Publications
Contributions to journals
19 Entries
2025
-
Tutorials in Climate Change, 1 Sep 2025, In: The Physics Teacher. 63, 6, p. 414-417, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2024
-
Examination of students' quantum physics knowledge construction with peers and metacognitive evaluations, 26 Dec 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20 (2024), 2, 21 p., 020153Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Entwicklung von Testinstrumenten zu deklarativem Wissen und Vorstellungen zur Quantenphysik in der Mittelstufe, 28 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 297-302Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Quanteninformatik in der Lehrerbildung mit Transfer in den berufsorientierenden Unterricht, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 313-320Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Zur Rolle mathematischer Repräsentationen für das Verständnis quantenphysikalischer Prinzipien, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 349-356Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Design and evaluation of a questionnaire to assess learners’ understanding of quantum measurement in different two-state contexts: The context matters, 1 Oct 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20, 2, 23 p., 020136Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
A new teaching-learning sequence to promote secondary school students’ learning of quantum physics using Dirac notation, 26 Apr 2024, In: Physics Education. 59 (2024), 4, 14 p., 045007Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
Quantenphysik in Klasse 9: Ergebnisse einer Akzeptanzbefragung für ein Spin-First-Unterrichtskonzept, 28 Nov 2023, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2023, Hannover, p. 369-377Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Verschränkung und Teleportation, 2023, In: Plus Lucis. 2023, 2, p. 30-35, 6 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Von Unbestimmtheit zu Verschränkung, 2023, In: Naturwissenschaften im Unterricht : Physik. 198, p. 27-33, 7 p.Research output: Contribution to journal > Research article
Theses
9 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking, 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg, 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie, 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8, 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen., 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie, 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Entwicklung von Unterrichtsmaterialien zur Auswertung von Daten aus Experimenten an modernen Teilchenbeschleunigern, 27 Oct 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln, 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik, 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
56 Entries
2025
-
Critical Thinking In The Context Of Climate Change, 2025Research output: Contribution to conferences > Poster
2024
-
Testinstrument zum kritischen Denken im Kontext Klimawandel (CTCC), 10 Jun 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.).Vol. 44. p. 506-509Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Bewerten Lernen an und mit außerschulischen Lernorten. Eine Vergleichsstudie, 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Vol. 44. p. 682-685, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Der Objektaspekt im Fokus: Konzeptuelle Erweiterungen der Funktionenmaschine am Mathe-Synthesizer, 2024, Beiträge zum Mathematikunterricht 2024: 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. Ebers, P., Rösken, F., Barzel, B., Büchter, A., Schacht, F. & Scherer, P. (eds.). WTM, p. 1221 - 1224Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Quantenphysik in Klasse 9-Entwicklung und Evaluierung eines Lehrkonzeptes, 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), p. 1042-1045, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Teaching Quantum Physics Between Quantum Technology and General Education, 2024, Frontiers of Fundamental Physics FFP16 - Fundamental Physics and Physics Education. Aydiner, E., Sidharth, B. G., Michelini, M. & Corda, C. (eds.). Cham: Springer International Publishing, p. 393-416, 24 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2023
-
Bewerten Lernen an und mit außerschulischen Lernorten: Eine Vergleichsstudie, 13 Sep 2023Research output: Contribution to conferences > Poster
-
Kritisches Denken in Bezug zum Klimawandel, 13 Jul 2023, Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Vol. 43. p. 79-82, 4 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Role of Mathematics in Physics from Multiple Perspectives, 1 Mar 2023, The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics. Taşar, M. F. & Heron, P. R. L. (eds.). AIP Publishing , p. 18-1-18-28, 28 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
An Educational Perspective on the Connections Between Physics and Mathematics, 2023, Physics Teacher Education. Borg Marks, J. & Galea, P. (eds.). Cham: Springer Nature Switzerland, Dortrecht [u. a.], p. 39-53, 15 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report