Dr. Marlis Pesch

Research assistant
NameMs Dr. phil Marlis Pesch
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Rotunde, 2.OG, Raum 201 Zellescher Weg 21-25A
01217 Dresden
Dr. Marlis Pesch has been part of the academic research team for the University School Dresden since the start of the school trial. She has been working at the ForUS - University School research unit since 2022 with a focus on social regulation processes in cooperative project work and individual self-regulated learning by students. In summer semester 2025, in addition to the seminar entitled “Developing and testing research methods”, she offers the course “Research at the university school”.
Translated with DeepL.com (free version)
Projects
Completed projects
BMBF project "SING - Designing inclusive schools", sub-project B "Competence diagnostics & development"
Fields of research
- Competencies of educational professionals
- Stress management skills in children and adolescents
- Mental disorders in children and adolescents
Publications
Pesch, M. (2017). Lernstörungen. In Fachlexikon der Sozialen Arbeit (8., völlig überarbeitete und aktualisierte Auflage, S. 563). Baden-Baden: Nomos.
Pesch, M., Gottschlich, S. & Moor, I. (2016). Auswirkung von außerschulischer und schulischer Unterstützung auf die Gesundheit von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund. In L. Bilz, G. Sudeck, J. Bucksch, A. Klocke, P. Kolip, W. Melzer et al. (Hrsg.), Schule und Gesundheit. Ergebnisse des WHO-Jugendgesundheitssurveys 'Health Behaviour in School-aged Children' (Gesundheitsforschung, 1. Auflage, S. 200-221). Weinheim: Beltz Juventa.
Hoffarth, K. & Schmidt, M. (2013). Gesundheitsverhalten und psychische Gesundheit bei Mädchen und Jungen mit Migrationshintergrund. In P. Kolip, A. Klocke, W. Melzer & U. Ravens-Sieberer (Hrsg.), Gesundheit und Gesundheitsverhalten im Geschlechtervergleich. Ergebnisse des Jugendsurveys "Health Behaviour in School-aged Children" (1. Aufl., S. 229-246). Weinheim: Juventa.
Schmidt, M. & Melzer, W. (2012). Prävention und Intervention. In U. Sandfuchs, W. Melzer & A. Rausch (Hrsg.), Handbuch Erziehung (1. Aufl., S. 644-647). Stuttgart: UTB.
Schmidt, M. & Oertel, L. (2012). Störungen des Sozialverhaltens. In U. Sandfuchs, W. Melzer & A. Rausch (Hrsg.), Handbuch Erziehung (1. Aufl., S. 442-446). Stuttgart: UTB.
Schmidt, M., Oertel, L. & Melzer, W. (2011). Gewalt an Schulen - Ursachen, Ausmaß und Prävention. In K. Kansteiner-Schänzlin (Hrsg.), Schule im gesellschaftlichen Spannungsfeld (Professionswissen für Lehrerinnen und Lehrer, Bd. 5, 1. Aufl., S. 157-174). Zürich: Schneider-Verl. Hohengehren; Pestalozzianum.
Oertel, L., Schmidt, M. & Melzer, W. (2009). Zum Einfluss des Migrationshintergrundes auf das Schüler-Mobbing. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 31, 99-116.