Jun. -Prof. Dr. Lana Ivanjek
Juniorprofessorin
NameJun.-Prof. Dr. Lana Ivanjek
Eine verschlüsselte E-Mail über das SecureMail-Portal versenden (nur für TUD-externe Personen).
Forschungsinteressen
Moderne Medien im Physikunterricht, Evaluierung von E-Learning, Entwicklung neuer Unterrichtsmaterialien, Testentwicklung
Lebenslauf
seit 2020 | Juniorprofessorin an der Professur für Didaktik der Physik TU Dresden |
2019 | Gasprofessorin an der Professur für Didaktik der Physik TU Dresden |
2016-2020 | Senior Lecturer an der Universität Wien, Österreich |
2014-2016 | Postdoktorandin an der Universität Wien, Österreich |
2006-2016 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Fakultät für Physik, Universität Zagreb, Kroatien |
2012 | Promotion in der Didaktik der Physik: An investigation of conceptual understanding of atomic spectra among university students, Universität Zagreb, Kroatien |
2006 | Studiumabschlus Lehramt Physik, Universität Zagreb, Kroatien |
Lehre
Fachdidaktisches Vertiefungsseminar zur Optik
Publikationen
- Ivanjek, L., Shaffer, P., Planinic, M. & McDermott, L, Probing student understanding of spectra through the use of a typical experiment used in teaching introductory modern physics, Physical Review Special Topic - Physics Education Research. 16, 1., 010102 (2020)
- Planinić, Maja; Boone William J., Susac Ana, Ivanjek Lana, Rasch Analysis in Physics Education Research: Why Measurement Matters, 15, 2, 020111 (2019)
- Ivanjek, L., Planinic, M., Hopf, M. & Susac, A., Student difficulties with graphs in different contexts, Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research. Hahl, K., Juuti, K., Lampiselkä, J., Uitto, A. & Lavonen, J. (Hrsg.). Springer, S. 167-178 (Contributions from Science Education Research; Band 3) 2017.
- Ivanjek, Lana; Sušac, Ana; Planinić, Maja; Milin-Šipuš, Željka; Andrašević, Aneta. Student reasoning about graphs in different contexts, Physical Review ST Physics Education Research. 12 (2016)
- Ivanjek, Lana; Shaffer, Peter S.; McDermott, Lillian C.; Planinic, Maja; Veža, Damir. Research as a guide for curriculum development: An example from introductory spectroscopy. Part I: Identifying student difficulties with atomic emission spectra, American Journal of Physics. 83 (2015), 1; 85-90
- Ivanjek, Lana; Shaffer, Peter; McDermott, Lillian; Planinić, Maja; Veža, Damir. Research as a guide for curriculum development: An example from introductory spectroscopy. Part II: Addressing student difficulties with atomic emission, American journal of physics. 83 (2015) , 2; 171-178
- Planinić, Maja; Milin-Šipuš, Željka; Ivanjek, Lana; Sušac, Ana. Comparison of university students' understanding of graphs in different context, Physical Review Special Topics - Physics Education Research. 9 (2013)
- Planinić, Maja; Milin-Šipuš, Željka; Katić, Helena; Ivanjek, Lana; Sušac, Ana. Comparison of student understanding of line graph slope in physics and mathematics, International Journal of Science and Mathematics Education, 10,6. (2012)
- Planinić, Maja; Ivanjek, Lana; Sušac, Ana. The Rasch model based analysis of the Force Concept Inventory, Physical Review Special Topics - Physics Education Research. 6 (2009)
- Jan-Philipp Burde, Thomas Wilhelm, Martin Hopf, Lana Ivanjek, Thomas Schubatzky, Claudia Haagen-Schützenhöfer, Liza Dopatka, and Verena Spatz. Evaluating secondary school students’ interest and conceptual understanding of circuits, 2020 PERC Proceedings edited by Wolf, Bennett, and Frank, 10.1119/perc.2020.pr.Burde
- Jan-Philipp Burde, Liza Dopatka, Verena Spatz, Martin Hopf, Thomas Wilhelm, Thomas Schubatzky, Claudia Haagen-Schützenhöfer, Lana Ivanjek. Ein kontextstrukturiertes Unterrichtskonzept mit Potenzial, PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung Bonn 2020, S.227.
- Planinić, Maja; Ivanjek, Lana; Sušac, Ana; Pećina, Planinka; Krsnik, Rudolf; Planinić, Mirko; Jakopović, Željko; Halusek, Vlado. Large-scale research on Croatian high school students' conceptual understanding in mechanics, GIREP - EPEC Conference 2007 Selected Contributions, 2008. 295-300
- Ivanjek, L., Hopf, M., Burde, J-P., Wilhelm, T., Dopatka, L., Spatz, V., Schubatzky, T. & Haagen-Schützenhöfer, C., Entwicklung eines Testinstruments zum einfachen Stromkreis, Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Maurer, C. (Hrsg.),2019, S. 209-212
- Burde, J-P., Wilhelm, T., Dopatka, L., Spatz, V., Ivanjek, L., Hopf, M., Schubatzky, T. & Haagen-Schützenhöfer, C., Vergleich des Lernerfolges im traditionellen E-Lehre Unterricht, Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Maurer, C. (Hrsg.), 2019, S. 213-216
- Dopatka, L., Spatz, V., Burde, J-P., Wilhelm, T., Ivanjek, L., Hopf, M., Haagen-Schützenhöfer, C. & Schubatzky, T., Kontexte in der Elektrizitätslehre im Rahmen des Projekts EPo-EKo, Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Maurer, C. (Hrsg.). 2019, S. 217-220
- Schubatzky, T., Haagen-Schützenhöfer, C., Dopatka, L., Spatz, V., Burde, J-P., Wilhelm, T., Ivanjek, L. & Hopf, M., Professionswissensforschung im Zuge eines DBR-Projekts, Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Maurer, C. (Hrsg.). 2019, S. 743-746
- Ivanjek, L., Hopf, M. & Wilhelm T. Motion Shot friert Bewegungen ein, Physik in unserer Zeit 50(1):44-45, 2019.
- Morris, L., Ivanjek, L., Burde, J-P., Dopatka, L., Haagen-Schützenhöfer, C., Schubatzky, T., Spatz, V., Wilhelm, T. & Hopf, M., Weiterentwicklung eines Testinstruments zum einfachen Stromkreis, in : PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2018, S. 215-219.
- Dopatka, L., Spatz, V., Burde, J-P., Wilhelm, T., Ivanjek, L., Hopf, M., Schubatzky, T. & Haagen-Schützenhöfer, C., Design-Based Research: Elektrizitätslehre mit Potenzial und Kontexten EPo-EKo, in : PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2018, S. 197-204
- Jenaro Guisasola, Mieke De Cock, Stephen Kanim, Lana Ivanjek, Kristina Zuza, Laurens Bollen, Paul van Kampen. Investigating physics teaching and learning in a university setting, Invited symposium organized by PERU GIREP Thematic Group, Societa Italiana di Fisica (S I F), 38 C (2015)
- Ivanjek, Lana; Planinić, Maja; Prohaska, Tea. What can we find out from graphs? (Workshop) // Eleventh Croatian Physics Education Conference proceedings /Zagreb: Croatian Physics Society
- Planinić, Maja; Ivanjek, Lana. Different approach to energy // Tenth Croatian Physics Education Conference proceedings /Zagreb: Croatian Physics Society
- Ivanjek, Lana; Planinić, Maja; Sušac, Ana. Influence of interactive teaching methods on students' conceptual knowledge in mechanics and electricity and magnetism // Ninth Croatian Physics Education Conference proceedings /Zagreb: Croatian Physics Society, 2009. 286-289.
- Ivanjek, Lana; Sušac, Ana. Learning Physics through guided inquiry // Ninth Croatian Physics Education Conference proceedings /Zagreb: Croatian Physics Society, 2009. 249-251
- Planinić, Maja; Ivanjek, Lana; Sušac, Ana; Pećina, Planinka; Krsnik, Rudolf; Planinić, Mirko; Jakopović, Željko; Halusek, Vlado. National investigation on Croatian high school students' conceptual understanding in mechanics // Eight Croatian Physics Education Conference proceedings /Zagreb: Croatian Physics Society, 2008 / Zagreb : HFD, 2008. 17-25
- Planinić, Maja; Ivanjek, Lana; Sušac, Ana. FCI test Analysis // Eight Croatian Physics Education Conference proceedings /Zagreb: Croatian Physics Society, 2008 / Zagreb : HFD, 2008. 225-227.
- Ivanjek, Lana. Can we see behind the corner? //Matematičko fizički list. 233 (2008); 29-29
- Ivanjek, Lana. Simple experiments that demonstrate air pressure // Matematičko fizički list. 228 (2007); 254-254