Publications
Contributions to journals
21 Entries
2025
-
Developing a quantum physics curriculum for lower secondary education: insights into the design of a Spin First teaching concept and first empirical findings, Dec 2025, In: EPJ Quantum TechnologyElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Bridging the theory - practice gap: a university course on quantum information science and transfer to career-oriented physics teaching, Nov 2025, In: EPJ Quantum TechnologyElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Tutorials in Climate Change, 1 Sep 2025, In: The Physics Teacher. 63, 6, p. 414-417, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2024
-
Examination of students' quantum physics knowledge construction with peers and metacognitive evaluations, 26 Dec 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20 (2024), 2, 21 p., 020153Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Entwicklung von Testinstrumenten zu deklarativem Wissen und Vorstellungen zur Quantenphysik in der Mittelstufe, 28 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 297-302Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Quanteninformatik in der Lehrerbildung mit Transfer in den berufsorientierenden Unterricht, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 313-320Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Zur Rolle mathematischer Repräsentationen für das Verständnis quantenphysikalischer Prinzipien, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 349-356Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Design and evaluation of a questionnaire to assess learners’ understanding of quantum measurement in different two-state contexts: The context matters, 1 Oct 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20, 2, 23 p., 020136Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
A new teaching-learning sequence to promote secondary school students’ learning of quantum physics using Dirac notation, 26 Apr 2024, In: Physics Education. 59 (2024), 4, 14 p., 045007Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
Quantenphysik in Klasse 9: Ergebnisse einer Akzeptanzbefragung für ein Spin-First-Unterrichtskonzept, 28 Nov 2023, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2023, Hannover, p. 369-377Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
Theses
9 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking, 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg, 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie, 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8, 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen., 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie, 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Entwicklung von Unterrichtsmaterialien zur Auswertung von Daten aus Experimenten an modernen Teilchenbeschleunigern, 27 Oct 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln, 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik, 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
56 Entries
2023
-
Approaches and Teaching Resources for Teacher Education in Quantum Physics, 2023, Physics Teacher Education. Borg Marks, J. & Galea, P. (eds.). Cham: Springer Nature Switzerland, Dortrecht [u. a.], p. 77-91, 15 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Bewerten am außerschulischen Lernort - Entwicklung eines Analyseinstruments, 2023, Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), p. 774 - 777Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Cashflow-Varianten und deren Ermittlung, 2023, Handbuch Unternehmensbewertung: Anlässe - Methoden - Branchen - Rechnungslegung - Rechtsprechung. Petersen, K., Zwirner, C. & Zimny, G. (eds.). 3 ed., Reguvis Fachmedien GmbH, Köln, p. 399-412, 17 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Critical thinking skills in relation to climate change among high-school and university students, 2023, p. 214-218Research output: Contribution to conferences > Abstract
2022
-
Auditive Erlebnisse als Ausgangspunkt für das Verketten und Verknüpfen von Funktionen, 2022, Beiträge zum Mathematikunterricht 2022: Vorträge auf den Jahrestagungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM, p. 179–182, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Community-based development of the Quantum Concept Inventory, 2022, GIREP 2022: Book of abstracts. p. 93-94, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Forschung mit regionalem Impact: Konzepte zum außerschulischen Lernen von der TU in die Lernlandschaft Sachsen, 2022Research output: Contribution to conferences > Poster
-
Structural Skills of Students in Solving Physical-Mathematical Tasks, 2022, Mathematics and Its Connections to the Arts and Sciences (MACAS): 15 Years of Interdisciplinary Mathematics Education. Michelsen, C., Beckmann, A., Freiman, V., Jankvist, U. T. & Savard, A. (eds.). Cham: Springer International Publishing, p. 299-310, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
2021
-
The interplay between mathematics and physics in prospective primary teacher education, 1 May 2021, Journal of Physics: Conference Series. 1 ed., IOP PublishingResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Das NoS-Potenzial wissenschaftlicher Kontroversen und dessen Nutzung, 2021, Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch? Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Jahrestagung 2020. Habig, S. (ed.).p. 254-257Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution