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Fußgängermodellierung unter normalen Umständen und in Evakierungssituationen
Titel (Englisch)
Integrated Pedestrian Behavior Modeling under Normal and Evacuation Situations
Kurzbeschreibung (Deutsch)
Um die kollektive Dynamik von Fußgängerströmen, speziell in Evakuierungs-Szenarien, zu verstehen, sind mathematische Modelle und Simulatoren wesentlich. Fußgängerströme sind im Wesentlichen zweidimensional und ihre Dynamik ist wesentlich komplexer als die des fahrstreifenorientierten Fahrzeugverkehrs. In diesem Projekt wird ein integriertes mikroskopisches Modell entwickelt, welches die strategischen, taktischen und operativen Entscheidungen und Handlungen der Fußgänger beschreibt. Anhand von im Projekt erfassten oder bereits verfügbarer Trajektoriendaten wird das Modell kalibriert und validiert und ein Simulationstool zur Verfügung gestellt.
Kurzbeschreibung (Englisch)
In order to understand the nature of complex and collective dynamics of pedestrians during normal and evacuation situations, mathematical models and simulation tools are essential. Compared to vehicular flows, pedestrian movements show a more complex behavior, mainly because they are essentially two-dimensional and not limited to specific lanes. Moreover, in pedestrian dynamics, collective dynamics will be formed from individual human nonlinear interactions. Specifically, pedestrian behavior is the result of a series of interdependent decisions which are based on a specific plan. The plan is a latent (unobserved) variable resulting in a series of (observed) actions. However, in state-of-the-art pedestrian flow models, the latent plans and some observed actions are ignored. When it is implemented in simulation software, this leads to an unrealistic representation of individual pedestrian movements and collective crowd dynamics. In order to overcome this issue, a framework for integrated pedestrian behavior modeling based on the concepts of a short-term plan and action, is proposed. This framework integrates the following sub-models: Target Destination Choice Model, Pedestrian Route Choice Model, Pedestrian Pace State Model, and a Pedestrian Movement Model. It captures pedestrians' planning capabilities and interdependent decisions. The parameters of all the components of the framework are estimated jointly by observed pedestrian trajectories using maximum-likelihood theory. Finally, the above behavioral models will be incorporated in the traffic simulator, MovSim (Multi-model open-source vehicular-traffic Simulator developed by Technical University Dresden -TUD) to simulate the normal and evacuation pedestrian environment. This tool will be useful to develop guidelines for local authorities and organizers of mass events in larger cities of Europe and for designing the pedestrian facilities.
Duration 2017-01-01 to 2018-12-31
Duration 2017-01-01 to 2018-12-31
Zeitraum
01/2017
Art der Finanzierung
Drittmittel
Projektleiter
- Herr Dr. rer. nat. Martin Treiber
Weitere Mitarbeiter (außerhalb des Lehrstuhls)
Venkat Kanagaraj
Finanzierungseinrichtungen
- EU - Marie Sk?odowska-Curie European Fellowship
Kooperationspartnerschaft
international
Website zum Projekt
Relevant für den Umweltschutz
Nein
Relevant für Multimedia
Ja
Relevant für den Technologietransfer
Nein
Schlagwörter
pdestriann flow, microscopic model, crowd flow, collective dynamics
Berichtsjahr
2018