Publications
Contributions to journals
21 Entries
2023
-
Verschränkung und Teleportation, 2023, In: Plus Lucis. 2023, 2, p. 30-35, 6 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Von Unbestimmtheit zu Verschränkung, 2023, In: Naturwissenschaften im Unterricht : Physik. 198, p. 27-33, 7 p.Research output: Contribution to journal > Research article
2022
-
Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student perceptions on synchronous and asynchronous course formats and implications for the future, Jul 2022, In: Physical Review Physics Education Research. 18, 2, 020149Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Lab courses for prospective physics teachers: what could we learn from the first COVID-19 lockdown?, 16 Jun 2022, In: European Journal of Physics. 43, 5, 055701Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Work Group 3 Position Paper: Teacher Education and Teaching/Learning Quantum Physics, 1 Jun 2022, In: Journal of Physics: Conference Series. 2297, 1, p. 012015, 1 p., 012015Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
2021
-
Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student assessments of learning achievement, perceived effectiveness of online recitations, and online laboratories, 11 Mar 2021, In: Physical review: Physics education research. 17, 1, 010117Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Die zweite Quantenrevolution - Quanteninformatik im Physikunterricht, 2021, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 0Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2019
-
Introducing an innovative approach of teaching the Standard Model of particle physics at high school, 2019, In: Journal of Physics: Conference Series. 1287, 012045Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
-
Teaching Critical Thinking in the physics classroom: High school students think about antimatter, 2019, In: Journal of Physics: Conference Series. 1287, 10 p., 012063Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
2017
-
Development of Interest in Particle Physics as an Effect of School Events in an Authentic Setting, 2017, In: Scientia in educatione : vědecký recenzovaný časopis pro oborové didaktiky přírodovědných předmětů a matematiky. 8, p. 172–181, 10 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
Theses
9 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking, 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg, 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie, 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8, 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen., 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie, 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Entwicklung von Unterrichtsmaterialien zur Auswertung von Daten aus Experimenten an modernen Teilchenbeschleunigern, 27 Oct 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln, 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik, 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
56 Entries
2025
-
Critical Thinking In The Context Of Climate Change, 2025Research output: Contribution to conferences > Poster
2024
-
Testinstrument zum kritischen Denken im Kontext Klimawandel (CTCC), 10 Jun 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.).Vol. 44. p. 506-509Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Bewerten Lernen an und mit außerschulischen Lernorten. Eine Vergleichsstudie, 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Vol. 44. p. 682-685, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Der Objektaspekt im Fokus: Konzeptuelle Erweiterungen der Funktionenmaschine am Mathe-Synthesizer, 2024, Beiträge zum Mathematikunterricht 2024: 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. Ebers, P., Rösken, F., Barzel, B., Büchter, A., Schacht, F. & Scherer, P. (eds.). WTM, p. 1221 - 1224Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Quantenphysik in Klasse 9-Entwicklung und Evaluierung eines Lehrkonzeptes, 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), p. 1042-1045, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Teaching Quantum Physics Between Quantum Technology and General Education, 2024, Frontiers of Fundamental Physics FFP16 - Fundamental Physics and Physics Education. Aydiner, E., Sidharth, B. G., Michelini, M. & Corda, C. (eds.). Cham: Springer International Publishing, p. 393-416, 24 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2023
-
Bewerten Lernen an und mit außerschulischen Lernorten: Eine Vergleichsstudie, 13 Sep 2023Research output: Contribution to conferences > Poster
-
Kritisches Denken in Bezug zum Klimawandel, 13 Jul 2023, Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Vol. 43. p. 79-82, 4 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Role of Mathematics in Physics from Multiple Perspectives, 1 Mar 2023, The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics. Taşar, M. F. & Heron, P. R. L. (eds.). AIP Publishing , p. 18-1-18-28, 28 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
An Educational Perspective on the Connections Between Physics and Mathematics, 2023, Physics Teacher Education. Borg Marks, J. & Galea, P. (eds.). Cham: Springer Nature Switzerland, Dortrecht [u. a.], p. 39-53, 15 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report