Publications
Contributions to journals
15 Entries
2022
-
Lab courses for prospective physics teachers: what could we learn from the first COVID-19 lockdown? , 16 Jun 2022, In: European Journal of Physics. 43, 5, 055701Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Work Group 3 Position Paper: Teacher Education and Teaching/Learning Quantum Physics , 1 Jun 2022, In: Journal of Physics: Conference Series. 2297, 1, p. 012015, 1 p., 012015Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
2021
-
Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student assessments of learning achievement, perceived effectiveness of online recitations, and online laboratories , 11 Mar 2021, In: Physical review: Physics education research. 17, 1, 010117Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Die zweite Quantenrevolution - Quanteninformatik im Physikunterricht , 2021, In: PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. 1, 0Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2019
-
Teaching Critical Thinking in the physics classroom: High school students think about antimatter , 2019, In: Journal of Physics: Conference Series. 1287, 10 p., 012063Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
Theses
8 Entries
2023
-
Development and Evaluation of a Teaching Unit in Particle Physics to Promote Students’ Critical Thinking , 24 Apr 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2021
-
Exploration von Überschneidungen des Interesses der Lehrenden und Lernenden an einem Besuch des außerschulischen Lernortes Zinnwäsche Altenberg , 3 May 2021, 83 p.Research output: Types of Thesis > State examination thesis
-
Wissenschaftliche Kontroversen im Physikunterricht: Explorationsstudie zum Umgang von Physiklehrkräften und Physiklehramtsstudierenden mit einer wissenschaftlichen Kontroverse am Beispiel des Massebegriffs in der Speziellen Relativitätstheorie , 2021, Logos Verlag, Berlin, Vol. 333Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2020
-
Sprachlicher Umgang mit Formeln von LehrerInnen im Physikunterricht am Beispiel des elektrischen Widerstandes in Klassenstufe 8 , 2020Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2019
-
Der Einfluss von Betreuung und Betreuenden auf die Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen: Eine Zusammenhangsanalyse von Betreuungsqualität, Betreuermerkmalen und Schülerlaborzielen sowie Replikationsstudie zur Wirksamkeit von Schülerlaborbesuchen. , 2019, Berlin: Logos Verlag, Berlin, 487 p.Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2017
-
Die Verbesserung der Lehramtsausbildung im Bereich moderner Physik am Beispiel der Quantentheorie , 2017Research output: Types of Thesis > Doctoral thesis
2015
-
Aufarbeitung teilchenphysikalischer Grundlagen mithilfe interaktiver Tafeln , 6 Jul 2015Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
2013
-
Analyse der Auswertung von ATLAS-Daten durch Jugendliche im Rahmen der Internationalen Masterclasses der Teilchenphysik , 29 Jul 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > State examination thesis
Further publications
43 Entries
2024
-
Testinstrument zum kritischen Denken im Kontext Klimawandel (CTCC) , 10 Jun 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.).Vol. 44. p. 506-509Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Bewerten Lernen an und mit außerschulischen Lernorten. Eine Vergleichsstudie , 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Vol. 44. p. 682-685, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Der Objektaspekt im Fokus: Konzeptuelle Erweiterungen der Funktionenmaschine am Mathe-Synthesizer , 2024, Beiträge zum Mathematikunterricht 2024: 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. Ebers, P., Rösken, F., Barzel, B., Büchter, A., Schacht, F. & Scherer, P. (eds.). WTM, p. 1221 - 1224Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Quantenphysik in Klasse 9-Entwicklung und Evaluierung eines Lehrkonzeptes , 2024, Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Hamburg 2023. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), p. 1042-1045, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Teaching Quantum Physics Between Quantum Technology and General Education , 2024, Frontiers of Fundamental Physics FFP16 - Fundamental Physics and Physics Education. Aydiner, E., Sidharth, B. G., Michelini, M. & Corda, C. (eds.). Cham: Springer International Publishing, p. 393-416, 24 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2023
-
Bewerten Lernen an und mit außerschulischen Lernorten: Eine Vergleichsstudie , 13 Sep 2023Research output: Contribution to conferences > Poster
-
Kritisches Denken in Bezug zum Klimawandel , 13 Jul 2023, Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. van Vorst, H. (ed.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Vol. 43. p. 79-82, 4 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Role of Mathematics in Physics from Multiple Perspectives , 1 Mar 2023, The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics. Taşar, M. F. & Heron, P. R. L. (eds.). AIP Publishing , p. 18-1-18-28, 28 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
An Educational Perspective on the Connections Between Physics and Mathematics , 2023, Physics Teacher Education. Borg Marks, J. & Galea, P. (eds.). Cham: Springer Nature Switzerland, Dortrecht [u. a.], p. 39-53, 15 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Approaches and Teaching Resources for Teacher Education in Quantum Physics , 2023, Physics Teacher Education. Borg Marks, J. & Galea, P. (eds.). Cham: Springer Nature Switzerland, Dortrecht [u. a.], p. 77-91, 15 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report