Marie Meyerding, PhD
Walter Benjamin-Stelle (DFG)
NameMarie Meyerding PhD
„Landschaften der Überwachung“, Projektleitung
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Research Focus
- Modern and contemporary art
- Theory and history of photography
- Art history in a global context
- Postcolonial theories
- Gender studies
Akademischer Werdegang
- Seit 2024 DFG-finanzierte Walter Benjamin-Stelle für das Postdoc-Projekt „Landschaften der Überwachung: Umweltkunst und die Stasi in der globalen DDR“
- 2019–2023 Promotion in Kunstgeschichte Afrikas an der Freien Universität Berlin
- 2014–2019 Studium der Kulturwissenschaften und der Kunstgeschichte an der Leuphana Universität Lüneburg, der Université Rennes 2 und dem Courtauld Institute of Art
Stipendien, Grants und Fellowships
- 2023: Peter E. Palmquist Memorial Fund for Historical Photographic Research Grant für „Jansje Wissema and the Women of District Six“
- 2022–2023: Smithsonian Predoctoral Fellowship, National Museum of African Art, Washington, D.C.
- 2022: Photography Network Annual Project Grant für „Sights of Struggle: The History of the Women of Tambo Village: A Project to Digitise and Publish Mavis Mtandeki’s Archive“
- 2021: Förderung der Alfried Krupp von Bohlen und Halbach-Stiftung für „Sights of Struggle: The History of the Women of Tambo Village: A Project to Digitise and Publish Mavis Mtandeki’s Archive“
- 2019–2023: Alfried Krupp von Bohlen und Halbach-Promotionsstipendium
- 2018–2019: Jahresstipendium für Graduierte des DAAD
Publikationen
- „A Woman’s Modernist Frame: Doing Justice to Constance Stuart Larrabee’s Photographs of World War II“. Herausgegeben von Christopher Nixon. kritische berichte 52, Nr. 2, Special Issue zu „Visuelle Gerechtigkeit“ (2024). https://doi.org/10.11588/kb.2024.2.
- „Photography between Publicity and Politics. The Life and Work of South African Photographer Georgina Karvellas“. Herausgegeben von Khadija von Zinnenburg Carroll, Stacey Kennedy und Azadeh Sarjoughian. Third Text Special Issue zu „Polyphony: Voice, Method, Archive“ (2024). https://doi.org/10.1080/09528822.2024.2336405.
- Mavis Mtandeki and Marie Meyerding. Sights of Struggle: The History of the Tambo Village Women. Eindhoven: Lecturis, 2023. ISBN: 9789462264663.
- „A Picture’s Worth“. Africasacountry.com, 7. Februar 2023. https://africasacountry.com/2023/02/remembering-a-pictures-worth.
- „Review of Leena Crasemann: Unmarkierte Sichtbarkeit? Weiße Identitäten in der zeitgenössischen künstlerischen Fotografie“. sehepunkte 22, Nr. 10 (2022). http://www.sehepunkte.de/2022/10/37120.html.
- „‘Africa’s First Woman Press Photographer’: Mabel Cetu’s Photographs in Zonk!”. African Arts 55, Nr. 3 (2022): 54–69. https://doi.org/10.1162/afar_a_00669.
- „59th Venice Biennale : Lebohang Kganye : Once Upon a Time“. The Eye of Photography, 2. Juni 2022. https://loeildelaphotographie.com/en/59th-venice-biennale-lebohang-kganye-once-upon-a-time-dv/#.
- „Performing Gender in Video Art: Candice Breitz’s Extra“. Third Text 35, Nr. 5 (2022): 554–68. https://doi.org/10.1080/09528822.2021.2014771.
- „Affective Photographs: Alice Mann’s Series Domestic Bliss“. Safundi 22, Nr. 3 (2021): 245–61. https://doi.org/10.1080/17533171.2021.1984679.
- „Aestheticising Atrocity: George Osodi’s Series Oil Rich Niger Delta“. Critical Arts 35, Nr. 5-6 (2021): 129–44. https://doi.org/10.1080/02560046.2021.1987943.
- „Lebohang Kganyes Ke Lefa Laka: Her-Story“. In Family Affairs. Familie in Der Aktuellen Fotografie, herausgegeben von Ingo Taubhorn and Haus der Photographie der Deichtorhallen Hamburg, 90. Heidelberg: Kehrer, 2021.
- „Review of Darren Newbury / Lorena Rizzo / Kylie Thomas (Hrsg.): Women and Photography in Africa. Creative Practices and Feminist Challenges“. sehepunkte 21, Nr. 1 (2021). http://www.sehepunkte.de/2021/01/34962.html.
Ausgewählte Vorträge
- „Rooted Resilience: Women, Censorship and Environmental Art in the Late GDR“, GDR goes „Glocal“: Culture, Cooperation, and Conflict, Warburg-Haus, Hamburg, 06/2024
- „Visions of Trees: Environmental Art and Surveillance in the Global GDR“, Great Transformation of Nature: Extractivism, Terraforming and Monoculturalization in Global Socialisms, University College London, 05/2024
- „Art, Activism or Advertisement: The Photographs of Georgina Karvellas“, Photography Network Symposium zu „Photography’s Frameworks“, University of the Western Cape, Kapstadt, 10/2023
- „Out of Sight: Women and Photography in Apartheid South Africa“, Archival Absences: An Incomplete History of Photography, Bibliotheca Hertziana, Max Planck Institut für Kunstgeschichte, Rom, 03/2023
- „Missing Images: Women and Photography in Apartheid South Africa“, Namibian and Southern African Studies Research Colloquium, Universität Basel, 05/2022
- „Collective Struggle Photography“, Panel on „Collectives, Art and Neoliberalism“, Association for Art History’s 48th Annual Conference, Goldsmiths, University of London, 04/2022
- „Between Affirmation and Denial. The Photographic Practice of Mavis Mtandeki and Primrose Talakumeni“, The Developing Room’s Fifth Annual Graduate Student Colloquium on the History and Theory of Photography, Rutgers University, 11/2021
- „Sichtbarkeitspolitik im Wandel. Überlegungen zu Gender und Intersektionalität in der Fotografie Südafrikas zwischen Apartheid und Demokratie“, Vortragsreihe „Facing Reality“, Fotofestival Nürnberg, 06/2021
- „Photography, Text, Power. Lesley Lawson’s Working Women (1985)“, 18e École de Printemps „Art & Text“, Reims, 06/2021
- „Aestheticizing Atrocity. George Osodi’s Series Oil Rich Niger Delta (2003-2007)“, ACASA Triennial Symposium of African Art, Chicago, 06/2021
- „The Politics of Visibility. Lesley Lawson’s Working Women“, Cont·Act! Fotografie und Handlungsmacht, Museum Folkwang, Essen, 10/2020
Lehrveranstaltungen
WS 2024/25
- „Das Waldsterben in der Kunst: Ästhetik, Symbolik und Kritik“, Seminar für Masterstudierende, Institut für Kunstgeschichte und Musikwissenschaft, Universität Mainz
- „(Kunst-)Geschichte neu rahmen: Die Repräsentation von Frauen in der Fotografiegeschichte Südafrikas“, Übung für Masterstudierende, Institut für Kunstgeschichte und Musikwissenschaft, Universität Mainz
- „Grenzüberschreitende Blicke und globale Repräsentationspolitiken: Frauen, Fotografie und Intersektionalität im Südafrika des 20. Jahrhunderts“, Seminar für Bachelorstudierende, Leuphana Universität Lüneburg
SS 2022
- „Die Macht der Repräsentation: Frauen und Fotografie in Südafrika“, Seminar für Bachelorstudierende, Modul „Theorie und Geschichte der Fotografie“, Kunsthistorisches Institut, Universität Zürich
2020 – 2023
- Gastvorträge über meine Dissertationsforschung an der Freien Universität Berlin, Universität Zürich, Ramapo College of New Jersey, Maryland Institute College of Art und Lette Verein Berlin
Ausstellung
2023
„Defiant Visions“, apexart NYC Open Call Exhibition, New York, https://apexart.org/meyerding.php