Publikationen
Start | Publikationen | Lehre | Lebenslauf
Neudefinition von Levels of Service (Volkswagen AG)
Titel (Englisch)
An Extended Level of Service
Kurzbeschreibung (Deutsch)
Neudefinition von Levels of Service (Volkswagen AG)
In Anlehnung an den klassischen US-amerikanischen \\\"Level of Service\\\"
(LOS) wird ein erweiterter Verkehrsindex vorgestellt, in den
nicht nur die Verkehrsdichte, sondern weitere Größen zur Bestimmung der
Verkehrsqualität eingehen wie
die Reisezeit, der Fahrkomfort, der
Treibstoffverbrauch oder die Einschränkung der Verkehrsqualität
durch den Anteil der LKW, Baustellen und eingeschränkte
Spurwechselmöglichkeiten.
Im Gegensatz zum amerikanischen LOS-Konzept definiert
der LOSneu die Verkehrsqualität aus Fahrersicht und
berücksichtigt auch subjektive Faktoren des Qualitätsempfindens.
In Anlehnung an den klassischen US-amerikanischen \\\"Level of Service\\\"
(LOS) wird ein erweiterter Verkehrsindex vorgestellt, in den
nicht nur die Verkehrsdichte, sondern weitere Größen zur Bestimmung der
Verkehrsqualität eingehen wie
die Reisezeit, der Fahrkomfort, der
Treibstoffverbrauch oder die Einschränkung der Verkehrsqualität
durch den Anteil der LKW, Baustellen und eingeschränkte
Spurwechselmöglichkeiten.
Im Gegensatz zum amerikanischen LOS-Konzept definiert
der LOSneu die Verkehrsqualität aus Fahrersicht und
berücksichtigt auch subjektive Faktoren des Qualitätsempfindens.
Kurzbeschreibung (Englisch)
The growing demand for vehicular traffic and its consequences such as
traffic jams pose a major social, economic, and environmental
challenge. To guide the driver towards a better road usage, or to
assess the impacts of traffic congestion in monetary units, an
accurate measure for the level of service on given sections of the
primary and secondary road network is essential. In contrast to the
standard concept of six levels of service (LOS) of the
High-Capacity-Manuals (HCM), which is purely
based on density classes, the proposed extended level of service
(ELOS) pursues a multi-criteria approach, which takes into account
a wider range of traffic-related properties and the subjective quality of
traffic flow conditions. Our quality of service concept considers impacts on
individual road users, society, and environment. This includes travel
times, driving comfort, safety, the ability to freely change lanes,
fuel consumption, and emissions, or how the traffic quality is affected
by road works or an increased percentage of trucks.
traffic jams pose a major social, economic, and environmental
challenge. To guide the driver towards a better road usage, or to
assess the impacts of traffic congestion in monetary units, an
accurate measure for the level of service on given sections of the
primary and secondary road network is essential. In contrast to the
standard concept of six levels of service (LOS) of the
High-Capacity-Manuals (HCM), which is purely
based on density classes, the proposed extended level of service
(ELOS) pursues a multi-criteria approach, which takes into account
a wider range of traffic-related properties and the subjective quality of
traffic flow conditions. Our quality of service concept considers impacts on
individual road users, society, and environment. This includes travel
times, driving comfort, safety, the ability to freely change lanes,
fuel consumption, and emissions, or how the traffic quality is affected
by road works or an increased percentage of trucks.
Zeitraum
02/2005
Art der Finanzierung
Drittmittel
Projektleiter
- Herr Prof. Dr. rer. nat. Dirk Helbing
Projektmitarbeiter
- Herr Dr. rer. nat. Martin Treiber
- Herr Dr.-Ing. Arne Kesting
- Herr Prof. Dr. rer. nat. Dirk Helbing
Finanzierungseinrichtungen
- Volkswagen AG
Kooperationspartnerschaft
keine
Website zum Projekt
Relevant für den Umweltschutz
Nein
Relevant für Multimedia
Nein
Relevant für den Technologietransfer
Nein
Berichtsjahr
2005