Dr. Cathleen M. Stuetzer

Principle investigator (tech4comp, BLA)
NameDr. Cathleen M. Stützer
Postdoctoral lecturer
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Zentrum für Qualitätsanalyse
Zentrum für Qualitätsanalyse
Visitor Address:
Falkenbrunnen, Room 204 Chemnitzer Str. 48a
01187 Dresden
- work Tel.
- +49 351 463-35288
- fax Fax
- +49 351 463-39747
Cathleen M. Stuetzer, Dr. phil., ist Postdoktorandin am ZQA und Lehrbeauftragte am Lehrstuhl für Mikrosoziologie an der TU Dresden. Sie etabliert aktuell den Forschungsbereich „Digitalisierung an Hochschulen“ am ZQA und leitet Forschungsprojekte u.a. zu "Digitaler Transformation an Hochschulen" vgl. tech4comp sowie Blended Learning Analytics (BLA I/II). Zwischen 2015 und 2017 arbeitete sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Soziologie an der JGU Mainz. Sie hat im Bereich der Hochschul- und Bildungsforschung promoviert und verbrachte einen Forschungsaufenthalt an der Carnegie Mellon University, Center for Computational Analysis of Social and Organizational Systems (CASOS), Pittsburgh, USA. Sie ist seit 2015 stellvertretende Vorstandsvorsitzende der Deutschen Gesellschaft für Online-Forschung und Mitherausgeberin der Reihen Kompendium der Online-Forschung (DGOF) und Neue Schriften zur Online-Forschung (Herbert von Halem-Verlag). In ihrer Forschung befasst sie sich interdisziplinär mit der (1) digitalen Transformation u. a. im Hochschulkontext, (2) Soziologie zu Beziehungen in digitalen Welten sowie (3) der Weiterentwicklung (innovativer) digitaler Forschungsmethoden in verschiedenen Kontexten. Aktuell beziehen sich ihre Arbeiten auf Handlungsfelder der Digital Sociology, Network Science, Visual Analytics und Computational Social Science.
Arbeitsschwerpunkte
- Digitale Transformation
- Digitalisierung an Hochschulen
- Wirksamkeit und Gelingensbedingungen
- Digital Sociology
- Computational Social Science
- Online-Forschung
- Netzwerkforschung
- Beziehungen in digitalen Welten
- Text Mining und Big Data
- Visual Analytics
- Academic Analytics & Learning Analytics
Leitung der Forschungsprojekte
Publikationen
Herausgeberschaften, Editorial Boards etc.
Stützer, C. M., Wachenfeld-Schell Alexandra, & Oglesby Stefan (Eds.). (2019). Kompendium der Online-Forschung. Vol. 1. (Intelligentes) Text Mining in der Marktforschung. Köln. Retrieved from https://www.dgof.de/kompendium-der-online-forschung/ (08.08.2019).
Stuetzer, C. M., Welker, M., & Egger, M. (Eds.). (2018). Neue Schriften zur Online-Forschung. Vol. 15. Computational Social Science in the Age of Big Data: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. Köln: Herbert von Halem Verlag. Retrieved from https://www.halem-verlag.de/computational-social-science-in-the-age-of-big-data/ (08.08.2019).
Zeitschriftenaufsätze, Buchbeiträge, Proceedings etc.
Stützer, C. M. (2019). Innovative Forschungsmethoden in der Evaluation. Text Mining und Data Analytics zur Erfolgsmessung und Wirksamkeitsanalyse. Zukunft der Marktforschung: Marktforschung für die Smart Data World. Wiesbaden: Springer Gabler (in press).
Stuetzer, C. M., Welker, M., & Egger, M. (Eds.). (2018). Big Data Analytics. Obstacles and Opportunities for Social Science. Computational Social Science in the Age of Big Data: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. Neue Schriften zur Online-Forschung (15), 9-14, Köln: Herbert von Halem Verlag.
Stützer, C. M., & Gaaw, S. (2018). Zur Leistungsfähigkeit von Blended Learning im Zeitalter der Digitalisierung. Gemeinschaften in neuen Medien. Forschung zu Wissensgemeinschaften in Wissenschaft, Wirtschaft, Bildung und öffentlicher Verwaltung, 53–61. Retrieved from https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-336567 (08.08.2019).
Gaaw, S., & Stützer, C. M. (2017). Learning und Academic Analytics in Lernmanagementsystemen (LMS). Herausforderungen und Handlungsfelder im nationalen Hochschulkontext. Wissensgemeinschaften in Wirtschaft, Wissenschaft und öffentlicher Verwaltung, 20. Workshop GeNeMe'17 Gemeinschaften in Neuen Medien, 145–161. Retrieved from https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-234425 (08.08.2019).
Stuetzer, C. M., Breiger, R., & Koehler, T. (2013). Social Academic Analytics in Higher Education. Proceedings of Social Media 2013 – 18th International Education Technology Conference, 01.-03.08.2013, Hong Kong.
Stuetzer, C. M., Koehler, T., Carley, K. M., & Thiem, G. (2013). “Brokering” Behavior in Collaborative Learning Systems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 100, 94–107. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.702 (08.08.2019).
Stützer, C. M., Köhler, T., & Thiem, G. (2013). Förderung kollaborativen Informations- und Wissensmanagements in webbasierten Lernsystemen am Fallbeispiel OPAL. Online Communities. Enterprise Networks, Open Education and Global Communication, 16. Workshop GeNeMe ’13 Gemeinschaften in Neuen Medien. Retrieved from https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-125446 (08.08.2019).
Stützer, C. M., Köhler, T., & Thiem, G. (2012). Formen der Kollaboration in Wissensnetzwerken. Communities in New Media. Virtual Enterprises, Research Communities & Social Media Networks, 15. Workshop GeNeMe ’12 Gemeinschaften in Neuen Medien, 105–120. Retrieved from https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-101044 (08.08.2019).
Stuetzer, C. M., Carley, K. M., Koehler, T., & Thiem (2011). The communication infrastructure during the learning process in web based collaborative learning systems. Proceedings of the 3rd International Web Science Conference. ACM, New York, NY, USA. Advance online publication. https://doi.org/10.1145/2527031.2527045 (08.08.2019).
Stützer, C. M., Köhler, T., & Thiem, G. (2011). Online research methods: Theoretical considerations and case studies. Scientific Reports, Anwenderworkshop Multimedia. (8 (1)), 17–23.
Konferenzbeiträge, Präsentationen etc.
Stuetzer, C. M., & Gaaw, S. (2019, June). Impact Evaluation by Using Relational Approaches in Web Surveys. International Network for Social Network Analysis (INSNA). SUNBELT XXXIX, Montreal, CA. Retrieved from https://sunbeltconference2019.sched.com/event/Pu5c/using-network-research-for-impact-evaluation-pm1 (08.08.2019).
Stuetzer, C. M., & Jablonka, M. & Gaaw, S. (2019, March). Impact evaluation by using text mining and sentiment analysis. Deutsche Gesellschaft für Online-Forschung e.V. (DGOF). 21th General Online Research Conference (GOR). Proceedings, Köln. Retrieved from https://www.gor.de/archive.html (08.08.2019).
Stützer, C. M. (2018, December). Beziehungen in digitalen Lernwelten: Herausforderungen und Potenziale von (relationalen) Datenanalysen zur Bemessung der Wirksamkeit digitaler Hochschulbildung. Schader Stiftung. Das Paradigma der Relationalität, Darmstadt. Retrieved from https://www.schader-stiftung.de/veranstaltungen/aktuell/artikel/das-paradigma-der-relationalitaet (08.08.2019).
Stützer, C. M., & Gaaw, S. (2018, October). Zur Leistungsfähigkeit von Blended Learning im Zeitalter der Digitalisierung. GeNeMe'18 Gemeinschaften in Neuen Medien, Dresden. Retrieved from https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-336567 (08.08.2019).
Gaaw, S., & Stützer, C. M. (2017, October). Learning und Academic Analytics in Lernmanagementsystemen (LMS): Herausforderungen und Handlungsfelder im nationalen Hochschulkontext. GeNeMe'17 Gemeinschaften in Neuen Medien, Dresden. Retrieved from https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-234425 (08.08.2019).
Stuetzer, C. M. (2016, June). Representation of Connectedness of Academic Excellence within the German Academic System: A Case Study about the Impact of (Social) Relations and (Hidden) Structures. International Network for Social Network Analysis (INSNA). EUSN - 2nd European Conference on Social Networks, Paris, France. Retrieved from https://eusn2016.sciencesconf.org/ (08.08.2019).
Stuetzer, C. M., & Hennig, M. (2016, June). What Online Curriculum Vitae Data Say about Identities? A Relational Approach about Identity Construction in Online Biographies in Academia. International Network for Social Network Analysis (INSNA). EUSN - 2nd European Conference on Social Networks, Paris, France. Retrieved from https://eusn2016.sciencesconf.org/ (01.04.2018).
Hennig, M., & Stuetzer, C. M. (2016, April). The Story Behind the Network Graph: a Mixed-Method Study on Problem-Centered Interviews about the Impact of Social Relations on Career Paths. International Network for Social Network Analysis (INSNA). SUNBELT XXXVI, Newport Beach, US. Retrieved from https://www.dropbox.com/s/fcthx812x1hxp17/36_Program.pdf?dl=0 (01.04.2018).
Stuetzer, C. M., Breiger, R., & Köhler, T. (2015, June). Social Academic Analytics in Higher Education. International Network for Social Network Analysis (INSNA). SUNBELT XXXV, Brighton, UK. Retrieved from https://www.dropbox.com/s/khnrz2krpai9e74/35_Program.pdf?dl=0 (01.04.2018).
Stuetzer, C. M., & Hennig, M. (2015, June). The Impact of Social Connectedness on Scientific Careers. International Network for Social Network Analysis (INSNA). SUNBELT XXXV, Brighton, UK. Retrieved from https://www.dropbox.com/s/khnrz2krpai9e74/35_Program.pdf?dl=0 (01.04.2018).
Stuetzer, C. M., Koehler, T., & Thiem, G. (2015, March). Social Map of Scientific Activities and Collaborations: A Network Study about Social Organizational Structures in Online and Offline Scientific Communities. Deutsche Gesellschaft für Online-Forschung e.V. (DGOF). 17th General Online Research Conference. Proceedings, Köln. Retrieved from https://www.gor.de/gor15/sessions.php (01.04.2018).
Stuetzer, C. M., Koehler, T., & Thiem, G. (2014, March). Distribution of Information and Knowledge in Collaborative Learning Systems: Structural and Relational Analysis about the Impact of Social Organizational Structures in Knowledge Networks. Deutsche Gesellschaft für Online-Forschung e.V. (DGOF). 16th General Online Research Conference (GOR). Proceedings (GOR Thesis Award Presentations - Dissertations), Köln. Retrieved from https://www.gor.de/archive.html (01.04.2018).
Stuetzer, C. M., Breiger, R., & Koehler, T. (2013, August). Social Academic Analytics in Higher Education. Social Media 2013 – 18th International Education Technology Conference, Hong Kong.
Stuetzer, C. M., Koehler, T., & Thiem, G. (2013, May). Evolution of emerging social network roles within collaborative learning communities. International Network for Social Network Analysis (INSNA). SUNBELT XXXIII, Hamburg. Retrieved from https://www.dropbox.com/s/hn8yc0d8xwgeklt/33_Program.pdf?dl=0 (01.04.2018).
Stützer, C. M. (2012, October). Formen der Kollaboration in Wissensnetzwerken. GeNeMe'12 - Gemeinschaften in Neuen Medien, Dresden. Retrieved from http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-100856 (01.04.2018).
Stützer, C. M., Köhler, T., & Thiem, G. (2011, November). Organisationsstruktur informeller Lerngemeinschaften. 6. World Usability Day, Dresden.
Stuetzer, C. M., Koehler, T., Carley, K. M., & Thiem, G. (2011, September). The Impact of Brokers in Collaborative E-Learning Systems. ASNA 2011: Applications of Social Network Analysis, Zürich, Schweiz. Retrieved from http://www.asna.ch/ (01.04.2018).
Stützer, C. M. (2011, September). Wissenstransfer in webbasierten kollaborativen Lernsystemen. Wissensgemeinschaften 2011 (GMW/DELFI/GeNeMe), Dresden. Retrieved from https://www.gmw-online.de (01.04.2018).
Stuetzer, C. M., Carley, K. M., Koehler, T., & Thiem (2011, June). The communication infrastructure during the learning process in web based collaborative learning systems. ACM WebSci'11: 3rd International Conference on Web Science, Koblenz. https://doi.org/10.1145/2527031.2527045 (01.04.2018).
Stuetzer, C. M., Koehler, T., & Thiem, G. (2011, February). Semantic analysis of gatekeepers in collaborative e-learning environments. (accepted). International Network for Social Network Analysis (INSNA). SUNBELT XXXI, St. Petes Beach, Florida, USA. Retrieved from https://www.insna.org/sunbelt-archives## (01.04.2018).
Stuetzer, C. M., Carley, K. M., Diesner, J., Koehler, T., & Thiem, G. (2010, June). Identifying and integrating social roles and structural for the case of collaborative e-learning environments. International Network for Social Network Analysis (INSNA). SUNBELT XXX, Riva del Garda, Italy. Retrieved from https://www.dropbox.com/s/xu69e7vrcc9046e/30_Program.pdf?dl=0 (01.04.2018).
Eingeladene Gastvorträge
Stuetzer, C. M. (2017, Januar). Analyzing “Big Data”: Obstacles and opportunities for communication science, TU Illmenau.
Stützer, C. M. (2015, December). Visual Sociology. Zur Bedeutung von Netzwerkdaten, JGU Mainz.
Stützer, C. M. (2015, October). Das Spektrum Mainzer Soziologien. Forschungsparadigma: Netzwerkforschung. Ringvorlesung, JGU Mainz.
Stützer, C. M. (2009, May). Interpersonelle Kommunikation und lokale Identitäten. Ein Beitrag zur Visualisierung komplexer Relationen, MPIfG Köln.
Stützer, C. M., & Diesner, J. (2008, July). Finding Relations: A) The luxury art markets. B) The living of Paula Modersohn-Becker. 2nd International Summer School “Mittweida Communicy”, Kunstsammlungen Chemnitz.
Workshops
Stützer, C. M. (2017, February). Spring School "Networks Newbies" 2017. Spring School 2017, Mainz. Retrieved from https://netzwerkforschung-lernen.soziologie.uni-mainz.de/spring-school-2017 (08.08.2019).
Stützer, C. M. (2016, February). Spring School "Networks Newbies" 2016. Spring School 2016, Mainz. Retrieved from https://netzwerkforschung-lernen.soziologie.uni-mainz.de/spring-school-2016 (08.08.2019).
Stuetzer, C. M. (2015, March). Introduction to Network Analytics. Deutsche Gesellschaft für Online-Forschung e.V. (DGOF). GOR 2015: 17th General Online Research Conference, Köln. Retrieved from https://www.gor.de/gor15/sessions.php (08.08.2019).
Stuetzer, C. M. (2013, June). Reflect social networks. An introduction to social network analysis. 6rd Education and Technology Summer School, Dresden. Retrieved from http://www.edu-tech.eu/uploads/Summerschool%202013_programme.pdf (08.08.2019).
Thesen & Abschlussarbeiten
Stützer, C. M. (2013). Informations- und Wissenstransfer in kollaborativen Lernsystemen. Eine strukturelle und relationale Analyse über den Einfluss sozialer Organisationsstrukturen in Wissensnetzwerken am Beispiel der Lernplattform OPAL (Dissertation). TU Dresden, Dresden.
Stützer, C. M. (2009). Interpersonelle Kommunikation und lokale Identitäten. Ein Beitrag zur Visualisierung komplexer Relationen (Masterarbeit). Hochschule Mittweida - University of Applied Sciences, Mittweida.
Stützer, C. M. (2007). Stärkung der Corporate Identity. Markenführung im B2B-Sektor am Beispiel von interaktiver Markenführung unter besonderer Berücksichtigung derzeitiger Entwicklungen sowie Konzeption für eine erfolgreiche Umsetzung des Medienmix in mittelständischen familiengeführten Unternehmen (Diplomarbeit). Hochschule Mittweida - University of Applied Sciences, Mittweida.
Programme chair
Stützer, Cathleen M. (2017). GOR 2017 – 19th General Online Research Conference. Berlin. Retrieved from https://www.gor.de/gor17/sessions.php (01.04.2018).
Stützer, Cathleen M. (2016). GOR 2016 – 18th General Online Research Conference. Dresden. Retrieved from https://www.gor.de/gor16/sessions.php (01.04.2018).
Kaczmirek, L., & Stuetzer, Cathleen M. (2015). GOR 2015 – 17th General Online Research Conference. Köln. Retrieved from https://www.gor.de/gor15/sessions.php (01.04.2018).
Session chair
Stützer, Cathleen M. (2019). Using Network Research for Impact Evaluation (I-IV). XXXIX Sunbelt Social Networks Conference. Montreal, CA. Retrieved from https://sunbeltconference2019.sched.com/speaker/cathleen.stuetzer (08.08.2019).
Stuetzer, Cathleen M. (2019). 4-to-the-floor: Text Analytics (D16). GOR 2019 – 21th General Online Research Conference. Köln. Retrieved from https://www.gor.de/gor19/sessions.php (08.08.2019).
Stuetzer, Cathleen M. (2019). Opportunities and Challenges of Digitalization (B7). GOR 2019 – 21th General Online Research Conference. Köln. Retrieved from https://www.gor.de/gor19/sessions.php (08.08.2019).
Stützer, C. M. (2018). Organisation und Integration. Das Paradigma der Relationalität. Darmstadt. Schader Stiftung. Retrieved from https://www.schader-stiftung.de/veranstaltungen/aktuell/artikel/das-paradigma-der-relationalitaet (08.08.2019).
Stuetzer, Cathleen M. (2018). Using Big Data Tools in "Small" Surveys (B2). GOR 2018 – 20th General Online Research Conference. Köln. Retrieved from https://www.gor.de/gor18/sessions.php (08.08.2019).
Stuetzer, Cathleen M. (2017). Big Data and social policies. A new frontier of data management for decision-making in the social field?. X ESPAnet Conference 2017. Università di Bologna, Campus di Forlì, Italy. Retrieved from http://www.espanet-italia.net/ (01.04.2018).