Publications
Contributions to journals
21 Entries
2025
-
Developing a quantum physics curriculum for lower secondary education: insights into the design of a Spin First teaching concept and first empirical findings, Dec 2025, In: EPJ Quantum TechnologyElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Bridging the theory - practice gap: a university course on quantum information science and transfer to career-oriented physics teaching, Nov 2025, In: EPJ Quantum TechnologyElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Tutorials in Climate Change, 1 Sep 2025, In: The Physics Teacher. 63, 6, p. 414-417, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2024
-
Examination of students' quantum physics knowledge construction with peers and metacognitive evaluations, 26 Dec 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20 (2024), 2, 21 p., 020153Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Entwicklung von Testinstrumenten zu deklarativem Wissen und Vorstellungen zur Quantenphysik in der Mittelstufe, 28 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 297-302Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Quanteninformatik in der Lehrerbildung mit Transfer in den berufsorientierenden Unterricht, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 313-320Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Zur Rolle mathematischer Repräsentationen für das Verständnis quantenphysikalischer Prinzipien, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 349-356Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Design and evaluation of a questionnaire to assess learners’ understanding of quantum measurement in different two-state contexts: The context matters, 1 Oct 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20, 2, 23 p., 020136Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
A new teaching-learning sequence to promote secondary school students’ learning of quantum physics using Dirac notation, 26 Apr 2024, In: Physics Education. 59 (2024), 4, 14 p., 045007Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
Quantenphysik in Klasse 9: Ergebnisse einer Akzeptanzbefragung für ein Spin-First-Unterrichtskonzept, 28 Nov 2023, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2023, Hannover, p. 369-377Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
Theses
9 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking, 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg, 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie, 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8, 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen., 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie, 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Entwicklung von Unterrichtsmaterialien zur Auswertung von Daten aus Experimenten an modernen Teilchenbeschleunigern, 27 Oct 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln, 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik, 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
56 Entries
2020
-
Fächerübergreifendes Unterrichten und außerschulische Lernorte aus Perspektive der Physikdidaktik, 2020, Begegnungen mit der Wirklichkeit: Chancen für fächerübergreifendes Lernen an außerschulischen Lernorten. Pospiech, G., Niethammer, M., Wieser, D. & Kuhlemann, F. (eds.). Bern: hep-Verlag, p. 157-168, 12 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
LehrerInnen interpretieren Formeln sprachlich: Rechnungen und mathematische Zusammenhänge als Teil sprachlichen Umgangs mit Formeln, 2020, Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Wien: Universität Duisburg-Essen, Vol. 40Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Lernlandschaft Sachsen: außerschulische Lernorte in der Lehrer*innenausbildung, 2020, Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten - The Wider View: Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16- bis 19.09.2019. Jungwirth, M., Harsch, N., Korflür, Y. & Stein, M. (eds.). Münster: WTM - Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Vol. 5. p. 339-340Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Neutrinoszillationen, 2020, 3 p., (Naturwissenschaften im Unterricht - Physik)Research output: Other contribution > Other
-
Teacher Education in Quantum Physics –A Proposal for Improving Pedagogical Content Knowledge, 2020, The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Levrini, O., Tasquier, G., Evagorou, M. & Liso, M. R. (eds.). Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna, Vol. 13. p. 1452-1462, 11 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Teilchenphysik in der Schule, 2020, 5 p., (Naturwissenschaften im Unterricht - Physik)Research output: Other contribution > Other
2019
-
Mathematics in Physics Education, 2019, Dordrecht: Springer, Dordrecht [u. a.], 385 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Anthology
-
Role of graphs in the mathematization process in physics education, 2019, p. 269-291, 23 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to conferences > Paper
-
Teaching Critical Thinking in the Physics Classroom: Formative assessment of a content-specific instructional design, 2019, Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018. (SS. 281- 284). Maurer, C. (ed.).p. 281-284Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Views and Strategies of Teachers Concerning the Role of Mathematics and Physics in Physics Lessons, 2019, Concepts, Strategies and Models to Enhance Physics Teaching and Learning. p. 181-192, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution