Chair holder
DEPUTY HEAD OF CHAIR IN THE SUMMER SEMESTER 2024 AND WINTER SEMESTER 2024/25
In the summer semester 2024, winter semester 2024/25 and summer semester 2025, the Chair of Primary Education / German Education will be held by Dr. Christine Paul. Dr. Christine Paul
- Integrative German lessons
- Identity formation
- Language observation, language awareness
- Spoken German
- Spelling acquisition
- Multilingual didactics
- Grammar and cognition
Period | Activity |
---|---|
since 04/2024 | Deputy Head of Chair of Primary Education / German Education TU Dresden |
10/2021 - 09/2022 |
Deputy Head of Chair of Primary Education / German Education TU Dresden |
since 04/2019 | Research Associate in the Department of Primary School Education, "Didactics of German - Linguistic and Cultural Education" at Freie Universität Berlin (currently on leave) |
02/2018 - 09/2019 | Research Associate in the field of DaF/DaZ at the Carl von Ossietzky University Oldenburg |
10/2016 - 09/2017 |
Guest lecturer in the Department of Linguistics at the Free University of Berlin |
2016 | Defense of the dissertation in linguistics at the Free University of Berlin (topic: Retrospective utterances) |
2009 - 2013 |
Graduate scholarship from the Evangelisches Studienwerk Villigst |
2007 - 2009 | Berlin International Film Festival |
2007 | Theater Studies (MA minor degree) |
2006 - 2016 | Lecturer of German as a foreign language (Goethe-Institut) |
2006 | German as a foreign language (completion of additional studies) |
2006 | 1st state examination in German and Spanish at the Free University of Berlin |
2001 - 2002 | Pontificia Universidad Catolica del Peru, Lima (scholarship holder of the Freie Universität Berlin) |
Monographien und Herausgebertätigkeiten
Jahr | Titel |
---|---|
2019 |
Paul, Christine. 2019. Retrospektive Äußerungen. Nachfragen und Erweiterungen in narrativen Interviews am Beispiel des Berliner Wendekorpus. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache – amades. |
2019 |
Norbert Dittmar / Christine Paul (Hrsg.). 2019. Sprechen im Umbruch. Zeitzeugen erzählen und argumentieren rund um den Fall der Mauer im Wendekorpus. Mannheim: Leibnitz-Institut für Deutsche Sprache. |
Unterrichtsmaterialien
Jahr | Titel |
---|---|
2020 |
Norbert Dittmar, Christine Paul. 2020. "Wendekorpus. Eine Audio-Zeitreise in die deutsch-deutsche Vergangenheit". In: Bundeszentrale für politische Bildung, Deutschland Archiv (www.bpb.de/301575). |
Aufsätze
Jahr | Titel |
---|---|
demnächst | “I am not different, I am unique” – the narrative identity of young, multilingual, female students. |
in Vorbereitung | Zitate zitieren: Überlegungen zum integrativen Deutschunterricht |
unter Begutachtung | Zum (Weiter-) Erzählen und Ausarbeiten animieren: Fremdwiederholungen als Praxis der zurückhaltenden Gesprächssteuerung. |
2023 |
Sprachliche Vielfalt auf schulischen Webseiten: Perspektiven und Möglichkeiten. In: Kellermann, Ingrid / Ferrin, Nino (Hrsg.): Narrative Räume für das Denken in Möglichkeiten. Perspektivität – Fiktionalität – Kreativität. Tübingen: Stauffenburg, 333 – 346. |
2021 |
Making the Implicit Explicit: Free Enrichment in Interaction? In: Caterina Mauri, Ilaria Fiorentini, Eugenio Goria (Hgg.) Building Categories in Interaction: Linguistic Resources at Work. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamin's (Studies in Language Companion Series), 187–210. |
2020 |
Rezension zu Eva Neuland, Benjamin Könning, Elisa Wessels (Hgg.). 2018. Jugendliche im Gespräch. Forschungskonzepte, Methoden und Anwendungsfelder aus der Werkstatt der empirischen Sprachforschung. Bern [u. a.]: Peter Lang. IN:Muttersprache 4/2020, 376–378. |
2019 |
Wobei ick bin ja wahrscheinlich nich anders als die andern bei uns sag ick ma. |
2019 |
(mit Norbert Dittmar) Das Wendekorpus. Ziele und Zwecke der Beiträge. In: Norbert Dittmar / Christine Paul (Hrsg.): Sprechen im Umbruch. Zeitzeugen erzählen und argumentieren rund um den Fall der Mauer im Wendekorpus. Mannheim: Leibnitz-Institut für Deutsche Sprache, S. 15–22. |
2015 |
The imprecision of tense and its communicative use. In: E. Labeau & Q. Zhang (Hrsg.) Taming the TAME systems. Amsterdam/ Philadelphia: Rodopi (Cahiers Chronos 27). 39–57. |
2014 |
The epistemic side of retrospective utterances. In: Language and Dialogue 4 (1). 24–41. |
2014 |
(mit Nils Bahlo; Nathalie Topaj; Daniel Steckbauer): Videokonferenzen im DaF-Bereich? Überlegungen zu Möglichkeiten und Grenzen am Beispiel "Skype in the classroom". (Norbert Dittmar zum 70. Geburtstag). Info DaF, 01/2014, S. 55–69. |
Jahr | Titel |
---|---|
2024 |
“A black hijabi - is that what defines me?”- A positive self by addressing stereotypes among multilingual female students. Language, Identity and Education in Multilingual Contexts 4, Zypern (10/2024) |
2023 |
Themenentfaltung oder Verständnissicherung? Funktionen von retrospektiven |
2017 |
Formulating terms and concepts during integration in a new target society. Building Categories in Interaction, Bologna, Italien. (19.-20.10; mit Norbert Dittmar). |
2017 |
Free Enrichment in Conversation. 15th International Pragmatics Conference, Belfast, (16. – 21.7.). |
2012 |
The epistemic and the functional side of retrospective utterances. The communication of certainty and uncertainty. Linguistic, Psychological, Philosophical aspects, Macerata, Italien (3.-5.10.). |
2011 |
Inferring Spatiotemporal Features in Conversation. |
2011 |
The Imprecision of Tense and its Communicative Use. |
2010 |
Temporal Inferences: The Conversational Side. (Webposter) 4Th International Conference Intercultural Pragmatics, Madrid. |
2010 |
Verbalizing inferences about prior utterances. New Developments in Linguistic Pragmatics. 5th Lodz Symposium, Lodz, Polen (7.-9.5.). |
2010 |
Nachfragen und Koproduktionen zu lokalen Informationen. Vortrag und Datensitzung, Arbeitstreffen zu kollaborativen Turnergänzungen, Institut für deutsche Sprache, Mannheim (28.-29.10.). |
2010 | Señales inferenciales en la comunicación: repreguntas y coproduciones. Congreso Internacional de la Asociacion de Jovenes Linguistas (XXV Encuentro), Valladolid; Spanien (8. 10.-12.03.). |
- Symposion Deutschdidaktik (SDD): WG Writing Language Acquisition; WG Grammar and Language Observation
DEPUTY HEAD OF CHAIR IN THE SUMMER SEMESTER 2023 AND WINTER SEMESTER 2023/24 - DR. FARRIBA SCHULZ
In the summer semester 2023 and winter semester 2023/24, the Chair of Primary Education / German Education was represented by Dr. Farriba Schulz. The current profile and contact details of Dr. Farriba Schulz can be found on the homepage of Humboldt-Universität zu Berlin . Dr. Farriba Schulz, Humboldt-Universität zu Berlin.
DEPUTY HEAD OF CHAIR IN THE WINTER SEMESTER 2022/23 - DR. PHIL. DIPL. PSYCH. SABINE AL-DIBAN
In the winter semester 2022/23, the Chair of Primary Education / German Education was held by Dr. phil. Dipl. Psych. Sabine Al-Diban represented.
DEPUTY HEAD OF CHAIR IN THE WINTER SEMESTER 2021/22 AND SUMMER SEMESTER 2022 - DR. CHRISTINE PAUL
The current profile of Dr. Christine Paul can be found on the homepage of the FU Berlin Dr. Christine Paul, FU Berlin
- To contact Dr. Paul, please use the e-mail address of the TUD Dr. Christine Paul
DEPUTY HEAD OF CHAIR IN THE SUMMER SEMESTER 2021 - DR. KERSTIN ALBER
The current profile and contact details of Kerstin Alber can be found on the homepage of the PH Ludwigsburg. Dr. Kerstin Alber, PH Ludwigsburg
DEPUTY HEAD OF CHAIR IN THE WINTER SEMESTER 2020/21 - DR. JUTTA DÄMMER
The current profile and contact details of Dr. Jutta Dämmer can be found on the homepage of Chemnitz University of Technology. Dr. Jutta Dämmer, Chemnitz University of Technology
DEPUTY HEAD OF CHAIR IN THE SUMMER SEMESTER 2020 - DR. LIS SCHÜLER
The current profile and contact details of Dr. Lis Schüler can be found on the homepage of Freie Universität Berlin. Dr. Lis Schüler, Freie Universität Berlin
FORMER PROFESSOR 2013-2019 - PROF. DR. JEANETTE HOFFMANN
The current profile and contact details of Prof. Dr. Jeanette Hoffmann can be found on the homepage of theFree University of Bozen-Bolzano . Dr. Jeanette Hoffmann, Free University of Bozen-Bolzano