Publications
Contributions to journals
21 Entries
2025
-
Developing a quantum physics curriculum for lower secondary education: insights into the design of a Spin First teaching concept and first empirical findings, Dec 2025, In: EPJ Quantum TechnologyElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Bridging the theory - practice gap: a university course on quantum information science and transfer to career-oriented physics teaching, Nov 2025, In: EPJ Quantum TechnologyElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Tutorials in Climate Change, 1 Sep 2025, In: The Physics Teacher. 63, 6, p. 414-417, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2024
-
Examination of students' quantum physics knowledge construction with peers and metacognitive evaluations, 26 Dec 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20 (2024), 2, 21 p., 020153Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Entwicklung von Testinstrumenten zu deklarativem Wissen und Vorstellungen zur Quantenphysik in der Mittelstufe, 28 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 297-302Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Quanteninformatik in der Lehrerbildung mit Transfer in den berufsorientierenden Unterricht, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 313-320Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Zur Rolle mathematischer Repräsentationen für das Verständnis quantenphysikalischer Prinzipien, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 349-356Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Design and evaluation of a questionnaire to assess learners’ understanding of quantum measurement in different two-state contexts: The context matters, 1 Oct 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20, 2, 23 p., 020136Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
A new teaching-learning sequence to promote secondary school students’ learning of quantum physics using Dirac notation, 26 Apr 2024, In: Physics Education. 59 (2024), 4, 14 p., 045007Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
Quantenphysik in Klasse 9: Ergebnisse einer Akzeptanzbefragung für ein Spin-First-Unterrichtskonzept, 28 Nov 2023, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2023, Hannover, p. 369-377Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
Theses
9 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking, 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg, 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie, 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8, 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen., 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie, 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Entwicklung von Unterrichtsmaterialien zur Auswertung von Daten aus Experimenten an modernen Teilchenbeschleunigern, 27 Oct 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln, 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik, 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
56 Entries
2021
-
Funktionen mit dem Synthesizer fächerübergreifend darstellen und erkunden, 2021, Beiträge zum Mathematikunterricht 2021: vom GDM-Monat 2021 der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM) (1.-25. März 2021). Hein, K., Heil, C., Ruwisch, S. & Prediger, S. (eds.). Münster: WTM, Vol. 2021. p. 169-172, 4 p., (Beiträge zum Mathematikunterricht)Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Physical--Mathematical Modelling and Its Role in Learning Physics, 2021, Physics Education. Fischer, H. E. & Girwidz, R. (eds.). Cham: Springer International Publishing AG, p. 201-229, 29 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Quantencomputer & Co, 2021, Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, (essentials)Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Monograph
-
Quantum Cryptography as an Approach for Teaching Quantum Physics, 2021, Teaching-Learning Contemporary Physics. Jarosievitz, B. & Sükösd, C. (eds.). Cham: Springer International Publishing AG, p. 19-31, 13 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
The Role of Mathematics in Teaching Quantum Physics at High School, 2021, Teaching-Learning Contemporary Physics. Jarosievitz, B. & Sükösd, C. (eds.). Cham: Springer International Publishing AG, p. 47-70, 24 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
2020
-
Außerschulische Lernorte – theoretische Grundlagen und Forschungsstand, 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit:: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 21-49, 29 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Begegnungen mit der Wirklichkeit: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten, 2020, 1 ed., Bern: hep-Verlag, 258 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Anthology
-
Developing Students' Critical Thinking: Likelihood and Uncertainty Analysis in Particle Physics, 2020, The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Levrini, O., Tasquier, G., Papadouris, N. & Testa, I. (eds.). Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna, Vol. 5. p. 657-666, 10 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Fächerübergreifendes historisches Lehren und Lernen an außerschulischen Lernorten, 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 133-156, 24 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten – Herausforderungen für das didaktisch-methodische Handeln, 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 175-196, 12 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report