulschriften. Reihe XI Pädagogik, Bd./Vol. 1023, Frankfurt am Main, Berlin, Bruxelles, Oxford, Wien: Peter Lang.
- Kunath, J., Hommel, M., Herchenbach, A., Handke, N., Sassin-Weise, J., Schmalfuß, N. & Fürstenau, B. (2012). Handbuch zur Fallstudie „Der Marketing-Mix macht’s“ In: TU Dresden, Lehrstuhl Wirtschaftspädagogik (Hrsg.), Dresdner Beiträge zur Wirtschaftspädagogik, 02/2012.
- Hommel, M. (2012). Kodierhandbuch des Beobachtungsinventars zur systematischen videobasierten Erfassung der Aufmerksamkeit von Lernenden (ModAI), In: TU Dresden, Lehrstuhl Wirtschaftspädagogik (Hrsg.), Dresdner Beiträge zur Wirtschaftspädagogik, 01/2012.
- Hommel, M. (2012). Aufmerksamkeitstief in Reflexionsphasen – eine Videoanalyse von Planspielunterricht. Wirtschaft und Erziehung, Ausgabe Januar/Februar/2012, S. 12–18.
- Hommel, M. (2011). Aufmerksamkeitsverlauf – Fremdbeobachtung und Eigeneinschätzung. In: U. Faßhauer, B. Fürstenau & E. Wuttke (Hrsg.). Grundlagenforschung zum Dualen System und Kompetenzentwicklung in der Lehrerbildung. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). (S. 117-130). Opladen, Berlin, Farmington Hills: Budrich.
- Hommel, M. (2010). Aufmerksamkeitsverlauf – Fremdbeobachtung und Selbsteinschätzung. 74. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) in Jena. Tagungsband S. 321–322.
- Hommel, M. (2010). Aufmerksamkeitsverlauf im Planspielunterricht. In: E. Wuttke, M. Friese, B. Fürstenau & R. Tenberg (Hrsg.). Dimensionen der Berufsbildung. Bildungspolitische, gesetzliche, organisationale und unterrichtliche Aspekte als Einflussgrößen auf berufliches Lernen. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). (S. 33–46). Frankfurt: Budrich.