Presentations
Talks on invitation
07.2022 „Traces of Sound. Performance practice and historic interpretation“, Symposium Unexpected Territories. David Tudor, Berlin.
05.2022 Keynote “Between the line. Unwritten rules and musical pratice“, Symposium „Performing Technology“, TU Dresden/online.
03.2022 “Heimatklänge. Volxmusik als Sinnbild einer Utopie“, Workshop Sehnsuchtsorte, Die Junge Akademie, Villa La Collina (Adenauer Stiftung), Cadenabbia.
03.2022 “Elektronische Musik in Rom. Retrospektive“, Impuls with round table at Retrospettiva, Metadiapason in cooperation with Goethe Institut Rom, Fondazione I. Scelsi and Nuovo Consonanza, Rom.
10.2021 “Anknüpfpunkte an C. M. von Weber im 21. Jahrhundert“, Lecture with Paneldiscussion, Lecture series „Schlaglichter“ at Chair for Geschichte der Landschaftsarchitektur Prof. Dr. M. Köhler, TU Dresden.
10.2021 “Klänge sammeln in Ecuador: Was können wir verstehen, wenn wir die Natur belauschen“, Lecture for Kinder-Uni Dresden, TU Dresden and Deutsches Hygiene-Museum Dresden.
06.2021 “Musikalische Aufführungen – künstlerische Praxis in historischem Kontext“, Presentation at Bayreuth University, online.
01.2021 “Musik zwischen Wissenschaft und Praxis“, Colloquium Architektur, TU Dresden.
10.2020 Panel discussion “Materialität und Digitalität“, Symposium Musikobjektge-schichten, Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar.
06.2020 “Expedition Anthropozän", lecture series JA@home, Online.
05.2020 “Klingt wie damals! Eine Spurensuche, wie etwas geklungen haben müsste“, lecture series, Musicology, Berlin University of the Arts.
01.2020 “Augmented Instruments. Zwischen Idee, Technik und kompositorischer Idee“, guest lecture at Institut für Musikwissenschaft, Leipzig.
12.2019 “Nostalgie, Notwendigkeit oder Pragmatik. Historisch informierte Aufführungspraxis von Mixed Music“, Symposium 50 Jahre ‘Requiem für einen jungen Dichter’, Berlin-Brandenburg Academy of Sciences, Berlin
08.2019 “Musik in der Kritik. Zu Theodor W. Adornos 50. Todestag", ABI Berlin.
06.2018 “Compose (for) me! Live Electronics in Compositions and Composed Performance Environments”, guest lecture at Sichuan Conservatory of Music, Chengdu (China).
03.2018 guest lecture “Art and Science“, Common Purpose, Berlin.
10/11.2017 guest lecture at the Korean Science Week IASSF, Panel “Young Research”, and panelist at IKAST Meeting, Seoul (KOR).
09.2016 impulse lecture “Neue Wege in der Wissenschaft“, Science Conference, Friedrich-Ebert-Stiftung, Berlin.
01.2016 guest lecture “Performing Computer Network Music”, Institut für Musikästhetik, KunstUniGraz, Graz (AUT).
11.2015 guest lecture “History of Computer music“, music faculty, Institute for Composition, Hanyang University, Seoul (KOR).
07.2015 “Neue Genres, neue Quellen? Eine Annäherung an die Computermusik“, lecture series Was uns die Quellen erzählen, Berlin University of the Arts, Berlin.
10.2014 guest lecture at the lecture series, Graduate School, Berlin University of the Arts, Live Science-Feature “Eins, zwei, drei Wissenslounge“, Berlin.
02.2013 guest lecture “Between Algorithmic Composition and Improvisation“, DeMontfort University Leicester (GB).
Conference talks
09.2022 “Quell-Text Archiv – Code als Klangspeicher“, Annual conference of Gesellschaft für Musikforschung, Berlin.
08.2022 “Human decisions in creative computing“, Panel „Aesthetics of Posthumanism: With a Focus on Contemporary Digital Music and AI“, Qinquennial Congress of the Internat. Musicological Society, Athens.
05.2022 “Musique Stochastique – Xenakis and his ST-music“, Symposium on Iannis Xenakis, Conservatorio Cosenza.
03.2022 “Aufführungsinformationen in der Mixed Music. Systematische Heraus-forderungen als Indikatoren musikpraktischer Tendenzen“, Symposium DHD2022, Potsdam/online.
12.2021 “Composing AI. Ausdrucksformen, Ideenpool und Visionen“, Symposium on Künstliche Intelligenz als geistes- und sozialwissenschaftlicher Begriff, SchauflerLab, TU Dresden, online.
07.2021 “Vocabulary ruts in Mixed Music“, ICMC2020/2021, online/Santiago de Chile.
02.2020 “Neue Versionen, neue Urheber? Archiv-Zuwachs durch Technikentwicklung”, Symposium Tipping Points. Zum Verhältnis von Freiheit u. Restriktion i. Urheberrecht, Weizenbaum Institut Berlin.
02.2020 “Wie klingt Zukunft? Vertonung on technologischen Utopien im Film”, Workshop „Utopische Medien”, Universität Basel.
11.2019 “Analyzing Mixed Music. Analyse als Bindeglied zwischen Quelle und Aufführung“, Symposium Analyse und Interpretation, Staatl.Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart.
10.2019 “Regeln für die Aufführungen von Musik“, Workshop Normativität, University Frankfurt.
09.2019 “(Musik)Instrument (im) Computer”, Annual conference of the German Musicological Society, Paderborn/Detmold.
06.2019 “Wahrscheinliche Varianz – Komponieren mit Algorithmen“, Symposium Patterns – Algorithmen – Symmetrien: Strukturen und ihre Verfügbarkeit in musikalischer Theorie und Praxis, Berlin University of the Arts.
06.2019 “What is saved? Considerations on documenting, archiving and (re-)performing computer music“, International Computer Music Conference ICMC, New York (USA).
05.2019 “Archiving Music – Archiving Musical Instruments?“, Symposium Electronic Instruments. Perspectives on History and Museum-Collections, Musikinstrumenten Museum, Staatliches Institut für Musikforschung, Berlin.
12.2018 “Introduction Note“, Symposium on Archiving and Reperforming Electro-Acoustic Music AREM 2018, Bayreuth.
09.2018 “Klassisch digital. Computermusik und ihre Herausforderungen“, Symposium of the working group Digitale Musikwissenschaft, Annual conference of the German Musicological Society, Osnabrück.
09.2018 “What do have a chalumeau and a 4X in common?“, Conference Perspectives on Historically Informed Practices in Music HIP19, Oxford (GB)
08.2018 “Is this how it sounded? The idea of ‘historic informed performance practice’ in early mixed music”, International Computer Music Conference ICMC, Daegu (KOR)
04.2018 “Feels almost like in reality. VR Audio”, Ludomusicology, Leipzig (GER)
10.2017 “This hardware is now obsolete. Marc-André Dalbavie's Diadèmes“, International Computer Music Conference ICMC, Shanghai (China)
10.2017 “Medien(techniken) des Zugriffs – Zugriff auf Archive mit Aufführungsdokumen-tationen“, Annual conference of the German Society for Media Studies, Erlangen.
09.2017 “Beyond practice? Tracing cultural preferences in mixed music performances“, Electro-Acoustic Music Society's Annual Conference, Nagoya (Japan).
05.2017 “In der Utopie verwurzelt? Herkunft als Konzept für Heimat“, Conference Sweet Home, Folkwang Universität Essen.
10.2016 “Lets play a game. Regeln für die musikalische Improvisation am Beispiel von John Zorns COBRA“, Annual conference of the German Society for Media Studies, Berlin.
09.2016 “Performing Computer Network Music“, International Computer Music Conference ICMC,Utrecht (NL)
09.2016 “Meok-bang. Zu Tisch mit YouTube“, Workshop Imaginary Food. Essen in der Gegenwartskultur, Jungen Akademie, AG Populärkultur(en), Berlin.
07.2016 “Personalized Sound: Composer-Performer's Live Electronic Set-Up“, Symposium Wo/Man Mind, Machine, Junge Akademie/Israel Young Academy, Berlin.
10.2014 “Historic performance practice in computer music – necessity or outrage?“, Korean Electro-Acoustic Music Society's 2014 Annual Conference KEAMS, Seoul 2014 (KOR).
06.2014 “COMPUTER NETWORK MUSIC – Approximation to a far-scattered history”, Electro-Acoustic Music Society's Annual Conference, Berlin.
09.2013 “Ivresse '84 von Georg Hajdu. Historische Aufführungspraxis von Netzwerkkompositionen”, Annual conference of the German Musicological Society, Dresden.
08.2013 “Contacts Turbulentsby David Wessel. An analytic approach from a musicological point of view“, International Computer Music Conference ICMC, Perth (AU).
10.2012 “The computer as an extension of the composer. Karlheinz Essl more or less“, Korean Electro-Acoustic Music Society's 2012 Annual Conference, Seoul (KOR).
Panel discussions/talks/interviews
22.04.2022 “Earth Day 2022. Fotografie und Klimawandel“, Round-Table talk with Olaf Otto Becker, U. Heine, Prof. Dr. M. Zech, Prof. Dr. P. Deegen, Moderation: Dr. A. Krase, Technische Sammlung Dresden.
22.03.2022 Round table talk with E. Conde Ruiz and D. Serbanescu, Symposium Digital Gender, Hygiene Museum Dresden.
12.2020 "Twitter or annual calendar: science mediation in society", interview at RadioEins, live from Bikini, Berlin.
09.2020 "What are digital music objects?", panel discussion at the Symposium Musikobjektgeschichte, HfM Weimar.
08.2020 "Challenging Perspectives mit Gert Scobel," AG Zwei Kulturen, online discussion panel with Gert Scobel, Bettina Keller, Fabian Krämer, and Miriam Akkermann.
06.2020 "Digitale (hoch) Kultur in Zeiten von Corona," JA@home, online roundtable with Lydia Jeschke, Holger Simon, Caspar Battegay, Isabelle Dolezalek and Miriam Akkermann, live performance by Shelly Knotts.