Internationales Kolloquium
Restaurierung von Ikonen und ingenieurwissenschaftliche Ansätze
Das Kolloquium findet online statt und wird veranstaltet von den teilnehmenden Institutionen in Dresden und Moskau.
Zeit: 6. November 2020, 08:45 - 16:00 Uhr (Zeitzone: UTC + 1)
Ort: online
Sprachen: Englisch und Russisch
Mitwirkende:
- Technische Universität Dresden
- Hochschule für Bildende Künste Dresden (HfBK)
- Institut für Holztechnologie Dresden (IHD)
- Andrey Rublev Museum für antike russische Kultur und Kunst Moskau
- Moskauer Staatliche Kunstakademie, benannt nach V.I. Surikov
- Staatliche Eremitage St. Petersburg
- Tretjakov Galerie Moskau
– Staatliches Museum Pavlovsk
Der Stand des VirtEx-Projektes wird in der ersten Session vorgestellt.
In den folgenden Sessions werden verschiedene Restaurierungsprojekte von Ikonen in Russland vorgestellt, um einen Eindruck über den Stand der Restaurierungspraxis auf diesem Gebiet zu erhalten. In den anschließenden Diskussionen ergibt sich die Möglichkeit des Wissensaustausches zwischen den verschiedenen Fachrichtungen (Ingenieurwissenschaften, Restaurierung, Kunstgeschichte) und, natürlich, zwischen den Wissenschaftler*innen unterschiedlicher Länder. Dank des Online-Formats besteht die Möglichkeit Teilnehmer aus der ganzen Welt willkommen zu heißen.
Programm
„Virtual Experiments for Wooden Artworks, Limitation of Climate Induced Changes on Artwork in Situ by Means of Numerical Simulation”
Prof. Dr. Michael Kaliske (Institute for Structural Analysis, TU Dresden)
„The Iconostasis of the Russian Memorial Church in Leipzig and its Author, the Moscow Iconographer Nikolay Emelyanov“
Dr. Zhanna Belik (Art Historian, PhD (Art History), Head of Art Attribution Department, Andrey Rublev Museum, Moscow)
„Significant Features of the Restoration of the Wooden Base of Icons“
Olga Trufanova (Restorer, Head of Concervation Workshop, Andrey Rublev Museum, Moscow)
„Athonite icons of the late 19th - early 20th centuries and their technological features“
Irina Kadikova (Senior Researcher, Laboratory of Physical and Chemical Research, State Research Institute of Restoration, Moscow)
„The Technology of the Icon ’The Last Supper’ from the Russian Memorial Church in Leipzig“ (1)
Prof. Dr. Christoph Herm (Dresden Academy of Fine Arts, HfBK)
Dipl.–Rest. Oliver Tietze (Leipzig, TU Dresden)
„The Technology of the Icon ’The Last Supper’ from the Russian Memorial Church in Leipzig“ (2)
Prof. Dr. Christoph Herm (Dresden Academy of Fine Arts, HfBK)
Dipl.–Rest. Oliver Tietze (Leipzig, TU Dresden)
„Restoration of the 19th Century Icon ’The Only Begotten Son’, Features of the Restoration of the Wooden base“
Natalia Scharowa (Moscow State Academic Art Institute Named After V.I.
Surikov)
Anna Demina (Moscow State Academic Art Institute Named After V.I. Surikov)
„Restoration of the Icon ’The Entry of the Most Holy Theotokos into the Temple’. History of Existence and Options for Exhibiting a Museum Monument“
Shitov Mikhail (Head of the Department of Scientific Restoration of Old Russian Painting, State Tretyakov Gallery)
Troyan Egor (Restorer of the Department of Scientific Restoration of Old Russian Painting, State Tretyakov Gallery)
„Experience in the Restoration of an 18th Century Icon ’Our Lady of All Who Sorrow joy’ “
Dmitry Sukhoverkov (Restorer of the Department of Scientific Restoration of Old Russian painting, Tretyakov Gallery)
„The Structure of Work and Principles of Scientific Restoration of Tempera Painting in the State Hermitage“
Irina Heffding (The State Heremitage Museum, Saint-Petersburg)
„Experience in the Conservation and Restoration of Panel Paintings: Conservation Treatment of the Wooden Supports“
Polina Tcvetaeva (Restorer at State Museum-Reserve „Pavlovsk“)