Dr.-Ing. habil. Sabine Leischner
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Dr.-Ing. habil. Sabine Leischner
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Professur für Straßenbau
Professur für Straßenbau
Besuchsadresse:
Von-Mises-Bau, Raum 211 Georg-Schumann-Straße 7
01187 Dresden
Arbeitsschwerpunkte
- Forschungstätigkeit, Laborarbeiten (Feldversuche), Studentenbetreuung
- mechanisches Verhalten von Tragschichten ohne Bindemittel
- mechanisches Verhalten von Asphalt
- rechnerische Dimensionierung von Verkehrsbefestigungen
Mitgliedschaften
- Verein der Straßenbau- und Verkehrsingenieure (VSVI) Sachsen
- Mitglied der Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen (FGSV) und mehrerer ihrer Gremien
Publikationen
Als Leischner, S.
2022
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Prediction of asphalt pavement responses under moving loads with non-uniform tire footprints using the Fourier finite layer method , 7 Juli 2022, Eleventh International Conference on the Bearing Capacity of Roads, Railways and Airfields : Volume 3. 1 Aufl., London: CRC Press, Band 3. S. 266-274, 9 S.Publikation: Beitrag in Buch/Konferenzbericht/Sammelband/Gutachten > Beitrag in Konferenzband
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Effect of filler on performance of porous asphalt pavement using multiscale finite element method , 2022, in: International Journal of Pavement Engineering. 23, 9, S. 3244-3254, 11 S.Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
2021
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Effects of Microwave Heating and Long-Term Aging on the Rheological and Chemical Properties of Recovered Bitumen , 1 Dez. 2021, in: Materials. 14, 24, 7787Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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A fuzzy comprehensive evaluation method to select the optimal mineral filler for optimization of the performance of asphalt mastics , 6 Sept. 2021, in: Construction and Building Materials. 298, 123847Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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Simulation Chain: From the Material Behavior to the Thermo-Mechanical Long-Term Response of Asphalt Pavements and the Alteration of Functional Properties (Surface Drainage) , 3 Juli 2021, System Pavement – Tire – Vehicle: A Holistic Computational Approach. S. 267-289, 23 S., Chapter 9Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Buch/Konferenzbericht/Sammelband/Gutachten > Beitrag in Buch/Sammelband/Gutachten
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Influence of Different Fillers on Mechanical Properties of Porous Asphalt Mixtures Using Microstructural Finite-Element Analysis , 1 Juni 2021, in: Journal of Transportation Engineering Part B: Pavements. 147, 2, 04021004Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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Development of locally homogeneous finite element model for simulating the mesoscale structure of asphalt mixture , Mai 2021, in: Computers and Structures. 248, 106517Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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Uncertainty analysis of in-situ pavement compaction considering microstructural characteristics of asphalt mixtures , 12 April 2021, in: Construction and Building Materials. 279, 122514Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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A continuum mechanical model for asphalt based on the particle size distribution: Numerical formulation for large deformations and experimental validation , Feb. 2021, in: Mechanics of Materials. 153, 153, 103703Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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Coupled System Pavement - Tire - Vehicle: Experimental Methods for the Mechanical Characterization of Asphalt Concrete at Different Length Scales: Bitumen, Mastic, Mortar and Asphalt Mixture , 2021, Lecture Notes in Applied and Computational Mechanics. Springer Science and Business Media B.V., S. 121-161Publikation: Beitrag in Buch/Konferenzbericht/Sammelband/Gutachten > Beitrag in Buch/Sammelband/Gutachten
Als Werkmeister, S.
Oeser, M.; Wellner, F.; Werkmeister, S.; Canon Falla, G.:
New analytical design approach for thin surfaced asphalt pavements, Proceedings of the XXVth World Road Congress, Seoul, South Corea, 2015.
Oeser, M.; Werkmeister, S.; Canon Falla, G.:
Analytical design methodology for thin surfaced asphalt pavements in Germany, T&DI International Airfield & Highway Pavements Conference 2015 in Miami, USA, 2015.
Wellner, F.; Werkmeister, S.:
Straßenbauliche Aspekte der Energieversorgung von Fahrzeugen in Bewegung, Straße + Autobahn 3/2015, Kirschbaum-Verlag, Bonn, 2015.
Kaliske, M.; Wollny, I.; Oeser, M.; Ressel, W.; Alber, S.; Wellner, F.; Werkmeister, S.; Eckstein, L.; Wegener, D.:
Umfassende Analyse des gekoppelten Systems Straße-Reifen-Fahrzeug zur Entwicklung dauerhafter Straßenbefestigungen, Beitrag, 3. Dresdner Asphalttage, 2013.
Werkmeister, S.; Oeser, M.; Wellner, F.:
Determining of the remaining pavement life – field results, Proceedings of the 4th European Pavement and Asset Management Conference in Malmö, Sweden, September 5–7, 2012.
Wellner, F.; Werkmeister, S.; Ascher, D.:
Auswirkung der Alterung und des Schichtenverbundes auf den Beanspruchungszustand von Asphaltbefestigungen, Straße+Autobahn 7/2012, pp 430-437, 2012.
Oeser, M.; Werkmeister, S.; Wellner, F.; Blasl, A.; Canon Falla, G.; Lo Presti, D.:
Experimentelle und theoretische Untersuchungen zum Materialverhalten recycelter Bindemittel und Asphaltgemische, Beitrag, 2. Dresdner Asphalttage, 2011.
Werkmeister, S.; Wellner, F.; Blasl, A.; Lipke, S.:
Auswirkungen der Gemischzusammensetzung auf das Ermüdungsverhalten von Asphaltbefestigungen, Straße+Autobahn 6/2010, pp 384-391, 2010.
Oeser, M.; Werkmeister, S.; Blasl, A.; Wellner, F.:
Rheologische Modelle für Asphalt mit recycelten Komponenten, Beitrag, 1. Dresdner Asphalttage, 2009.
Douglas, R.; Werkmeister, S.; Gribble, M.:
Results of using measured full-scale tire/road contact stresses in models of pavement behaviour, Paper submitted to the 2009 Annual Conference of the Transportation Association of Canada, Vancouver, British Columbia, Canada, 2009.
Werkmeister, S.; Lipke, S.; Wellner, F.:
Prognose der Restnutzungsdauer von Asphaltbefestigungen - Ergebnisse von Versuchstrecken, Straße+Autobahn 4/2009, 2009.
Weise, C.; Werkmeister, S.; Oeser, M.:
Determination of the fatique behaviour of asphalt base mixes using the indirect tensile and the 4 point bending Test, 2nd Workshop on 4PB, 24-25th September 2009, University of Minho, Guimaraes, Portugal.
Werkmeister, S.; Alabaster, D. J.; Oeser, M.; Arnold, G.:
Validation of a Plastic Deformation Model for UGMs using Accelerated Pavement Test Results ISAP Conference 2008 in Zurich, CH.
Werkmeister, S.; Gribble, M.; Oeser, M.:
Effect of non-uniform tire/pavement contact stresses on the Pavement Response, Vortrag auf dem WCCM Conference 2008 in Venice.
Patrick, J.; Werkmeister, S.; Gribble, M.; Alabaster, D. J.:
The Effect of Compaction on the Performance of Thin Surfaced Granular Pavements, UNBAR Conference Nottingham, 2008, UK.
Weise, C.; Werkmeister, S.; Wellner, F.:
Determination of the Fatigue Behaviour of Asphalt Mixes using the Results of Direct, Indirect and Triaxial Tensile Tests, International Conference on Advanced Characterization of Pavement and Soil Engineering Materials, Athens, June 2007.
Werkmeister, S.; Alabaster, D. J.:
A practical method to estimate the remaining pavement life of Low Volume Roads using Falling Weight Deflectometer Results. Journal of the Transportation Research Board, No 1989, Low Volume Roads, Vol2. pp 261-269, 2007.
Werkmeister, S.; Gonzalez, A.; Hayward, B.; Alabaster, D. J.:
3D Finite Element elastic analysis of accelerated pavement test results from New Zealand’s CAPTIF Facility International Conference on Advanced Characterization of Pavement and Soil Engineering Materials, Athens, June 2007.
Werkmeister S.:
Überlegungen zur Abschätzung der Lebensdauer von Low Volume Roads anhand von FWD Messungen, Straße+Autobahn 10/2006, 2006.
Pidwerbesky, B.; Werkmeister, S.:
Better Performing Pavements: Performance of modified Basecourse Aggregates using RLT Test Results, Transit NZ & NZIHT Conference, Auckland, October 15 – 17, 2006, NZ.
Arnold, G.; Werkmeister, S.:
Performance Tests for selecting Aggregates for Roads – Report on Progress, Annual AQA and IOQNZ Conference, July 12-14 2006, Christchurch, NZ.
Oeser, M., Werkmeister, S.:
3-D Constitutive Model for Asphalt on the Basis of Fractional Creep Functions, ISAP Conference, Quebec, August 2006.
Werkmeister, S.; Wellner, F.; Oeser, M.:
Study on the Fatigue Behaviour of Asphalt Mixes Using the Dynamic Indirect Tensile Test within the Scope of Analytical Design, ISAP Conference, Canada 2006.
Werkmeister; S.; Steven, B. D.; Alabaster, D. J.:
A mechanistic-empirical approach using accelerated pavement test results to determine remaining life of Low Volume Roads, Road & Transport Research Journal, Vol 1, March 2006, Australia.
Werkmeister, S.:
Shakedown analysis of Unbound Granular Materials using accelerated pavement test results from New Zealand’s CAPTIF Facility, Paper accepted for the ASCE Journal publication and included in the GeoShanghai Conference Proceedings, 2006.
Werkmeister, S.; Steven, B. D.; Alabaster, D. J.; De Pont J.:
Untersuchung des Einflusses der Achslasterhöhung auf die Beanspruchung von Straßenbefestigungen - Ergebnisse von Rundlaufversuchen, Strasse+Autobahn 03/2005, S. 146-150, 2005.
Werkmeister, S.; Steven, B. D.; Alabaster, D. J.; Arnold, G.; Oeser, M.:
3D Finite Element analysis of accelerated pavement test results from New Zealand’s CAPTIF Facility, Bearing Capacity of Roads, Railways and Airfields: Proceedings of the 7th International Symposium on the Bearing Capacity of Roads and Airfields (BCRA), Trondheim (N), 24.-26. June 2005.
Werkmeister, S.; Dawson, A. R.; Wellner, F.:
Permanent Deformation Behavior of Granular Materials and the Shakedown-Concept, Int. Jnl. Road Materials and Pavement Design, Vol. 6., pp. 31-51, 2005.
Oeser, M.; Moeller, B.; Werkmeister, S.; Wellner, F.:
3D Constitutive Model for Unbound Granular Materials ICCES'04 Conference Madeira, Portugal, 26-29. July 2004.
Werkmeister, S.; Wellner, F.; Oeser, M.; Moeller, B.:
Design criteria of granular pavement layers proceedings of the fifth international symposium on unbound aggregates in roads (UNBAR 6), Nottingham (UK), 6.-8. July 2004, Balkema (Rotterdam) 2004.
Werkmeister, S.; Wellner, F.:
Die Untersuchung des Ermüdungsverhaltens von Asphaltgemischen mit dem dynamischen Spaltzugversuch im Rahmen einer analytischen Bemessung, Zeitschrift Bitumen, Heft 3/2004, S. 98-103.
Werkmeister, S.; Dawson, A. R.; Wellner, F.:
Pavement Design Model for Unbound Granular Materials, Journal of Transportation Engineering, ASCE American Society of Civil Engineers, Vol. 130, No. 5, pp 665-674, 2004.
Werkmeister, S.; Numrich, R.; Wellner, F.:
Weitergehende Betrachtungen zur Beschreibung des Verformungsverhaltens ungebundener Gesteinskörnungen im Rahmen einer analytischen Bemessung, Straße+Autobahn 1/2004, S. 11-23, 2004.
Wellner, F.; Jähnig, J.; Kiehne, A.; Werkmeister, S.:
Bemessung von Asphaltbefestigungen, Straße+Autobahn 4/2003, S. 196-203, 2003.
Werkmeister, S.:
Permanent deformation behaviour of unbound granular materials in pavement constructions, Dissertation, TU Dresden, 2003.
Werkmeister, S.; Wellner, F.:
Permanent Deformation behaviour of Unbound Granular Materials, 3rd International Symposium on Testing, Evaluation and Design of Pavement Constructions, TU Dresden, 3-4 April, 2003.
Dawson, A.; Arnold, G.; Werkmeister, S.; Huges, D.; Robinson D.:
Using a Shakedown Approach as a Simple Means of Predicting Rutting in Unsealed and Chip-sealed Pavements, 21st ARRB Transport Research Conference, Cairns (AUS), 18-23 May, 2003.
Werkmeister, S.; Dawson, A. R.; Wellner, F.:
Design concept of unbound granular layers in pavement constructions, 21st ARRB Transport Research Conference, Cairns (AUS), 18-23 May, 2003.
Werkmeister, S.; Dawson, A. R.; Wellner F.:
Design of granular pavement layers considering climatic conditions (03-2645), Journal of Transportation Research Board, No. 1837 pp. 61-70 Geomaterials 2003.
Werkmeister, S.; Numrich, R.; Wellner, F.:
Modeling of Unbound Granular Layers in Pavement Constructions, CD of the 9th International Conference on Asphalt Pavements (ISAP), Copenhagen (DK), August 17-22 2002, Paper No. 1:66.
Werkmeister, S.; Dawson, A. R.; Wellner, F.:
Deformation Behavior of Granular Materials under repeated dynamic load, Workshop Environmental Geomechanics – Monte Verità (CH) 2002.
Arnold, G.; Dawson, A.; Huges, D.; Werkmeister, S.; Robinson, D.:
Serviceability Design of Granular Pavement Materials, in: Bearing Capacity of Roads, Railways and Airfields: Proceedings of the 6 th International Symposium on the Bearing Capacity of Roads and Airfields (BCRA), Lisbon (P), 24.-26. June 2002, Balkema (Rotterdam) 2002, pp. 957 - 966.
Werkmeister, S.; Numrich, R.; Wellner, F.:
The Development of a Permanent Deformation Design Model for Unbound Granular Materials with the Shakedown-Concept, in: Bearing Capacity of Roads, Railways and Airfields: Proceedings of the 6 th international symposium on the Bearing Capacity of Roads and Airfields (BCRA), Lisbon (P), 24.-26. June 2002, Balkema (Rotterdam) 2002, pp. 1081-1098.
Werkmeister, S.; Dawson, A.; Wellner, F.:
Permanent Deformation Behavior of Unbound Granular Materials and the Shakedown-Theory, Journal of Transportation Research Board, No. 1757 pp. 75-81, Geomaterials 2001.
Werkmeister, S.; Numrich, R.; Wellner, F.:
Resilient and permanent deformation behaviour of unbound granular materials, in: Unbound aggregates in road construction: Proceedings of the fifth international symposium on unbound aggregates in roads (UNBAR 5), Nottingham (UK), 21.-23. June 2000, Balkema (Rotterdam) 2000, S. 171-180, 12 B, 6 T, 8 Q
Werkmeister, S.; Numrich, R.:
Beitrag zur Untersuchung des Verformungsverhaltens ungebundener Gesteinskörnungen mit Hilfe der SHAKEDOWN-Theorie, Schriftenreihe der Professur für Straßenbau Heft 11, TU Dresden, 2000.
Wellner, F.; Werkmeister, S.:
Beitrag zur Untersuchung des Verformungsverhaltens ungebundener Gesteinskörnungen mit Hilfe der SHAKEDOWN-Theorie, Straße+Autobahn 6/2000, S. 369 – 375, 2000.
Dawson, A.; Werkmeister, S.; Numrich, R.; Wellner, F.:
Das plastische Verformungsverhalten granularer Materialien (Plasic Behaviour of Granular Materials), Forschungsprojekt 313-ARC-XI-97/98 zw. Deutscher Akademischer Austauschdienst/British Council, Hannover/Nottingham, Juli 1999
Abschlussarbeiten
Forschungsprojekte
DFG FOR 2089 - Reifen-Fahrbahn-Interaktion - Phase II, 01.10.2017 - 30.10.2021
DFG FOR 2089 - Reifen-Fahrbahn-Interaktion - Phase I, 01.10.2014 - 30.09.2017
AllBack2Pave, 01.11.2013 - 30.09.2015
Forschungsaufenthalte
Universidad de Catholica (Chile)
Frau Dr.-Ing. habil. Sabine Leischner, 4
University of Auckland (Neuseeland)
Frau Dr.-Ing. habil. Sabine Leischner, 2 Wochen