List of publications
Table of contents
Monography
Akkermann, M. Zwischen Improvisation und Algorithmus. David Wessel, Karlheinz Essl und Georg Hajdu, series Forum Musikwissenschaft Vol. 10, Edition Argus, Schliengen 2017.
Book sections
Akkermann, M. „(Musik)Instrument (im) Computer“, in: Münzmay, A. et al. (Eds.) Brückenschläge zwischen Informatik und Musikwissenschaft. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation, musiconn.publish, 2020, DOI: https://doi.org/10.25366/2020.102.
Akkermann, M. “Neue Versionen, neue Urheber. Archiv-Zuwachs durch Technikentwicklung“, in: Schrör, S. et al. (Eds.), Proceedings of the Symposium Tipping Points, Nomos,
Baden-Baden, 2020, pp. 241–252, DOI: https://doi.org/10.5771/9783748910664.
Dang, S.-M. and M. Akkermann. “Intersektionalität, Musik und Sound im Film am Beispiel von Watermelon Woman“, in: Knaus K. et al. (Eds.), Jahrbuch Musik und Gender, Gesellschaft für Musikforschung Vol. 12, Olms, Hildesheim 2020 , pp. 119-138.
Akkermann, M. “Klingende Gesten. Sonifikation zwischen Kunst und Forschung“, in: Julia Schröder (Ed.), Sonifikation: Transfer ins Musikalische. Programmbuch zum Festival Sonifikationen – Klingende Datenströme, Wolke 2017, pp. 87-89.
Akkermann, M. “Composing an instrument – improvising a composition. David Wessel's
Contacts Turbulents“, in: Alain Bonardi et al. (Ed.), Analyser la musique mixte, Delatour,
Paris 2017, pp. 121-134.
Akkermann, M. “Instrument oder Komposition? David Wessels Contacts Turbulents”, in:
Christian Storch et al. (Eds.), Reflexion – Improvisation – Multimedialität. Kompositions-
strategien in der Musik des 20. und 21. Jahrhunderts, Göttingen 2015, pp. 95-108, DOI: https://doi.org/10.17875/gup2015-844.
Submitted book sections
Akkermann, M. „Computermusik“, in: Wißmann, F., B. Alge und W. Auhagen (Hgs.), Reihe: Kompendien Musik, Bd. 1, Laaber-Verlag, eingereicht 11.2021.
Akkermann, M. „Gedanken zum Dokumentieren und Archivieren elektroakustischer Musik“, in: Festschrift zum 30-jährigen Jubiläum der DEGEM, Online-Schriftenreihe des Musikwissenschaftlichen Instituts der HMT Leipzig, Leipzig 2021, eingereicht 09.2021.
Akkermann, M. „Analyzing Mixed Music – Analyse als Bindeglied zwischen Quelle und Aufführung“, in: Asmus, B. (Hg.), Analyse & Interpretation, eingereicht 04.2020.
Akkermann, M. “Musical agents. Programme als musikalische Co-Akteure auf der Bühne", in: Catani, S. and J. Pfeiffer (Eds.) Handbuch KI und die Künste, De Gruyter, submitted 2020.
Akkermann, M. “Archiving music – preserving (digital) Musical Instruments“, in: Brillmayer, B. (Ed.), Proceedings of the Symposium Elektronische Instrumente, series „Klang und
Begriff“, Schott, Mainz, submitted 2020.
Akkermann, M. “Analyzing Mixed Music – Analyse als Bindeglied zwischen Quelle und Aufführung“, in: Asmus, B. (Ed.), Proceedings of the Symposium Analyse & Interpretation,
submitted 2020.
Akkermann, M. “Volxmusik. Herkunft als Konzept für Heimat“, in: Kampe G. (Ed.), Sweet
home, Olms, Hildesheim, submitted 2018.
Journal articles (Peer Review)
Akkermann, M. et al., Commentary „Sound sleep: lullabies as a test case to study biological vs. cultural aspects of music“,Behavior and Brain Sciences 44, 2021, e96, DOI: 10.1017/S0140525X20001259; preprint.
Akkermann M. and D. Heßler. “Vom Rhythmus zur Regel zum Raum und zurück – Über Rhythmus und Entrainment im Gameplay von Donkey Konga, Vib-Ribbon und Rayman Legends“, in: PAIDIA, Special Issue „Das Ohr spielt mit! Klang im Computerspiel“, 2019.
Akkermann, M. “Historic (informed) performance practice in computer music: Necessity or outrage?" in: Emille Journal, 14 (2016).
Akkermann, M. “(Re-)Performing Early Mixed Music from the 1980s at IRCAM: Pierre
Boulez's Dialogue de l'ombre double“, in: Circuit, 26/2, Montreal 2016, pp. 51-62, DOI: 10.7202/1037303ar.
Akkermann, M. “The computer as a part of the network ensemble: Georg Hajdu
Ivresse'84“, in: Emille Journal, 11 (2013), pp. 7-11.
Akkermann, M. “The computer as an extension of the composer. Karlheinz Essl more or less“, in: Emille Journal, 10 (2012), pp. 7-11.
Journal article in preparation
Akkermann, M. „Systematising (at) the present for the future. Reflections on archiving electroacoustic music“, in: Archival notes, submitted 09.2021.
Journal articles
Akkermann, M. "Introduction", in: Array 2020. Archiving, pp. 6-7, DOI: https://doi.org/10.25370/array.v2020
Akkermann, M. “Instrument+“, in: Neue Zeitschrift für Musik, 02/2017, pp. 31-33.
Conference articles (Peer Review)
Akkermann, M. “Vocabulary ruts in Mixed Music – multifarious terms with many
ascriptions.” in: Proceedings of the International Computer Music Conference ICMC 2020
(paper accepted, conference postponed to 2021). Preprint: 10.5281/zenodo.4161673
Akkermann, M. “What is saved? Considerations on documenting, archiving and (re-) performing computer music”, in: Proceedings of the International Computer Music Conference ICMC, New York 2019, 10.5281/zenodo.3484546.
Akkermann, M. “Is this how it sounded? The idea of ‘historic informed performance practice’ in early mixed music“, in: Proceedings of the International Computer Music Conference ICMC, Daegu 2018, http://hdl.handle.net/2027/spo.bbp2372.2018.008
Akkermann, M. “Beyond Practice? Tracing cultural preferences in mixed music performances“, in: EMSProceedings.
Akkermann, M. “This hardware is now obsolete. Marc-Andre Dalbavie's Diadèmes“, in: Proceedings of the International Computer Music Conference ICMC, Shanghai 2017, http://hdl.handle.net/2027/spo.bbp2372.2017.021
Akkermann, M. “Performing Computer Network Music“, in: Proceedings of the International Computer Music Conference ICMC, Utrecht 2016, pp. 394-400, hdl.handle.net/2027/spo.bbp2372.2016.077
Akkermann, M. “Historic performance practice in computer music – necessity or outrage?“, in: Proceedings of the KEAMS annual Conference, Seoul 2014, pp. 93-96.
Akkermann, M. “COMPUTER NETWORK MUSIC – Approximation to a far-scattered history”, in: EMSProceedings.
Akkermann, M. “The computer as a part of the network ensemble: Georg Hajdu Ivresse '84”, in: Proceedings of the KEAMS annual Conference, Seoul 2013,
pp. 39-42.
Akkermann, M. “Contacts Turbulentsby David Wessel. An analytic approach from a musicological point of view”, in: Proceedings of the International Computer Music Conference ICMC 2013, Perth 2013, pp. 232-235, hdl.handle.net/2027/spo.bbp2372.2013.030
Akkermann, M. “The computer as an extension of the composer. Karlheinz Essl more or less“, in: Proceedings of the KEAMS annual Conference, Seoul 2012, pp. 9-12.
Conference presentation (Peer Review)
Akkermann, M. „Aufführungsinformationen in der Mixes Music – systematische Herausforderungen als Indikatoren musikpraktischer Tendenzen.” DHD2022, Potsdam/online.
Editorial Board
Akkermann, M. (Ed.), Array2020. Archiving, musiconn.publish 2020, https://doi.org/10.25370/array.v2020.
Gottfried, R. and Akkermann, M. (Eds.), Array2019. Agency, December 2019, http://dx.doi.org/10.25532/OPARA-46.
Akkermann, M. (Ed.) Special Issue: Array. ICMC-NYCEMF2019/Reviews, August 2019, https://doi.org/10.25370/array.v2019.2.
Akkermann, M. (Ed.) Special Issue: Array. ICMC2018/Reviews, December 2018, https://doi.org/10.25370/array.v2018.
Akkermann, M., U. Endesfelder, P. Kanske and K. Wiegandt (Eds.), Special issue, Interdisciplinary Science Review, 34/2 (2018), “Empathy and Understanding Others”.
Since 08.2018: Editor of Array, Journal of the International Computer Music Association ICMA.
Science communication
Esche B. and Akkermann, M. (Eds.), Das Gute im Schlechten, Kalender, Mitte-Rand, Berlin 2020.
Akkermann, M. and Kanske P. (Eds.), Perspektiven Wechseln, Kalender, Thorbecke 2019.
Battegay, C. and Akkermann, M. (Eds.), JAM 25. Wissenschaftsfreiheit, Die Junge Akademie, Berlin 2018. JAM-Wissenschaftsfreiheit
Akkermann, M., Endesfelder, U. and Peters, J. (Eds.), Ich frag ja nur… Kalender, Thorbecke 2018.
Akkermann M. and U. Endesfelder (Eds.), Alte Kalender, neue Wissenschaft, Kalender,
Thorbecke 2017.
Reports/Reviews/Essays
Akkermann, M. "Die Kunst liegt dazwischen", in: JAM Die Junge Akademie Magazin, 27 "Rollenwechsel", Berlin 2020.
Akkermann, M. “Rein provisorisch. Ein Kommentar”, in: Online Journal of the Gradschool “Das Wissen der Künste”, Berlin 2015.
Report of the international Symposium “Techno Studies“, 12.-13.12.2014 Berlin.
Review “Concert 10 Thursday, 4th August 2011 St. Paul’s Hall“, in: ICMA (Ed.), Array 10-11, pp. 64-66.