Publications
Contributions to journals
10 Entries
2024
-
A new teaching-learning sequence to promote secondary school students’ learning of quantum physics using Dirac notation , 2024, In: Physics Education. 59, 4, 045007Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
Quantenphysik in Klasse 9: Ergebnisse einer Akzeptanzbefragung für ein Spin-First-Unterrichtskonzept , 28 Nov 2023, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2023, Hannover, p. 369-377Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Verschränkung und Teleportation , 2023, In: Plus Lucis. 2023, 2, p. 30-35, 6 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Von Unbestimmtheit zu Verschränkung , 2023, In: Naturwissenschaften im Unterricht : Physik. 198, p. 27-33, 7 p.Research output: Contribution to journal > Research article
2022
-
Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student perceptions on synchronous and asynchronous course formats and implications for the future , Jul 2022, In: Physical Review Physics Education Research. 18, 2, 020149Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Lab courses for prospective physics teachers: what could we learn from the first COVID-19 lockdown? , 16 Jun 2022, In: European Journal of Physics. 43, 5, 055701Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Work Group 3 Position Paper: Teacher Education and Teaching/Learning Quantum Physics , 1 Jun 2022, In: Journal of Physics: Conference Series. 2297, 1, p. 012015, 1 p., 012015Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
2021
-
Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student assessments of learning achievement, perceived effectiveness of online recitations, and online laboratories , 11 Mar 2021, In: Physical review: Physics education research. 17, 1, 010117Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Die zweite Quantenrevolution - Quanteninformatik im Physikunterricht , 2021, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 0Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2019
-
Teaching Critical Thinking in the physics classroom: High school students think about antimatter , 2019, In: Journal of Physics: Conference Series. 1287, 10 p., 012063Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
Theses
8 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking , 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg , 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie , 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8 , 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen. , 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie , 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln , 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik , 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
42 Entries
2021
-
The Role of Mathematics in Teaching Quantum Physics at High School , 2021, Teaching-Learning Contemporary Physics. Jarosievitz, B. & Sükösd, C. (eds.). Cham: Springer International Publishing AG, p. 47-70, 24 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
2020
-
Außerschulische Lernorte – theoretische Grundlagen und Forschungsstand , 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit:: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 21-49, 29 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Developing Students' Critical Thinking: Likelihood and Uncertainty Analysis in Particle Physics , 2020, The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Levrini, O., Tasquier, G., Papadouris, N. & Testa, I. (eds.). Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna, Vol. 5. p. 657-666, 10 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Fächerübergreifendes historisches Lehren und Lernen an außerschulischen Lernorten , 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 133-156, 24 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten – Herausforderungen für das didaktisch-methodische Handeln , 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 157-168, 12 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Fächerübergreifendes Unterrichten und außerschulische Lernorte aus Perspektive der Physikdidaktik , 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 157-168, 12 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
LehrerInnen interpretieren Formeln sprachlich: Rechnungen und mathematische Zusammenhänge als Teil sprachlichen Umgangs mit Formeln , 2020, Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Wien: Universität Duisburg-Essen, Vol. 40Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Lernlandschaft Sachsen: außerschulische Lernorte in der Lehrer*innenausbildung , 2020, Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten - The Wider View: Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16- bis 19.09.2019. Jungwirth, M., Harsch, N., Korflür, Y. & Stein, M. (eds.). Münster: WTM - Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Vol. 5. p. 339-340Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Neutrinoszillationen , 2020, 3 p., (Naturwissenschaften im Unterricht - Physik)Research output: Other contribution > Other
-
Teacher Education in Quantum Physics –A Proposal for Improving Pedagogical Content Knowledge , 2020, The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Levrini, O., Tasquier, G., Evagorou, M. & Liso, M. R. (eds.). Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna, Vol. 13. p. 1452-1462, 11 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution