Publications
Contributions to journals
8 Entries
2023
-
Quantenphysik in Klasse 9: Ergebnisse einer Akzeptanzbefragung für ein Spin-First-Unterrichtskonzept , 2023, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. p. 369-377Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Verschränkung und Teleportation , 2023, In: Plus Lucis. 2023, 2, p. 30-35, 6 p.Research output: Contribution to journal > Research article
-
Von Unbestimmtheit zu Verschränkung , 2023, In: Naturwissenschaften im Unterricht : Physik. 198, p. 27-33, 7 p.Research output: Contribution to journal > Research article
2022
-
Lab courses for prospective physics teachers: what could we learn from the first COVID-19 lockdown? , 16 Jun 2022, In: European Journal of Physics. 43, 5, 055701Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Work Group 3 Position Paper: Teacher Education and Teaching/Learning Quantum Physics , 1 Jun 2022, In: Journal of Physics: Conference Series. 2297, 1, p. 012015, 1 p., 012015Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
2021
-
Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student assessments of learning achievement, perceived effectiveness of online recitations, and online laboratories , 11 Mar 2021, In: Physical review: Physics education researchElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Die zweite Quantenrevolution - Quanteninformatik im Physikunterricht , 2021, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 0Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2019
-
Teaching Critical Thinking in the physics classroom: High school students think about antimatter , 2019, In: Journal of Physics: Conference Series. 1287, 10 p., 012063Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
Theses
4 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking , 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg , 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8 , 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie , 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
Further publications
39 Entries
2019
-
Teaching Critical Thinking in the Physics Classroom: Formative assessment of a content-specific instructional design , 2019, Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018. (SS. 281- 284). Maurer, C. (ed.).p. 281-284Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Views and Strategies of Teachers Concerning the Role of Mathematics and Physics in Physics Lessons , 2019, Concepts, Strategies and Models to Enhance Physics Teaching and Learning. p. 181-192, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2014
-
QUER – Qualifikationsprogramm für Akademiker zum Einstieg in den Lehrerberuf: Abschlussbericht , 2014, Dresden: Technische Universität Dresden Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Monograph
2012
-
Netzwerk Teilchenwelt Jugendliche und Lehrkräfte erfahren aktuelle Forschung in der Teilchenphysik , 1 Mar 2012Research output: Contribution to conferences > Poster
2011
-
Förderung des Schülerverständnisses zum Spiegelbild im Anfangsunterricht , 2011, Erziehungswissenschaftliche Forschung – nachhaltige Bildung: Beiträge zur 5. DGfE-Sektionstagung "Empirische Bildungsforschung"/ AEPF-KBBB im Frühjahr 2009 . Schwarz, B., Nenniger, P. & Jäger, R. S. (eds.). Verlag Empirische Pädagogik, p. 405-411Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Helfen Hilfestellungen bei Testaufgaben wirklich? , 2011, p. 354-356, 3 p.Research output: Contribution to conferences > Paper
2010
-
Beeinflusst mathematisches Vorwissen die physikalische Argumentation? , 2010, Entwicklung naturwissenschaftlichen Denkens zwischen Phänomen und Sytematik: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Dresden 2009. Höttecke, D. (ed.). Neuerscheinung ed., Münster, p. 260-262, 3 p., (Jahrestagung in Dresden 2009)Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Förderung des Schülerverständnisses mit Hilfe Multiperspektivischer Modellierung am Beispiel des Spiegelbildes , 2010, Bildungsprozesse im MINT-Bereich: Interesse, Partizipation und Leistungen von Mädchen und Jungen. Quaiser-Pohl, C. & Endepohls-Ulpe, M. (eds.). Münster: Waxmann Verlag GMBH, p. 141-155, 15 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Multiperspective-modelling in the process of constructing and understanding physical theories using the example of the plane mirror image , 2010, International Conference on Physics Education, ICPE-2009. AIP Publishing , p. 143-146, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution