Publications
Contributions to journals
10 Entries
2024
-
A new teaching-learning sequence to promote secondary school students’ learning of quantum physics using Dirac notation , 2024, In: Physics Education. 59, 4, 045007Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
Quantenphysik in Klasse 9: Ergebnisse einer Akzeptanzbefragung für ein Spin-First-Unterrichtskonzept , 28 Nov 2023, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2023, Hannover, p. 369-377Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Verschränkung und Teleportation , 2023, In: Plus Lucis. 2023, 2, p. 30-35, 6 p.Research output: Contribution to journal > Research article
-
Von Unbestimmtheit zu Verschränkung , 2023, In: Naturwissenschaften im Unterricht : Physik. 198, p. 27-33, 7 p.Research output: Contribution to journal > Research article
2022
-
Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student perceptions on synchronous and asynchronous course formats and implications for the future , Jul 2022, In: Physical Review Physics Education Research. 18, 2, 020149Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Lab courses for prospective physics teachers: what could we learn from the first COVID-19 lockdown? , 16 Jun 2022, In: European Journal of Physics. 43, 5, 055701Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Work Group 3 Position Paper: Teacher Education and Teaching/Learning Quantum Physics , 1 Jun 2022, In: Journal of Physics: Conference Series. 2297, 1, p. 012015, 1 p., 012015Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
2021
-
Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student assessments of learning achievement, perceived effectiveness of online recitations, and online laboratories , 11 Mar 2021, In: Physical review: Physics education research. 17, 1, 010117Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Die zweite Quantenrevolution - Quanteninformatik im Physikunterricht , 2021, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 0Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2019
-
Teaching Critical Thinking in the physics classroom: High school students think about antimatter , 2019, In: Journal of Physics: Conference Series. 1287, 10 p., 012063Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
Theses
8 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking , 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg , 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie , 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8 , 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen. , 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie , 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln , 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik , 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
40 Entries
2022
-
Forschung mit regionalem Impact: Konzepte zum außerschulischen Lernen von der TU in die Lernlandschaft Sachsen , 2022Research output: Contribution to conferences > Poster
-
Structural Skills of Students in Solving Physical-Mathematical Tasks , 2022, Mathematics and Its Connections to the Arts and Sciences (MACAS): 15 Years of Interdisciplinary Mathematics Education. Michelsen, C., Beckmann, A., Freiman, V., Jankvist, U. T. & Savard, A. (eds.). Cham: Springer International Publishing, p. 299-310, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2021
-
The interplay between mathematics and physics in prospective primary teacher education , 1 May 2021, Journal of Physics: Conference Series. 1 ed., IOP PublishingResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Das NoS-Potenzial wissenschaftlicher Kontroversen und dessen Nutzung , 2021, Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch? Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Jahrestagung 2020. Habig, S. (ed.).p. 254-257Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Funktionen mit dem Synthesizer fächerübergreifend darstellen und erkunden , 2021, Beiträge zum Mathematikunterricht 2021: vom GDM-Monat 2021 der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM) (1.-25. März 2021). Hein, K., Heil, C., Ruwisch, S. & Prediger, S. (eds.). Münster: WTM, Vol. 2021. p. 169-172, 4 p., (Beiträge zum Mathematikunterricht)Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Physical--Mathematical Modelling and Its Role in Learning Physics , 2021, Physics Education. Fischer, H. E. & Girwidz, R. (eds.). Cham: Springer International Publishing AG, p. 201-229, 29 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Quantencomputer & Co , 2021, Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, (essentials)Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Monograph
-
Quantum Cryptography as an Approach for Teaching Quantum Physics , 2021, Teaching-Learning Contemporary Physics. Jarosievitz, B. & Sükösd, C. (eds.). Cham: Springer International Publishing AG, p. 19-31, 13 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
The Role of Mathematics in Teaching Quantum Physics at High School , 2021, Teaching-Learning Contemporary Physics. Jarosievitz, B. & Sükösd, C. (eds.). Cham: Springer International Publishing AG, p. 47-70, 24 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2020
-
Außerschulische Lernorte – theoretische Grundlagen und Forschungsstand , 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit:: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 21-49, 29 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report