Prof. Dr. G. Pospiech
Professorin
NameProf. Dr. Gesche Pospiech
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Professur für Didaktik der Physik
Professur für Didaktik der Physik
Office hours:
- Thursday:
- 11:00 - 13:00
- REC B 105
Um Anmeldung per email wird gebeten
1987 |
diploma of mathematics, Heidelberg university |
1992 |
PhD mathematics, Heidelberg university |
1993 |
1st state examination physics und mathematics, Heidelberg university |
2002 |
state doctorate, Universität Frankfurt |
2002 |
2nd state examination physics und mathematics, teaching at secondary schools |
1996-2000 |
research assistant, institute for didactits of physics, Universität Frankfurt. |
2002-2004 |
teacher in Baden-Württemberg; university teaching positions in Heidelberg, Koblenz, Frankfurt |
Seit 09/2004 |
professor for didactics of physics at TU Dresden |
Faletic, S., Bitzenbauer, P., Bondani, M., Chiofalo, M., Goorney, S., Krijtenburg-Lewerissa, K., Mishina, O., Muller, R., Pospiech, G., & Ercan, I. (2023). Contributions from Pilot Projects in
Pospiech, G., & Sotomaior Karam, R. A. (2023). Role of Mathematics in Physics from Multiple Perspectives. In The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics (S. 18-1-18–28). AIP Publishing LLC. https://doi.org/10.1063/9780735425514_018
Pospiech, G., & Geyer, M.-A. (2022). Structural Skills of Students in Solving Physical–Mathematical Tasks. In C. Michelsen, A. Beckmann, V. Freiman, U. T. Jankvist, & A. Savard (Hrsg.), Mathematics and Its Connections to the Arts and Sciences (MACAS): 15 Years of Interdisciplinary Mathematics Education (S. 299–310). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-10518-0_16
Pospiech, G. (2021a). Die zweite Quantenrevolution—Quanteninformatik im Physikunterricht. PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, 1(0). http://www.phydid.de/index.php/phydid-b/article/view/1158
Pospiech, G. (2021b). Quantencomputer & Co: Grundideen und zentrale Begriffe der Quanteninformation verständlich erklärt. Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30445-4
Pospiech, G. (2021c). Quantum Cryptography as an Approach for Teaching Quantum Physics. In B. Jarosievitz & C. Sükösd (Hrsg.), Teaching-Learning Contemporary Physics (S. 19–31). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78720-2_2
Pospiech, G., Merzel, A., Zuccarini, G., Weissman, E., Katz, N., Galili, I., Santi, L., & Michelini, M. (2021). The Role of Mathematics in Teaching Quantum Physics at High School. In B. Jarosievitz & C. Sükösd (Hrsg.), Teaching-Learning Contemporary Physics (S. 47–70). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78720-2_4
2020
Gesche Pospiech (2020a) Teilchenphysik in der Schule. Naturwissenschaften im Unterricht - Physik 180:9–13 Gesche Pospiech (2020b) Neutrinioszillationen. Naturwissenschaften im Unterricht - Physik 180:21–23
Gesche Pospiech, Matthias Schöne (2020) Teacher Education in Quantum Physics –A Proposal for Improving Pedagogical Content Knowledge. In: Maria Evagorou, María RuthJimenez Liso (eds) The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna, Bologna, pp 1452–1462
2019
Geyer M-A, Pospiech G (2019) An explorative laboratory study: Changing representations of functional dependencies in physics class of lower secondary school. In: Bridging Research and Practice in Science Education. Springer, pp 35–50 Heine E, Pospiech, Gesche (2020) Der Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einem kontroversen Fachkonzept. In: Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Essen: Universität Duisburg-Essen, Wien
Pospiech, Gesche, Niethammer, Manuela, Wieser, Dorothee, Kuhlemann, Frank-Michael (eds) (2020) Begegnungen mit der Wirklichkeit: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. hep-Verlag, Bern
Pospiech G (2019) Framework of Mathematization in Physics from a Teaching Perspective. In: Pospiech G, Michelini M, Eylon B-S (eds) Mathematics in Physics Education. Springer International Publishing, Cham, pp 1–33 Pospiech G, Geyer MA, Ceuppens S, et al (2019b) Role of graphs in the mathematization process in physics education. Journal of Physics: Conference Series 1287:012014. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1287/1/012014
Pospiech G, Lehavi Y, Bagno E, Eylon B-S (2019c) Views and Strategies of Teachers Concerning the Role of Mathematics and Physics in Physics Lessons. In: McLoughlin E, van Kampen P (eds) Concepts, Strategies and Models to Enhance Physics Teaching and Learning. Springer International Publishing, Cham, pp 181–192
Pospiech G, Michelini M, Eylon B-S (eds) (2019d) Mathematics in Physics Education. Springer Netherlands, Dordrecht
2017
Lehavi, Y., Bagno, E., Eylon, B.-S., Mualem, R., Pospiech, G., Böhm, U., Karam, R. (2017). Classroom Evidence of Teachers’ PCK of the Interplay of Physics and Mathematics. In Key Competences in Physics Teaching and Learning (S. 95–104). Springer.
Michelini, M., Pospiech, G., & Stefanel, A. (2017). Preliminary data analysis of SSQ-HOPE Questionnaire on Factors inspiring secondary students to study physics. In Key Competences in Physics Teaching and Learning (S. 129–140). Springer.
2016
Gedigk, K., & Pospiech, G. (2016). Development of students interest in particle physics as effect of participating in a Masterclass. Il Nuoco Cimento C, 38(3). https://doi.org/10.1393/ncc/i2015-15100-8
Pospiech, G. (2016). Formeln, Tabellen und Diagramme. Naturwissenschaften im Unterricht Physik, 14–22.
Pospiech, G. (2016). Interplay of Mathematics and Physics in Physics Education. In A. Beckmann, C. Michelsen, & V. Freiman (Hrsg.), Proceedings of MACAS–2015 - Mathematics and its Connections to the Arts and Sciences (S. 36–43).
Pospiech, G. (2016). Quantenphysik intuitiv – das GHZ-Spiel. Praxis der Naturwissenschaften - Physik in der Schule, 65(1), 33–36.
Pospiech, G., & Schorn, B. (2016). Der Quantencomputer in der Schule. Praxis der Naturwissenschaften - Physik in der Schule, 65(1), 5–11.
2015
Geyer, M.-A., & Pospiech, G. (2015). Darstellungen funktionaler Zusammenhänge im Physikunterricht-Darstellungswechsel in der Sekundarstufe 1. PhyDid B-Didaktik der Physik-Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.
Heine, A. J., & Pospiech, G. (2015). Wissenschaftstheoretische Vorstellungen über die Theoretische Physik. In PhyDid B-Didaktik der Physik-Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.
Janßen, W., & Pospiech, G. (2015). Versprachlichung von Formeln-Die Bedeutung von Formeln und ihre Vermittlung. PhyDid B-Didaktik der Physik-Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.
Pospiech, G., Eylon, B.-S., Bagno, E., Lehavi, Y., & Geyer, M.-A. (2015). The role of mathematics for physics teaching and understanding. Il Nuovo Cimento C, 38(3), 110. https://doi.org/10.1393/ncc/i2015-15110-6
Schöne, M., & Pospiech, G. (2015). Die Verbesserung der Lehramtsausbildung in der Quantenphysik. PhyDid B-Didaktik der Physik-Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.
2014
Streller, M., & Pospiech, G. (2014). Be.inVorM – Studie über den Effekt eines schülerlaborbegleitenden Online-Portals. In S. Bernholt (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht (S. 351–353).
Pospiech, G., & Oese, E. (2014). Use of mathematical elements in physics – Grade 8. In Active learning – in a changing world of new technologies (S. 199–206). Prag: Charles University in Prague, MATFYZPRESS publisher.
Pospiech, G., & Schöne, M. (2014). Quantum Physics in Teacher Education (S. 407–416). Gehalten auf der Frontiers of Fundamental Physics and Physics Education Research, Udine: Springer.
Prestel, T., & Pospiech, G. (2014). Projekt Naturwissenschaft trifft Kunst - Ergebnisse. In S. Bernholt (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht (S. 91–93).
2013
Pospiech, G. (2013). Die physikalische Welterschlie\ss ung. In M. Niethammer & G. Pospiech (Hrsg.), Naturwissenschaft und Kunst: Gestaltung fächerübergreifenden Unterrichts (S. 29). Münster: Waxmann.
Pospiech, G., & Oese, E. (2013). Wahrnehmung der Mathematisierung im Physikunterricht der Sekundarstufe 1. PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.
2012
Uhden, O., Karam, R., Pietrocola, M., & Pospiech, G. (2012). Modelling mathematical reasoning in physics education. Science & Education, 21(4), 485–506.
Karam, R., Pietrocola, M., & Pospiech, G. (2012). The complex road to mathematization in physics instruction.
Obst, D., & Pospiech, G. (2012). The use of interactive whiteboards in physics. In Science & Technology Education for Development, Citizenship and Social Justice.
2011
Karam, R., Pospiech, G., & Pietrocola, M. (2011). Mathematics in physics lessons: developing structural skills. In GIREP-EPEC & PHEC 2009 International Conference August (S. 17–21).
vor 2010
Böhm, U., Pospiech, G., Körndle, H., & Narciss, S. (2010). Multiperspective‐Modelling in the Process of Constructing and Understanding Physical Theories Using the Example of the Plane Mirror Image. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1263, No. 1, pp. 143-146). AIP.
Pospiech, G. (2010). Die Scheibenwelt. Ein physikalischer Blick auf ein Fantasy-Kultuniversum für Jugendliche. Naturwissenschaften im Unterricht. Physik, 21(120), 34–36.
Pospiech, G. (2010). Insegnare la Fisica Quantistica dal punto di vista filosofico. In M. Michelini (Hrsg.), Fisica Moderna per la scuola (S. 31–42). Udine: Udine, IDIFO-PLS-Lithostampa.
Uhden, O., & Pospiech, G. (2009). Translating between mathematics and physics: Analysis of student’s difficulties. In GIREP-EPEC Conference Frontiers of Physics Education (S. 26–31).
Pospiech, G. (2009). Teaching quantum theory–between the photoelectric effect and quantum information. In Proceedings of the GIREP08 conference.
Pospiech, G. (2008). Mathematical constructs in the physical reality. Interdisciplinary Educational Research in Mathematics and its Connections to the Arts and Sciences, S, 233–240.
Pospiech, G. (2008). Physik in der Kinder- und Jugendliteratur. Praxis der Naturwissenschaften - Physik in der Schule, 57(7), 27–34.
Pospiech, G., Michelini, M., Stefanel, A., & Santi, L. (2008). Central features of quantum theory in physics education. In Discussion Workshop B (S. 85–87).
Pospiech, G. (2007b). On understanding, explaining and mathematical formulation of physical problems in secondary school. In GIREP-EPEC Conference Frontiers of Physics Education-Selected Contributions. Rijeka.
Pospiech, G. (2005a). Physics in Media-Opportunities for Training Scientific Thinking. In Informal Learning and Public Understanding of Physics, 3th International GIREP Seminar.
Pospiech, G. (2003). Philosophy and quantum mechanics in science teaching. Science & Education, 12(5–6), 559–571.
Pospiech, G. (2001). Quantenphysik und Weltbild: didaktische Überlegungen. Habilitationsschrift, Johann-Wolfgang Goethe Universität Frankfurt
Pospiech, G. (2000a). Experiences with a Modern Course in Quantum Physics. In R. Duit (Hrsg.), Research in Science Education: Past, Present and Future. Kluwer Academic Press.
Pospiech, G. (2000b). Information - Ein Erklärungskonzept in der Quantenphysik. CD zur Frühjahrstagung des Fachverbandes Didaktik der Physik in der Deutschen Physikalischen Gesellschaft, Physikertagung 2000 Dresden.
Pospiech, G. (2000c). Information - The fundamental notion of quantum theory. arXiv preprint quant-ph/0002009. Abgerufen von http://arxiv.org/abs/quant-ph/0002009
Pospiech, G. (2000d). Quantencomputer - Was verbirgt sich dahinter? Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht, 53(4), 196–202.
Pospiech, G. (2000e). Quantencomputer und die Fundamente der Quantenmechanik. Vorträge / Physikertagung, Deutsche Physikalische Gesellschaft, Fachausschuss Didaktik der Physik, Tagung 1999, 397–402.
Pospiech, G. (2000f). Uncertainty and complementarity: the heart of quantum physics. Physics Education, 35(6), 393.
Pospiech, G. (1999a). Quantenkryptographie. Ein elementarer Zugang zur Quantentheorie. Physik in der Schule, 37(3), 201–205.
Pospiech, G. (1999b). Quantenteleportation - nutzbar zur Informationsübertragung. Physik in der Schule, 37(6), 420–424.
Pospiech, G. (1999c). Spukhafte Fernwirkungen der Quantentheorie? Eine Darstellung der Quantentheorie mit Gedankenbildern. Physik in der Schule, 37(1), 56–59.
Pospiech, G. (1999d). Teaching the EPR paradox at high school? Physics Education, 34(5), 311.
Köhnlein, W., & Pospiech, G. (1998). Der Vorrang des Verstehens - Beiträge zur Pädagogik Martin Wagenscheins. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Pospiech, G. (1998a). Fächerübergreifender Unterricht in der Diskussion. Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht, 51(4), 230–233.
Pospiech, G. (1998b). Symmetrien im Physikunterricht. In Vorträge / Physikertagung, Deutsche Physikalische Gesellschaft, Fachausschuss Didaktik der Physik (Bd. Tagung 1997, S. 403–408). Berlin.