Apr 01, 2025
Professorship replacement in the summer semester 2025
In the summer semester 2025, the Chair of Primary Education / German Education will be held by Dr. Christine Paul. She works at the FU Berlin as a Research Associate in the Department of Primary School Pedagogy, Didactics of German - Linguistic and Cultural Education.Her work focuses on multilingualism at school, German as a second and foreign language, varieties (spoken language, educational language), grammar and cognition, conversation analysis and the construction of meaning in conversation. Dr. Christine Paul
- Integrative German lessons
- Identity formation
- Language observation, language awareness
- Spoken German
- Spelling acquisition
- Multilingual didactics
- Grammar and cognition
Period | Activity |
---|---|
since 04/2024 | Deputy Head of Chair of Primary Education / German Education TU Dresden |
10/2021 - 09/2022 |
Deputy Head of Chair of Primary Education / German Education TU Dresden |
since 04/2019 | Research Associate in the Department of Primary School Education, "Didactics of German - Linguistic and Cultural Education" at Freie Universität Berlin (currently on leave) |
02/2018 - 09/2019 | Research Associate in the field of DaF/DaZ at the Carl von Ossietzky University Oldenburg |
10/2016 - 09/2017 |
Guest lecturer in the Department of Linguistics at the Free University of Berlin |
2016 | Defense of the dissertation in linguistics at the Free University of Berlin (topic: Retrospective utterances) |
2009 - 2013 |
Graduate scholarship from the Evangelisches Studienwerk Villigst |
2007 - 2009 | Berlin International Film Festival |
2007 | Theater Studies (MA minor degree) |
2006 - 2016 | Lecturer of German as a foreign language (Goethe-Institut) |
2006 | German as a foreign language (completion of additional studies) |
2006 | 1st state examination in German and Spanish at the Free University of Berlin |
2001 - 2002 | Pontificia Universidad Catolica del Peru, Lima (scholarship holder of the Freie Universität Berlin) |
Monographien und Herausgebertätigkeiten
Jahr | Titel |
---|---|
2019 |
Paul, Christine. 2019. Retrospektive Äußerungen. Nachfragen und Erweiterungen in narrativen Interviews am Beispiel des Berliner Wendekorpus. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache – amades. |
2019 |
Norbert Dittmar / Christine Paul (Hrsg.). 2019. Sprechen im Umbruch. Zeitzeugen erzählen und argumentieren rund um den Fall der Mauer im Wendekorpus. Mannheim: Leibnitz-Institut für Deutsche Sprache. |
Unterrichtsmaterialien
Jahr | Titel |
---|---|
2020 |
Norbert Dittmar, Christine Paul. 2020. "Wendekorpus. Eine Audio-Zeitreise in die deutsch-deutsche Vergangenheit". In: Bundeszentrale für politische Bildung, Deutschland Archiv (www.bpb.de/301575). |
Aufsätze
Jahr | Titel |
---|---|
demnächst | “I am not different, I am unique” – the narrative identity of young, multilingual, female students. |
in Vorbereitung | Zitate zitieren: Überlegungen zum integrativen Deutschunterricht |
unter Begutachtung | Zum (Weiter-) Erzählen und Ausarbeiten animieren: Fremdwiederholungen als Praxis der zurückhaltenden Gesprächssteuerung. |
2023 |
Sprachliche Vielfalt auf schulischen Webseiten: Perspektiven und Möglichkeiten. In: Kellermann, Ingrid / Ferrin, Nino (Hrsg.): Narrative Räume für das Denken in Möglichkeiten. Perspektivität – Fiktionalität – Kreativität. Tübingen: Stauffenburg, 333 – 346. |
2021 |
Making the Implicit Explicit: Free Enrichment in Interaction? In: Caterina Mauri, Ilaria Fiorentini, Eugenio Goria (Hgg.) Building Categories in Interaction: Linguistic Resources at Work. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamin's (Studies in Language Companion Series), 187–210. |
2020 |
Rezension zu Eva Neuland, Benjamin Könning, Elisa Wessels (Hgg.). 2018. Jugendliche im Gespräch. Forschungskonzepte, Methoden und Anwendungsfelder aus der Werkstatt der empirischen Sprachforschung. Bern [u. a.]: Peter Lang. IN:Muttersprache 4/2020, 376–378. |
2019 |
Wobei ick bin ja wahrscheinlich nich anders als die andern bei uns sag ick ma. |
2019 |
(mit Norbert Dittmar) Das Wendekorpus. Ziele und Zwecke der Beiträge. In: Norbert Dittmar / Christine Paul (Hrsg.): Sprechen im Umbruch. Zeitzeugen erzählen und argumentieren rund um den Fall der Mauer im Wendekorpus. Mannheim: Leibnitz-Institut für Deutsche Sprache, S. 15–22. |
2015 |
The imprecision of tense and its communicative use. In: E. Labeau & Q. Zhang (Hrsg.) Taming the TAME systems. Amsterdam/ Philadelphia: Rodopi (Cahiers Chronos 27). 39–57. |
2014 |
The epistemic side of retrospective utterances. In: Language and Dialogue 4 (1). 24–41. |
2014 |
(mit Nils Bahlo; Nathalie Topaj; Daniel Steckbauer): Videokonferenzen im DaF-Bereich? Überlegungen zu Möglichkeiten und Grenzen am Beispiel "Skype in the classroom". (Norbert Dittmar zum 70. Geburtstag). Info DaF, 01/2014, S. 55–69. |
Jahr | Titel |
---|---|
2024 |
“A black hijabi - is that what defines me?”- A positive self by addressing stereotypes among multilingual female students. Language, Identity and Education in Multilingual Contexts 4, Zypern (10/2024) |
2023 |
Themenentfaltung oder Verständnissicherung? Funktionen von retrospektiven |
2017 |
Formulating terms and concepts during integration in a new target society. Building Categories in Interaction, Bologna, Italien. (19.-20.10; mit Norbert Dittmar). |
2017 |
Free Enrichment in Conversation. 15th International Pragmatics Conference, Belfast, (16. – 21.7.). |
2012 |
The epistemic and the functional side of retrospective utterances. The communication of certainty and uncertainty. Linguistic, Psychological, Philosophical aspects, Macerata, Italien (3.-5.10.). |
2011 |
Inferring Spatiotemporal Features in Conversation. |
2011 |
The Imprecision of Tense and its Communicative Use. |
2010 |
Temporal Inferences: The Conversational Side. (Webposter) 4Th International Conference Intercultural Pragmatics, Madrid. |
2010 |
Verbalizing inferences about prior utterances. New Developments in Linguistic Pragmatics. 5th Lodz Symposium, Lodz, Polen (7.-9.5.). |
2010 |
Nachfragen und Koproduktionen zu lokalen Informationen. Vortrag und Datensitzung, Arbeitstreffen zu kollaborativen Turnergänzungen, Institut für deutsche Sprache, Mannheim (28.-29.10.). |
2010 | Señales inferenciales en la comunicación: repreguntas y coproduciones. Congreso Internacional de la Asociacion de Jovenes Linguistas (XXV Encuentro), Valladolid; Spanien (8. 10.-12.03.). |
- Symposion Deutschdidaktik (SDD): WG Writing Language Acquisition; WG Grammar and Language Observation