Registration and deregistration of exams
Exam registration
Registration for examinations (also for repeat examinations) is carried out during the registration times published in the respective semester via HISQIS or SELMA
Instructions for SELMA (instructions in German / English)
The registration periods are binding official deadlines. Subsequent registrations are therefore not permitted after the registration deadline has passed(decision of the Examination Committees of 11.11.2020).
- Please coordinate the topic of your Bachelor's/Diploma/Master's thesis with the supervising Chair.
- To register, you will need a registration certificate issued by the Examination Office. The prerequisite is that you have the required certificates of achievement in accordance with the examination regulations applicable to you. Please contact the responsible member of staff at the Examination Office by sending an informal email to request the registration record.
- Record on the protocol 1) the topic, 2) the start date (date of issue of the topic) and 3) the examiner (university lecturer)
- Please sign the transcript in paper form in your own hand (digital is not sufficient!) under "Thema erhalten" and "Eine urheberrechtliche Verwertung"
- The examiner confirms your details with his signature.
- The original transcript with all signatures will then be forwarded to the Examination Office. This can be done by you or the supervising chair.
- The registration of your thesis is only effective after submission of the registration protocol and confirmation of the topic by the Examination Committee.
- The Diploma/Master's/Bachelor's examination regulations regulate the procedure for the Diploma/Master's/Bachelor's thesis under §20 and §25.
Bei technischen Fehlern im HISQIS ist eine schriftliche Anmeldung (oder Abmeldung) im Prüfungsamt im Anmeldezeitraum einzureichen. Bitte verwenden Sie dazu dieses Formular nur, wenn die Anmeldung im HISQIS nicht möglich ist!
Erasmus-/ internationale Studierende verwenden zur Prüfungsanmeldung bitte dieses Formular.
Für Prüfungsleistungen in den Qualifizierungsrichtungen sind den Prüfungsnummern manchmal andere Dozenten/Prüfer zugeordnet. Bitte informieren Sie vor bzw. während des Anmeldezeitraums das Prüfungsamt über Ihre richtigen Prüfer, damit eine HISQIS Anmeldung ermöglicht werden kann.
Das Modul "Wissenschaftliches und Praktisches Arbeiten (WPA)" besteht aus
einem Seminar und zwei Projekten.
Für das Seminar werden Sie vor dem Semesterstart vom Dekanat der Fakultät Wirtschaftswissenschaften (Ansprechpartner: Herr Dr. Gießmann ) einem Lehrstuhl zugewiesen. Um zu erfahren, wie das Seminar ausgestaltet ist und wann es stattfindet, wenden Sie sich bitte an den Lehrstuhl, dem Sie zugeteilt wurden.
Informationen zu den Projektangeboten finden Sie jeweils zu Semesterbeginn im OPAL.
Bitte melden Sie sich für die Püfungsleistungen in diesem Modul eigenständig an.
Vorgehen für Prüfungsdurchführung für Komplexprüfungen an der Fak. Informatik
Anmeldung:
- Bitte melden Sie die Prüfung wie in den Studiendokumenten vorgesehen als eine Prüfungsleistung im Umfang von 8 SWS in HISQIS und reichen das untere Anmeldeprotokoll im Prüfungsamt Wirtschaftswissenschaften ein.
Protokoll mdl INF_Angewandte_Informatik.pdf
Protokoll mdl INF_Systemarchitektur.pdf
Protokoll mdl INF_Software_Web_Engineering.pdf - Das Prüfungsamt Wirtschaftswissenschaften prüft die Korrektheit der Zusammenstellung der Modulprüfung anhand des Lehrangebotskatalogs
sowie die Vollständigkeit der zugeordneten SWS. - Das Prüfungsamt bestätigt bei Korrektheit auf dem Anmeldeformular die Zulassung zur Prüfung durch elektronische Unterschrift und sendet die Zulassung an den Studierenden zurück.
Prüfungsorganisation:
- Die/der Studierende wendet sich unter Vorlage der Prüfungszulassung an das Sekretariat des Hauptprüfers und bittet um einen Prüfungstermin sowie die Mitteilung über die Prüfungsmodalitäten.
- Sofern das festgelegte Prüfungsformat aus zwei oder mehr Teilprüfungsleistungen (Portfolio-Prüfung) besteht, muss sich das Prüferkonsortium darauf verständigen, wie die Modulnote gebildet wird.
- Die/der Studierendeklärt ggf. auftretende Probleme mit dem Sekretariat der Hauptprüferin oder des Hauptprüfers bzw. den Prüfer:innen direkt.
Fristen
Die Anmeldung zu den Modulprüfungen orientieren sich an den Fristen der Fak. Informatik. Prüfungsanfragen für mündliche Prüfungen können auch nach dem Ende des Einschreibzeitraums gestellt werden, jedoch tragen die Studierenden das Risiko, keinen Prüfungstermin zu bekommen.
available only in German
Registration for exams takes place online (SELMA). If you have problems with your registration, please fill in this form and send it to the exam office.
If you attend courses from other faculties, please ask your lecturer to fill in this form.
Should you attend a language course and would like to have this added to your transcript, please ask TUDIAS for your certificate (Teilnahmeschein). Please contact the Examination Office in order to have the course added to your transcript. Please consider our module description for language modules and the corresponding ECTS.
Examination deregistration
A deregistration period of 3 working days (Mon.-Sat.) before the examination date applies.(Please note: 3 full working days - e.g. if the date is a Tuesday, the deregistration period ends on Thursday, 11:59 p.m. of the previous week).
Use the corresponding function in HISQIS or SELMA to deregister. (see § 4 para. 2 of the examination regulations applicable to your degree program).
Cancellations of examinations without an examination date , such as course-related examinations, projects, presentations, term papers and seminar papers or in the event of technical problems , are made by means of an informal written request. The exam date or approval must be confirmed by the examiner on the application. Submit the application to the Examination Office Business Administration and Economics before the examination date.
Information on withdrawals due to illness can be found on this form (also available under Forms and Applications)
Final theses: Applications for extensions to the processing time are made in writing via the supervising chair to the Examination Office or the Examination Committee. An extension due to illness (= interruption of the deadline) is made informally in writing with proof of a medical certificate via the Examination Office to the Examination Committee. The relevant forms can be found under Forms and Applications.