Chair holder

Leitung
NameMs Prof.in Dr. Monique Meier
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Professur für Didaktik der Biologie
Professur für Didaktik der Biologie
Visiting address:
ASB Büro-Container, Raum B-004B (2. Eingang) Zellescher Weg 19
01069 Dresden
Office hours:
- Monday:
- 12:00 - 13:00
- (ab 28.04. in der VL-Zeit im SS25 und bei Bedarf nach Vereinbarung)
(nach Vereinbarung mit Anmeldung über sekretariat.lehramt-biologie@tu-dresden.de)
Areas of work
- Teaching in the modules Didactics of Biology (MD 1 & 2), School Internship and Block Internship B, Didactics of Biology: Specialisation (MD 4), Experimental Ecology and Sustainability (M10), Crop, Flower and Fruit Ecology in the Context of School Gardens (WM1), Zoological Garden (WM 2)
- Programme Management & Coordination for the Biology Teaching Qualification (contact & enquiries to studienberatung.lehramt-biologie@tu-dresden.de)
- Chair of the Examination Board for the Biology Teacher Training Programme; Recognition Officer; Examination Coordinator for the 1st State Examination
- Evaluation Officer for the Biology Teacher Training Programme
Main areas of research and teaching
- teaching and learning (digitally supported) in the process of scientific inquiry and in the use of living organisms in connection with teaching-learning laboratory work and digitisation.
- Videos for teaching and learning in biology
- digital adaptive feedback methods in university and school learning settings
- teaching and learning about botanical phenomena in the context of biodiversity conservation and education for sustainable development using digital and/or game-based learning methods
since 12/2022 | Chair of Didactics of Biology at the Faculty of Biology of the TUD Technischen Universität Dresden |
03/2022 - 11/2022 | Interim Head of the Department of Biology Didactics at the Institute of Didactics of Natural Sciences (IDN), Leibniz Universität Hannover |
08/2021 - 02/2022 | Researcher in the project heiEDUCATION 2.1 in the field of digitisation at the Heidelberg School of Education, University of Heidelberg |
04/2015 - 07/2021 | Researcher in Biology Didactics / Head of the Experimental Biology Laboratory FLOX, University of Kassel (incl. Senior Fellow of the program Fellowship Fachdidaktik MINT of the Deutsche Telekom Stiftung) |
07/2015 | Doctorate (Dr. rer. nat.) |
11/2012 - 07/2014 | Preparatory service at the Studienseminar für Berufsschulen Kassel (Kassel Vocational College), degree: 2nd state examination |
01/2009 - 10/2012 | Scholarship holder at the Institute of Biology Didactics in the Research Network 'Empirical Teaching and Educational Research' at the Justus Liebig University Giessen |
10/2003 - 10/2008 | Vocational school teacher training in nutrition/food science and biology, Free University of Berlin & Technical University, degree: 1st state examination |
- Reviewer for written Abitur examinations in biology (Saxony, SMK, since 2023)
- Co-editor of the journal Unterricht Biologie (since 2022)
- Editor of the journal digital unterrichten Biologie (2020-2022)
- Member of the Association for the Promotion of MINT Teaching (MNU)
- Member of the Didactics of Biology Section (FDdB) in the Association of Biology, Biosciences and Biomedicine in Germany (VBIO)
2021
-
Lernunterstützungen als Werkzeug individualisierter Förderung im naturwissenschaftlichen Erkenntnisprozess , 2021, Vielfältige Wege biologiedidaktischer Forschung: Vom Lernort Natur über Naturwissenschaftliche Erkenntnisgewinnung zur Lehrerprofessionalisierung . Waxmann, p. 95-116Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Umsetzung und Weiterentwicklung von Modellen zur curricularen Vernetzung in hochschuldidaktischen Lernumgebungen in PRONET und PRONET² , 2021, Vielfältige Wege biologiedidaktischer Forschung: Vom Lernort Natur über Naturwissenschaftliche Erkenntnisgewinnung zur Lehrerprofessionalisierung . Waxmann, p. 203-217Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Vom Original zum 3D-Objekt: Dimensionen und Guidelines zum 3D-Druck im Unterricht , 2021, 463: Unterricht Biologie: Zeitschrift für die Sekundarstufe (ISSN: 0341-5260), 5 p.Research output: Other contribution > Other
2020
-
Blütenpflanzen im Rampenlicht!: Konzept und Material zur Integration von Foto- und Videotechnik in den Biologieunterricht , 2020, In: MNU Journal. 1, p. 62-69Research output: Contribution to journal > Research article
-
Die Suche nach Gemeinsamkeiten und Unterschieden in Schülerprotokollen – eine vignettengestützte Lehr-Lernmethode , 2020, In: MNU Journal. 5, p. 410-417Research output: Contribution to journal > Research article
-
Eye Tracking – Visuelle Wahrnehmung sichtbar machen , 2020, In: Biologie in unserer Zeit. 3, p. 172-173Research output: Contribution to journal > Research article
-
Lehr-Lern-Labore – universitäre Praxis, empirische Forschung und zukünftige Entwicklung , 2020, In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand : LbP. 13, 1, p. 5-24Research output: Contribution to journal > Research article
-
Orientierungsrahmen Digitale Kompetenzen für das Lehramt in den Naturwissenschaften–DiKoLAN , 2020, Digitale Basiskompetenzen – Orientierungshilfe und Praxisbeispiele für die universitäre Lehramtsausbildung in den Naturwissenschaften. Joachim Herz Stiftung, p. 14-43, 30 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Professionalisierung durch Lehr-Lern-Labore in der Lehrerausbildung , 2020, 1 ed., Verlag Empirische PädagogikElectronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Anthology
-
ProfiLL - Professionalisierung durch intelligente Lehr-Lernsystem , 2020, Bildung, Schule und Digitalisierung. Waxmann, p. 357-363Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution