Publications
Contributions to journals
21 Entries
2025
-
Developing a quantum physics curriculum for lower secondary education: insights into the design of a Spin First teaching concept and first empirical findings, Dec 2025, In: EPJ Quantum TechnologyElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Bridging the theory - practice gap: a university course on quantum information science and transfer to career-oriented physics teaching, Nov 2025, In: EPJ Quantum TechnologyElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Tutorials in Climate Change, 1 Sep 2025, In: The Physics Teacher. 63, 6, p. 414-417, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2024
-
Examination of students' quantum physics knowledge construction with peers and metacognitive evaluations, 26 Dec 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20 (2024), 2, 21 p., 020153Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Entwicklung von Testinstrumenten zu deklarativem Wissen und Vorstellungen zur Quantenphysik in der Mittelstufe, 28 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 297-302Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Quanteninformatik in der Lehrerbildung mit Transfer in den berufsorientierenden Unterricht, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 313-320Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Zur Rolle mathematischer Repräsentationen für das Verständnis quantenphysikalischer Prinzipien, 1 Nov 2024, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 1, p. 349-356Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Design and evaluation of a questionnaire to assess learners’ understanding of quantum measurement in different two-state contexts: The context matters, 1 Oct 2024, In: Physical Review Physics Education Research. 20, 2, 23 p., 020136Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
A new teaching-learning sequence to promote secondary school students’ learning of quantum physics using Dirac notation, 26 Apr 2024, In: Physics Education. 59 (2024), 4, 14 p., 045007Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
Quantenphysik in Klasse 9: Ergebnisse einer Akzeptanzbefragung für ein Spin-First-Unterrichtskonzept, 28 Nov 2023, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 2023, Hannover, p. 369-377Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
Theses
9 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking, 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg, 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie, 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8, 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen., 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie, 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Entwicklung von Unterrichtsmaterialien zur Auswertung von Daten aus Experimenten an modernen Teilchenbeschleunigern, 27 Oct 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln, 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik, 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
56 Entries
2011
-
Förderung des Schülerverständnisses zum Spiegelbild im Anfangsunterricht, 2011, Erziehungswissenschaftliche Forschung – nachhaltige Bildung: Beiträge zur 5. DGfE-Sektionstagung "Empirische Bildungsforschung"/ AEPF-KBBB im Frühjahr 2009 . Schwarz, B., Nenniger, P. & Jäger, R. S. (eds.). Verlag Empirische Pädagogik, p. 405-411Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Helfen Hilfestellungen bei Testaufgaben wirklich?, 2011, p. 354-356, 3 p.Research output: Contribution to conferences > Paper
-
Netzwerk Teilchenwelt - Jugendliche erfahren aktuelle physikalische Forschung, 2011, p. 265-267, 3 p.Research output: Contribution to conferences > Paper
2010
-
Beeinflusst mathematisches Vorwissen die physikalische Argumentation?, 2010, Entwicklung naturwissenschaftlichen Denkens zwischen Phänomen und Sytematik: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Dresden 2009. Höttecke, D. (ed.). Neuerscheinung ed., Münster, p. 260-262, 3 p., (Jahrestagung in Dresden 2009)Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Förderung des Schülerverständnisses mit Hilfe Multiperspektivischer Modellierung am Beispiel des Spiegelbildes, 2010, Bildungsprozesse im MINT-Bereich: Interesse, Partizipation und Leistungen von Mädchen und Jungen. Quaiser-Pohl, C. & Endepohls-Ulpe, M. (eds.). Münster: Waxmann Verlag GMBH, p. 141-155, 15 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Multiperspective-modelling in the process of constructing and understanding physical theories using the example of the plane mirror image, 2010, International Conference on Physics Education, ICPE-2009. AIP Publishing , p. 143-146, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution