Dr. Verena Straub
research assistant
NameDr. Verena Straub
DFG-Projekt „Bildproteste in den Sozialen Medien“, Projektleitung
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Forschungsschwerpunkte
- Digitale Bildkulturen
- Bilder in politischen Konflikten
- Bildgeschichte im globalen Kontext
- Affect Studies/ Geschlechterstudien
- Gegenwartskunst/ Kunstkritik
-
Since 2022 Principal Investigator DFG project "Bildproteste in den Sozialen Medien", working on the sub-project "Memes als politische Bildpraxis"
-
2020 Co-founder of the international network "Affect and Colonialism Web Lab": https://affect-and-colonialism.net/
-
July 2019 Defence of the dissertation "Bezeugen - Erzeugen - Überzeugen. Das Selbstmordattentat im Bild" („Witness - Generate - Convince. The suicide bombing in the picture“)
-
2015-2020 Research associate in the CRC "Affective Societies" at the FU Berlin, subproject B01, working on the subproject "Selbstmordattentäter_innen-Videos"("Suicide bomber videos")
-
2013-2015 Research associate at the Cluster of Excellence "Image Knowledge Gestaltung" at Humboldt-Universität zu Berlin, basic project "Design of Laboratories"
-
Since 2008 work as a freelance journalist on contemporary art, e.g. for art-in-berlin, FAZ, Die Welt
-
2006-2012 Studied art and visual history with a minor in German literature at the Humboldt University of Berlin and York University, Toronto (Canada)
Scholarships and awards
-
2021: Prize for the "Affect and Colonialism Web Lab" in the "Internationales Forschungsmarketing" („International Research Markteing“) ideas competition organised by the DFG, the Federal Ministry of Education and Research and the "Research in Germany" initiative
-
2017: Short-term fellowship at the SFB 948 „Helden – Heorisieren – Heroismen“ („Heroes - Heroisations - Heroisms“), Project D14 „Heroisierungsstrategien in Konflikten des Nahen Ostens seit den 1970er Jahren“ ("Heroisation Strategies in Middle Eastern Conflicts since the 1970s") (Prof. Dr. Johanna Pink, Olmo Gölz)
-
2015: Diversity Individual Grant from the Cluster of Excellence „Bild Wissen Gestaltung“ ("Image Knowledge Design") at the Humboldt University of Berlin for a research stay and language course in Beirut (Lebanon)
-
2012: 1st prize for the best art criticism, article competition of the magazine artefakt. Jury: Prof Dr Christian Demand (Merkur), Swantje Karich (Frankfurter Allgemeine Zeitung), Dr Hanno Rauterberg (Die Zeit)
Monografien:
Das Selbstmordattentat im Bild. Aktualität und Geschichte von Märtyrerzeugnissen. Bielefeld 2021.
Ausgezeichnet mit dem Deubner-Preis 2022 des Verbandes Deutscher Kunsthistoriker e.V.
Rezensionen zum Buch:
- Larissa-Diana Fuhrmann: Rezension von: Verena Straub: Das Selbstmordattentat im Bild. Aktualität und Geschichte von Märtyrerzeugnissen, Bielefeld: transcript 2021, in: Sehepunkte 22 (2022), Nr. 4 zur Rezension
Interviews zum Buch:
- The visual politics of affect in suicide attacks, in: The Affect and Colonialism Podcast
Herausgeberschaften:
Image Testiomonies. Witnessing in Times of Social Media, hrsg. zusammen mit Kerstin Schankweiler und Tobias Wendl. London: Routledge 2019.
Link zum SLUB-Katalog
weitere Informationen finden Sie beim Verlag
Performance zwischen den Zeiten. Reenactments und Preenactments in Kunst und Wissenschaft, hrsg. zusammen mit Adam Czirak, Sophie Nikoleit, Friederike Oberkrome, Robert Walter-Jochum, Michael Wetzels. Bielefeld: transcript 2019.
weitere Informationen finden Sie beim Verlag.
Wissenschaftliche Aufsätze
-
Contested Image Practices of Public Shaming. Case Study of an Internet-Meme in the Israeli-Palestinian Conflict, in: Affective Formation of Publics. Places, Networks, and Media. Hrsg. von Margreth Lünenborg und Birgitt Röttger-Rössler. London: Routledge 2023, S. 213-230.
-
Die Ohnmacht der Bilder. Über die Visuellen Ambivalenzen der Proteste in Lützerath / The „Ohnmacht“ of Images. On the Visual Ambivalence of the Lützerath Protests, in: Texte zur Kunst, Heft Nr. 130, Juni 2023, S. 81-89.
-
zusammen mit Kerstin Schankweiler: Bildproteste für die Freiheit im Iran. Die Memefication des Widerstands in den Sozialen Medien, in: 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, Bd. 4, Nr. 1, Heidelberg 2023, S. 97-110. open access
-
Töten im Livestream. Facebook Live und ein neuer invective gaze in den Sozialen Medien, in: Invective Gaze – Das digitale Bild und die Kultur der Beschämung. Hrsg. von Elisabeth Heyne und Tanja Prokic. Bielefeld: transcript 2022 (Peer Review, Open Access). Open Access
-
The Assassin Video in the Context of Digital Image Cultures: Computer Gaming, Selfies, and Livestreaming, in: Mindbombs. Visual Cultures of Political Violence. Hrsg. von Sebastian Baden et al. Bielefeld: Kerber 2021, S. 120-126.
- Die digitale Bildmontage von dschihadistischer Propaganda bis Cyberwar, in: Montage oder Fake News? Virtuelles Programm zur Ausstellung „John Heartfield. Fotografie plus Dynamit“ in der Akademie der Künste, Berlin vom 2.6. bis 23.8.2020, Akademie der Künste.
- Digitale Postproduktionen. Die Zirkulation von Bildern palästinensischer Selbstmordattentäterinnen im Internet, in: Nähe auf Distanz. Eigendynamik und mobilisierende Kraft politischer Bilder im Internet. Hrsg. von Isabelle Busch, Uwe Fleckner und Judith Waldmann. Hamburger Forschungen zur Kunstgeschichte. De Gruyter 2020, S. 157-175.
- zusammen mit Kerstin Schankweiler und Tobias Wendl: Image Testimonies: Witnessing in Times of Social Media, in: Image Testimonies: Witnessing in Times of Social Media. London/New York 2019, S. 1-13. Download PDF
- “Living Martyrs”: Testifying What is to Come, in: Image Testimonies. Witnessing in Times of Social Media. Hrsg. von Kerstin Schankweiler, Verena Straub und Tobias Wendl. London/New York 2019, S. 139-153.
-
zusammen mit Adam Czirak, Sophie Nikoleit, Friederike Oberkrome, Robert Walter-Jochum und Michael Wetzels: (P)Reenactment, in: Affective Societies - Key Concepts. Hrsg. von Jan Slaby und Christian von Scheve. New York/London 2019, S. 200-209.
-
zusammen mit Christina Landbrecht: Präzision ins Bild gesetzt. Der Reinraum als Showroom, in: Bilder der Präzision. Praktiken der Verfeinerung in Technik, Kunst und Wissenschaft. Hrsg. von Matthias Bruhn und Sara Hillnhütter. Berlin 2018, S. 37-48.
- „A Gallery of Martyrs - the Martyr in the Gallery: Public Display and the Artistic Appropriation of Martyr Images in the Middle East“, in: Stylianou, Elena und Theopisti Stylianou-Lambert (Hrsg.): Museums and Photography: Displaying Death, Abingdon/ New York: Routledge 2017, S. 179–199.
- „The Making and Gendering of a Martyr: Images of Female Suicide Bombers in the Middle East“, in: Eder, Jens und Charlotte Klonk (Hrsg.): Image Operations. Visual Media and Political Conflict, Manchester: Manchester University Press 2016, S. 137–150.
- „Lebende Tote? Die (Selbst-)Inszenierungen der palästinensischen Selbstmordattentäterinnen“, in: Stoellger, Philipp und Jens Wolff (Hrsg.): Bild und Tod. Grundfragen der Bildanthropologie, Bd. I, Tübingen 2016, S. 401–424.
- „Science in Pictures: A Historical Perspective“, in: Klonk, Charlotte (Hrsg.): New Laboratories: Historical and Critical Perspectives on Contemporary Developments, Berlin: De Gruyter 2016, S. 47–66.
- zusammen mit Christina Landbrecht: „The Laboratory as a Subject of Research“, in: Klonk, Charlotte (Hrsg.): New Laboratories: Historical and Critical Perspectives on Contemporary Developments, Berlin: De Gruyter 2016, S. 21–44.
Rezensionen/ Katalogbeiträge/ Glossareinträge
- Rezension von: Joanna Nowotny und Julian Reidy: Memes, Bielefeld: transcript 2022, in: sehepunkte 22 (2022) Nr. 7/8, Sehepunkte
- Rezension von: Sebastian Baden: Das Image des Terrorismus im Kunstsystem, München: edition metzel 2017, in: sehepunkte 18 (2018), Nr. 4 [15.04.2018], Sehepunkte
- Rezension von: Anthony Downey (ed.): Future Imperfect. Contemporary Art Practices and Cultural Institutions in the Middle East, Berlin: Sternberg Press 2016, in: sehepunkte 17 (2017), Nr. 9 [15.09.2017], Sehepunkte
- Rabih Mroué, in: Affect Me. Social Media Images in Art. Hrsg. von Julia Höner und Kerstin Schankweiler. Ausstellungskatalog KAI10 Düsseldorf, Spector Books 2017, S. 148-153.
- zusammen mit Kerstin Schankweiler: „Shaheed [شهيد]”, in: Aesthetics of Resistance, Pictorial Glossary, The Nomos of Images, 28. September 2016, Hypotheses
- „Suicide Bomber’s Video Testimonies”, in: Aesthetics of Resistance, Pictorial Glossary, The Nomos of Images, 14. Januar 2016, Hypotheses
- Forensic Architecture, in: +ultra. gestaltung schafft wissen. Hrsg. von Nikola Doll, Horst Bredekamp und Wolfgang Schäffner. Ausstellungskatalog Martin-Gropius-Bau Berlin, E.A. Seemann 2016, S. 348
- Modell für den Gang des Menschen (Braune-Fischer-Modell), in: +ultra. gestaltung schafft wissen. Hrsg. von Nikola Doll, Horst Bredekamp und Wolfgang Schäffner. Ausstellungskatalog Martin-Gropius-Bau Berlin, E.A. Seemann 2016, S. 243.
Journalistische Artikel (Auswahl)
- zusammen mit Débora Medieros: How to decolonize knowledge production? Thoughts on the recently launched Affect and Colonialism Web Lab, in: Affective Societies Blog, 21.9.2021, Affective Societies Blog
- „The Eternal Network. Die Ausstellung der Transmediale in sieben Fragen“, in: Affective Societies Blog, 17.2.2020, Affective Societies Blog
- “Die affektive Macht des ‚Martyriums’. Was wir von der Debatte um eine Kunstinstallation lernen können“, in: Affective Societies Blog, 23. 12. 2017, Affective Societies Blog
- „Making you feel what we feel. The Freedom Theatre in Jenin“, in: affective-societies.org, 12. 1. 2017, Affective Societies Blog
- „Es ist die rohe Gewalt, die uns Menschen vereint. Die Ausstellung ‚Fire and Forget. On Violence’ widmet sich der Gewalt und scheitert am Politischen“, in: Die Welt, 9. 7. 2015.
- „Laetitia Gendre. Thomas Fischer Galerie“, in: Frieze d/e, Nr. 15, Juni-August 2014.
- „Er zeigt beide Seiten der ägyptischen Medaille. Die ästhetische Falle der Revolution: Arbeiten des Kairoer Künstlers Khaled Hafez sind in Berlin zu sehen“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28. 9. 2013.
- „Wer zuletzt lacht... Hans-Peter Feldmann mokiert sich über die Kunst und ihren Markt - und ist damit selbst bestens im Geschäft“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28. 4. 2013.
- „Ohne festen Wohnsitz. Zwei Frauen aus Berlin zeigen Kunst an temporären Orten“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 17. 2. 2013.
- „Fass auf, Öl raus, Kunst rein. Christo stellt in der Wüste aus“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 2. 2. 2013.
12/2022 | "Digitale Kunst- und Bildwissenschaften" ("Digital art and visual studies"), together with Kerstin Schankweiler, Lecture as part of the lecture series "Grundlagen und anwendungsorientierte Methoden der Digital Humanities" ("Fundamentals and application-oriented methods of digital humanities"), TU Dresden | |
11/2022 | "Die Memefication des Krieges. Visuelle Taktiken zwischen Protest, Propaganda und ironischer Subversion" ("The Memefication of War. Visual tactics between protest, propaganda and ironic subversion"), Lecture as part of the lecture series „Unter Beschuss: Kunsthistorische Revisionen im Zeichen des Ukrainekrieges“ ("Under fire: art historical revisions in the context of the war in Ukraine"), Humboldt Universiy of Berlin | |
10/2022 | "Memes als politische Bildpraxis. Herausforderungen für die bildwissenschaftliche Forschung" ("Memes as political image practice. Challenges for image science research"), lecture at the workshop „Forschungsdaten in der Medienwissenschaft“ ("Research data in media studies"), Philipps University Marburg | |
07/2022 | Memes in conflict – Some methodological challenges, Presentation at the ECREA Pre-Conference Workshop: „Visual Politics & Protest – Current Methodological Challenges“, online |
|
07/2022 | "Immer Ärger mit den Bildern" ("Always trouble with the pictures") (together with Margarete Pratschke and Sven Stollfuß), lecture in the series „Show & Tell – Social Media-Daten in der Forschungspraxis“ ("Show & Tell - Social Media Data in Research Practice"), organised by NFDI4Culture, KonsortSWD und Text+, online | |
05/2021 | "(P)Reenactments. Performance zwischen den Zeiten" ("(P)Reenactments. Performance between the times") (together with Adam Czirak), lecture in the series „All This Time. Abendvorträge zu Zeitkonzepten und Temporalität“ ("All This Time. Evening lectures on concepts of time and temporality"), HfBK Dresden | |
11/2020 | "Attentätervideos" ("Assassination videos"), lecture as part of the lecture series "Bildkulturen des Digitalen" ("Visual cultures of the Digital"), 9.11.2020, organised by Prof. Dr. Kerstin Schankweiler, TU Dresden. Available online: https://www.youtube.com/watch?v=v4h-KBemY6k | |
06/2018 | "(P)Reenacting the video testimony. Videotestamente von Selbstmordattentäter*innen zwischen Vorwegnahme und Wiederaufführung" ("(P)Reenacting the video testimony. Video Testaments of Suicide Bombers between Anticipation and Reenactment"), lecture at the conference: „Listen der Dokumentation. Von der Eigengesetzlichkeit der Performancefotografie“ ("Lists of Documentation. On the intrinsic legality of performance photography") (31. Mai/ 1. Juni 2018), organised by Adam Czirak and Sandra Umathum, Institute for Theatre Studies at Freie Universität Berlin | |
03/2018 |
The Pixelated Revolution, artist talk with Rabih Mroué, KAI10 Arthena Foundation, Düsseldorf |
|
12/2017 | "Märtyrervideo 2.0. – Digitale Montagen und Computersimulationen des ‚Islamischen Staat’" ("Martyr video 2.0 - Digital montages and computer simulations of the 'Islamic State'"), Lecture at the workshop „Martyrdom in the Modern Islamic World“ ("Martyrdom in the Modern Islamic World") (15.-16. Dezember), organised by Olmo Gölz (SFB 948 „Helden – Heroisierungen – Heroismen“ (SFB 948 "Heroes - Heroisations - Heroisms")), Albert-Ludwigs-University Freiburg | |
10/2017 | ’Serious Games’ – Introduction to the conference P/RE/ENACT!, together with Friederike Oberkrome. Thematic introduction to the conference “P/RE/ENACT! Performing in Between Times“ (27.-28. Oktober 2017), ICI Berlin | |
07/2017 | ’Living Martyrs’ – Testifying What is to Come, lecture at the international symposium „Image Testimonies. Witnessing in Times of Social Media“ (13.-15. Juli), organised by Verena Straub, Kerstin Schankweiler and Tobias Wendl, Silent Green Kulturquartier, Berlin | |
02/2017 | "Videotestamente von SelbstmordattentäterInnen im Nahen Osten. Überlegungen zur Analyse affektiver Dynamiken" ("Video Testaments of Suicide Bombers in the Middle East. Reflections on the analysis of affective dynamics"), lecture at the workshop „Analyse von Videomaterial im Kontext der Affekt- und Emotionsforschung“ ("Analysis of video material in the context of affect and emotion research"), TU Berlin, Institute of Sociology, (3.-4. Februar 2017) | |
06/2015 | "Märtyrerin, Feministin, Popfigur? Bilder palästinensischer Selbstmordattentäterinnen und deren Rezeption in Medien und Kunst" ("Martyr, feminist, pop figure? Images of Palestinian female suicide bombers and their reception in media and art"), lecture at the international symposium „Nähe auf Distanz. Eigendynamik und mobilisierende Kraft politischer Bilder im Internet“ ("Closeness at a distance. The momentum and mobilising power of political images on the internet") (14. Juni 2015), Warburg-Haus, Hamburg (https://www.youtube.com/watch?v=M0NVQDg4es4) | |
04/2014 | The Making of a Martyr – Images of Female Suicide Bombers in Palestine, Vlecture at the international conference „Image Operations“ (10.-12. April 2014), organised by Charlotte Klonk (HU Berlin) and Jens Eder (Universität Mannheim), ICI Berlin, Kulturlabor Institute for Cultural Inquiry | |
09/2013 | "Von der Philosophierstube zum Reinraum: Was sagt Laborgestaltung über unser Verständnis von Wissenschaft aus?" ("From the philosophers' parlour to the clean room: What does laboratory design say about our understanding of science?") , together with Christina Landbrecht. Lecture at the opening of the exhibition „Beautiful Minds“ at the Kleine Humboldt Galerie as part of Berlin Art Week | |
06/2013 | Gestaltung von Laboren ("Designing Laboratories"), together with Christina Landbrecht. Lecture at the official opening of the Cluster of Excellence „Bild Wissen Gestaltung“, ("Image Knowledge Design") Haus der Kulturen der Welt, Berlin |
SS 2022
-
"Einführung in die Bildwissenschaft - Theorie und Methodik" ("Introduction to Visual Studies - Theory and Methodology), together with Prof. Kerstin Schankweiler, B.A. seminar at the Department of Art History, TU Dresden
WS 2021/22
-
"Kunst und Konflikt im Nahen Osten" ("Art and Conflict in the Middle East"), B.A. seminar at the Institute for Art and Visual History, Humboldt-Universität zu Berlin
-
Affect and Colonialism Web Lab, M.A. project seminar at the Institute of Art History, Freie Universität Berlin, Department of African Art
WS 2020/21
-
"Attentätervideos" ("Assassination videos"), lecture as part of the lecture series "Bildkulturen des Digitalen" ("Visual cultures of the Digital"), 9.11.2020, organised by Prof. Dr. Kerstin Schankweiler, TU Dresden. Available online: https://www.youtube.com/watch?v=v4h-KBemY6k