Dr. Kristina Barczik
Table of contents
Prof. Dr. Kristina Barczik
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
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Visiting address:
BSS Bürogebäude Strehlener Straße, 4. OG, Raum 442 Strehlener Str. 22/24
01069 Dresden
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Research focus
- Aging, Technology & Innovations (Technology Gerontology): technology in generations, attitudes towards and acceptance of technology, technology enablement in the elderly
- Adult education & continuing education: especially education with and for the elderly (gerontological education & demography-oriented personnel work), intra- and intergenerational learning, lifelong learning
- Digital transformation: enabling structures and participation concepts in rural areas (commerce, mobility, housing, living, care and health)
Curriculum Vitae
Since 2022 | Professor at the Europäische Fachhochschule Rhein/Erft (Campus Berlin) & project manager of the research group "Gero-Technologien" at TU Dresden |
2019-2022 | Junior researcher at Media Center (TUD) and project manager (ZukunfTAlter, DiBBLok, FRACTION) |
2019 | Coordinator, E-Learning-Strategy, Centre for Interdisciplinary Learning & Teaching (TUD) |
2013-2018 | Research Assistant (Project Management & Teaching) at the Chair of Business Education (TUD) |
2017/2018 | Lecturer at Berufsakademie Sachsen, Dresden (Teaching, deputy director of studies, curricular module development) |
2007-2016 | Lecturer and teaching assistant at Berufsakademien Sachsen, Fachhochschule Dresden, Akademie für berufliche Bildung, Semper Schulen, private further education institutions |
Current publications
- Barczik, Kristina; Weinhold, Niklas; Grabe, Svenja; Schröder, Jenny (2020): Digitalisierung als Treiber der beruflichen Bildung – Entwicklung eines Instruments zur Erfassung von Indikatoren für die Akzeptanz von virtuellen Lernortkooperationen; in: Köhler, Thomas; Schoop, Eric; Kahnwald, Nina (Hrsg.): Gemeinschaften in neuen Medien. Von hybriden Realitäten zu hybriden Gemeinschaften. Communities in New Media. 23. Workshop GeNeMe’20 – 07.-08.10.20 in Dresden. S. 452-469.
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(2020): Smartphones und Tablets bei Senioren im ländlichen Raum – Akzeptanz und Bedingungsfaktoren. Kopaed: München. (Druck)
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(2020): Stärkung der digitalen Medienkompetenz bei Älteren im ländlichen Raum; Heft 14. Edition VHS Aktuell; Beiträge zur Weiterbildung. Sächsischer Volkshochschulverband e.V.. Chemnitz.
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Barczik, Kristina; Köhler, Thomas (2019): Peer-Groups als Antwort auf die digitale Exklusion – Best Practise Beispiel zur Förderung digitaler Fähigkeiten bei älteren Erwachsenen; in: Köhler, Thomas; Schoop, Eric; Kahnwald, Nina (Hrsg.): Gemeinschaften in neuen Medien. Erforschung der digitalen Transformation in Wissenschaft, Wirtschaft, Bildung und öffentlicher Verwaltung. Communities in New Media. 22. Workshop GeNeMe’19 - 10.-11.10.2019 in Dresden. S. 211-228.
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(2018): Formale Lernsettings zur Stärkung der digitalen Medienkompetenz bei Älteren – Impulse für eine zielgruppengerechte Bildungsarbeit im ländlichen Raum; Kuttner, Claudia; Schwender, Clemens (Hrsg.): Mediale Lehr-Lern-Kulturen im höheren Erwachsenenalter; Tagungsband der Jahrestagung GAM (Gesellschaft – Altern – Medien) am 23./24.06.2017. kopaed: München. S. 181-200.
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(2018): Akzeptanz digitaler Medien bei Personen im Ruhestand im ländlichen Raum – Impulsvortrag und Diskussion; LSVfS (Landesseniorenvertretung für Sachsen); BKS (Bildungswerk für Kommunalpolitik Sachsen e.V.) (Hrsg.): Lernen und Lebensperspektiven im Alter – Herausforderung für Kommunen und Landkreise; Tagungsbroschüre zur Fachtagung am 06.06.2018.
current research
- digital transformation in care - study on the use and attitude of AAL technologies
- requirements for age-friendly housing, living and digital technology use in rural areas
- loneliness, life satisfaction, and technology use among retired and old women