Chair holder

Leitung
NameMs Prof.in Dr. Monique Meier
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Professur für Didaktik der Biologie
Professur für Didaktik der Biologie
Visiting address:
ASB Büro-Container, Raum B-004B (2. Eingang) Zellescher Weg 19
01069 Dresden
Office hours:
- Monday:
- 12:00 - 13:00
- (ab 28.04. in der VL-Zeit im SS25 und bei Bedarf nach Vereinbarung)
(nach Vereinbarung mit Anmeldung über sekretariat.lehramt-biologie@tu-dresden.de)
Areas of work
- Teaching in the modules Didactics of Biology (MD 1 & 2), School Internship and Block Internship B, Didactics of Biology: Specialisation (MD 4), Experimental Ecology and Sustainability (M10), Crop, Flower and Fruit Ecology in the Context of School Gardens (WM1), Zoological Garden (WM 2)
- Programme Management & Coordination for the Biology Teaching Qualification (contact & enquiries to studienberatung.lehramt-biologie@tu-dresden.de)
- Chair of the Examination Board for the Biology Teacher Training Programme; Recognition Officer; Examination Coordinator for the 1st State Examination
- Evaluation Officer for the Biology Teacher Training Programme
Main areas of research and teaching
- teaching and learning (digitally supported) in the process of scientific inquiry and in the use of living organisms in connection with teaching-learning laboratory work and digitisation.
- Videos for teaching and learning in biology
- digital adaptive feedback methods in university and school learning settings
- teaching and learning about botanical phenomena in the context of biodiversity conservation and education for sustainable development using digital and/or game-based learning methods
since 12/2022 | Chair of Didactics of Biology at the Faculty of Biology of the TUD Technischen Universität Dresden |
03/2022 - 11/2022 | Interim Head of the Department of Biology Didactics at the Institute of Didactics of Natural Sciences (IDN), Leibniz Universität Hannover |
08/2021 - 02/2022 | Researcher in the project heiEDUCATION 2.1 in the field of digitisation at the Heidelberg School of Education, University of Heidelberg |
04/2015 - 07/2021 | Researcher in Biology Didactics / Head of the Experimental Biology Laboratory FLOX, University of Kassel (incl. Senior Fellow of the program Fellowship Fachdidaktik MINT of the Deutsche Telekom Stiftung) |
07/2015 | Doctorate (Dr. rer. nat.) |
11/2012 - 07/2014 | Preparatory service at the Studienseminar für Berufsschulen Kassel (Kassel Vocational College), degree: 2nd state examination |
01/2009 - 10/2012 | Scholarship holder at the Institute of Biology Didactics in the Research Network 'Empirical Teaching and Educational Research' at the Justus Liebig University Giessen |
10/2003 - 10/2008 | Vocational school teacher training in nutrition/food science and biology, Free University of Berlin & Technical University, degree: 1st state examination |
- Reviewer for written Abitur examinations in biology (Saxony, SMK, since 2023)
- Co-editor of the journal Unterricht Biologie (since 2022)
- Editor of the journal digital unterrichten Biologie (2020-2022)
- Member of the Association for the Promotion of MINT Teaching (MNU)
- Member of the Didactics of Biology Section (FDdB) in the Association of Biology, Biosciences and Biomedicine in Germany (VBIO)
2021
-
Digitalisierung nach der Pandemie , Sep 2021, In: Chemie konkret : CHEMKON ; Forum für Unterricht und Didaktik. 28, 6, p. 234-234Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Editorial (Lead article)
-
Vielfältige Wege biologiedidaktischer Forschung: Vom Lernort Natur über Naturwissenschaftliche Erkenntnisgewinnung zur Lehrerprofessionalisierung (Festschrift für Jürgen Mayer) , Sep 2021, WaxmannElectronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Anthology
-
Validation of Cognitive Load During Inquiry-Based Learning With Multimedia Scaffolds Using Subjective Measurement and Eye Movements , 31 Aug 2021, In: Frontiers in psychology. 12, 703857Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Aktuelle molekularbiologische Themen in der Schule vermitteln lernen: Verzahnung von Professionswissen und explizite Thematisierung von NoS/NoSI , 2021, Lehrkräftebildung neu gedacht: Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken. Waxmann, p. 82-91Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Digitale Kompetenzen für das Lehramt in den Naturwissenschaften: Beschreibung und Messung von Kompetenzzielen der Studienphase im Bereich Präsentation , 2021, Bildung in der digitalen Transformation. Waxmann, p. 184-189Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Digitale Messwerterfassung in der Umweltanalyse , 2021, Naturwissenschaften digital. Toolbox für den Unterricht. Joachim Herz Stiftung Verlag, Vol. 2. p. 64-67, 4 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Digitale Transformation von Unterrichtseinheiten: DiKoLAN als Orientierungs- und Strukturierungshilfe am Beispiel Low-Cost- Photometrie mit dem Smartphone , 2021, Digitalisation in Chemistry Education. Digitales Lehren und Lernen an Hochschule und Schule im Fach Chemie . Waxmann, p. 13-27Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
DiKoLAN – A Framework to Identify and Classify Digital Competencies for Teaching in Science Education and to Restructure Pre-Service Teacher Training , 2021, Society for Information Technology & Teacher Education International Conference . Langran, E. & Archambault, L. (eds.). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), p. 1652–1657Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
„Ich würde mir jetzt eher zutrauen, im Unterricht eine Einheit zum Videodreh zu machen“: Videoproduktion als Lehr-/Lernprozess in der hochschuldidaktischen Ausbildung ange-hender Biologielehrkräfte , 2021, Lehrvideos – das Bildungsmedium der Zukunft: Erziehungswissenschaftliche und fachdidaktische Perspektiven. Matthes, E., Siegel, S. T. & Heiland, T. (eds.). Klinkhardt Verlag, p. 234-244Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Kontrastieren und Vergleichen als Lehr-Lernmethode zur Förderung der Diagnosekompetenz in der Lehramtsausbildung , 2021, Vielfältige Wege biologiedidaktischer Forschung: Vom Lernort Natur über Naturwissenschaftliche Erkenntnisgewinnung zur Lehrerprofessionalisierung . Waxmann, p. 155-175Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report