14.07.2022
TU Dresden baut Brücken: Anwendung und Weiterentwicklung digitaler Lehre in Kriegszeiten / TU Dresden builds bridges: Application and further development of digital teaching in times of war
-english version below-
Ein Konsortialantrag der TU Dresden unter Federführung des IHI Zittau konnte kurzfristig für 2022 Fördermittel aus dem DAAD Förderprogramm „Ukraine digital: Studienerfolg in Krisenzeiten sichern“ gewinnen. Die Fakultät Wirtschaftswissenschaften ist durch eine von der Professur Informationsmanagement eingebrachte Fördermaßnahme beteiligt.
Diese Maßnahme ergänzt die bestehende, langjährige Zusammenarbeit mit der West Ukrainian National University (WUNU) in Ternopil, Ukraine, im Rahmen des DAAD-geförderten Deutschsprachigen Studiengangs (DSG) „Internationale Wirtschaft“ und eröffnet durch ein integriertes Angebot für digitales kollaboratives Lernen in deutscher und in englischer Sprache neue Dimensionen für die Realisierung von Virtual Mobility und Virtual Exchange. Im Fokus stehen die Ziele
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Zusammenarbeit in der Entwicklung fortschrittlicher Lern-/Lehrmethoden und
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Aufbau neuer bzw. nachhaltige Vertiefung existierender partnerschaftlicher Beziehungen in Forschung, Lehre und Transfer.
Die angestrebte Digitalisierung des DSG „Internationale Wirtschaft“ an der WUNU in Ternopil baut auf langjährigen Forschungs- und Lehraktivitäten an der Professur Informationsmanagement zu COIL (collaborative online international learning) auf. In drei Stufen soll ein gemeinsames COIL Lernmodul entwickelt werden:
- Pilotierung: Kurzfristige Online Teilnahme von DSG Studierenden an einem etablierten COIL Lehrmodul im Wintersemester 22/23 in deutscher Sprache
- Fortbildung: 17 Lehrende der WUNU werden vom 02-09.10.22 an der Fakultät Wirtschaftswissenschaften in englischer Sprache fortgebildet zu digitalen/hybriden Veranstaltungsformaten und speziell zum COIL Format der Professur Informationsmanagement mit Workshops zur Entwicklung von COIL-Fallszenarien als gemeinsamer Lerngegenstand im Sommersemester 2023
- Online Qualifizierung: An die Besuchswoche schließt sich eine 10-wöchige online Qualifizierung der ukrainischen Gäste zu E-Tutor:innen (COIL Lernbegleiter:innen mit spezieller didaktischer organisatorischer, sozialer und technischer Kompetenz) in englischer Sprache an, durchgeführt von einer ukrainischen wiss. Mitarbeiterin an der Professur Informationsmanagement.
Ziel ist die nachhaltige Etablierung eines gemeinsamen COIL Moduls, das in die jeweiligen lokalen Studiengänge an der Fakultät Wirtschaftswissenschaften und am DSG an der WUNU eingebunden ist und zum beiderseitigen Erwerb von ECTS und Noten dient. Perspektivisch kann die WUNU zu einem COIL-Hub für die Integration weiterer interessierter Wirtschaftsfakultäten in der Ukraine ausgebaut werden.
In Englisch:
TU DRESDEN BUILDS BRIDGES: APPLICATION AND FURTHER DEVELOPMENT OF DIGITAL TEACHING IN TIMES OF WAR
A consortium application of the TU Dresden under the leadership of the IHI Zittau was able to win short-term funding for 2022 from the DAAD funding program "Ukraine digital: Ensuring academic success in times of crisis". The Faculty of Business and Economics is involved through a funding measure brought in by the Chair of Information Management.
This measure complements the existing, long-standing cooperation with the West Ukrainian National University (WUNU) in Ternopil, Ukraine, in the context of the DAAD-funded German-language degree program (DSG) "Internationale Wirtschaft“ and opens up new dimensions for the realization of Virtual Mobility and Virtual Exchange through an integrated offer for digital collaborative learning in German and in English. The focus is on the following goals
- Cooperation in the development of advanced learning/teaching methods and
- Establishment of new or sustainable deepening of existing partnership relations in research, teaching and transfer.
The intended digitalization of the DSG "International Business" at the WUNU in Ternopil builds on many years of research and teaching activities at the Chair of Information Management on COIL (collaborative online international learning). A collaborative COIL learning module is to be developed in three stages:
- Piloting: Short-term online participation of DSG students in an established COIL teaching module in winter semester 22/23 in German language.
- In-service training: 17 WUNU faculty will receive in-service training in English from 02-09.10.22 at the Faculty of Business and Economics on digital/hybrid event formats and specifically on the COIL format of the Chair of Information Management with workshops on the development of COIL case scenarios as a common learning object in the summer semester 2023
- Online qualification: The visit week will be followed by a 10-week online qualification of the Ukrainian guests as e-tutors (COIL learning facilitators with special didactic organizational, social and technical competence) in English, conducted by a Ukrainian research assistant at the Professorship of Information Management. Staff member at the Chair of Information Management.
The goal is the sustainable establishment of a joint COIL module, which is integrated into the respective local study programs at the Faculty of Business and Economics and at the DSG at WUNU and serves for the mutual acquisition of ECTS and grades. In the future, WUNU can be developed into a COIL hub for the integration of other interested business faculties in Ukraine.