Articles and Essays
Selected publications of the employees of the ZLSB:
160 Entries
2023
-
PraxisCheckUnterricht: 360° Videografie und immersive Unterrichtsreflexion, 2023, Workshops der 21. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI): Bildungstechnologien in der Schule. Gesellschaft für Informatik e.V., p. 31-38, 7 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Quer- und Seiteneinstiege in den Lehrer:innenberuf: Gründe, Spielarten und Folgen alternativer Wege in die Schule, 2023, Lehrkräftebildung in der Bedarfskrise: Programme – Positionierungen – Empirie. Behrens, D., Forell, M., Idel, T. & Pauling, S. (eds.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, p. 25–53Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Quer- und Seiteneinstieg in den Lehrerberuf: Lehrkräftemangel eröffnet „zweiten Weg“ in die Schule, 2023, Lehrkräftefortbildung: Zur Qualität von bildungspolitischer Steuerung: Befunde – Beispiele – Vorschläge. Priebe, B., Plattner, I. & Heinemann, U. (eds.). Weinheim: Beltz Juventa, p. 240–257Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Schule, Unterricht und Profession: Empirische Studien zur Lehrkräftebildung, 2023, Waxmann, 273 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Anthology
-
TERRA. Geographie 9. Gymnasium Sachsen, 2023, TERRA. Klett-Cotta, StuttgartResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Was rechnet der hier eigentlich zusammen?!: Aushandlungsprozesse in Situationen des Mathematikunterrichts mit Lebensweltbezug, 2023, Mathematiklernen aus interpretativer Perspektive II. Waxmann, Vol. 44. p. 61, 88 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Werkstatttage: analoges digitales Denken“ -Selbstgesteuertes Lernen anregen, erleben und reflektieren, 2023, Lernen und Studieren in Lernwerkstätten, Digitale und analoge Lernräume – Welchen Raum brauchen Hochschullernwerkstätten?. Klinkhardt VerlagResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
"Yes, I am Bilingual!": Two exploratory studies in bilingual language awareness and identity, and their influence on nivice and pre-service teachers in Israel and Germany, 2023, Schule, Unterricht und Profession: Empirische Studien zur Lehrkräftebildung. 1 ed., Waxmann, p. 61-76Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2022
-
Multilingualism is a resource for learning and teaching, Dec 2022, Enabling Education Review : Education in the new normal. Dec. 2022 ed., Vol. 11. p. 34-36, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Global Education Digest 2022 Deutsch, Nov 2022, Multilingual Global education Digest 2022: A multilingual bibliography of global education research and materials. Massimiliano , T. (ed.). Fifth Edition ed., London: Development Education Research Centre, IOE, UCL’s Faculty of Education and Society., p. 79-92, 193 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Beobachtung und Beurteilung der Interaktionsqualität durch Lehrkräfte bei angehenden Erzieher:innen in der berufspraktischen Ausbildung, Sep 2022, In: Bildung und Beruf: Zeitschrift des Bundesverbandes der Lehrkräfte für Berufsbildung e.V.. 2022, p. 286-290, 5 p.Research output: Contribution to journal > Research article
-
The Emergence of Biography Blockades: Political Imprisoned Women in the GDR and Their Family Background, 20 May 2022, In: Gesellschaft – Individuum – Sozialisation : Zeitschrift für Sozialisationsforschung : GISo. 3, 1, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Lifeworld Connections in Mathematics education – unquestioned, indispensable, and undefined?, 12 Apr 2022, Proceedings of Topic Study Group 39, 14th International Congress on mathematical Education.. Ingram, J., Schütte, M. & Ní Ríordáin, M. (eds.).p. 17-24, 8 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Doing Reflexivität? Von der (un)möglichen Aufforderung zur Selbstreflexion in der Lehrerbildung, 2022, In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand : LbP. 15, 1, p. 82-97Research output: Contribution to journal > Research article
-
Germany: Initial Professional Studies of Early Childhood Pedagogues and Primary Teachers: Common Objectives, Different Routes, 2022, Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. Stralczynská, B. L., Stará, J., Selbie, P. & Ristic, P. (eds.). Prague: PEDAGOGICKÀ FAKULTA Univerzita Karlova, Vol. 1. p. 79-127Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Germany: Initial Professional Studies of Early Childhood Pedagogues and Primary Teachers: Common Objekctives, Different Routes, 2022, Educating pre-primary and primary teachers today: Quality initial professional studies for teachers in six European Union countries. Loudová Stralczynská, B., Stará, J., Selbie, P. & Ristić, P. (eds.).Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Partizipative Gestaltung des Distanzlernens im Seiteneinstieg: Was soll bleiben? Was kann weg?, 2022, Lehren für eine Bildung in der Digitalen Welt: Lehrer*innenbildung vor dem Hintergrund der digitalen Transformation. Ballod, M. & Heider, K. (eds.). Halle (Saale): Zentrum für Lehrer*innenbildung der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Vol. Band 5. p. 11-12Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Praktische Theorie: Verknüpfung autonomer Praxiserfahrungen und wissenschaftlicher Diskurse zum Thema „Rechenschwäche“, 2022, In: PraxisForschungLehrer*innenBildung : PFLB : Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung. 2022, 4, p. 198-212, 15 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Quer- und Seiteneinstieg in den Lehrerberuf als Strategie zur Deckung des Lehrkräftebedarfs, 2022, In: Pädagogische Führung : PädF ; Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung. 2022, 33(3), p. 88–91, 4 p.Research output: Contribution to journal > Research article
-
Rethinking Assessment with Automatic Item Generation., 2022, Inted2022 Proceedings. p. 1176-1180Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Spielend philosophierend – Planspiele als philosophische Bildungschance, 2022, Philosophieren mit Spielen. Methoden im Philosophie- und Ethikunterricht. MeinerResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
TERRA. Geographie 8. Gymnasium Sachsen, 2022, TERRAResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Unterstütze den Lernprozess: Externe Steuerung des Ablaufs einer VR-Lernanwendung, 2022, DELFI 2022 - Die 20. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft fur Informatik e.V.. Henning, P. A., Striewe, M. & Wolfel, M. (eds.). Gesellschaft fur Informatik (GI), p. 249-250, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2021
-
Education policy and inclusive education: People and processes, 31 Dec 2021, Policy, Provision and Practice for Special educational Needs and Disability: Perspectives across countries. Wood, P. (ed.). Routledge, LondonResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Validation of the Employment Precariousness Scale (EPRES) on pregnant Women and their Partners in a German Population, Sep 2021, In: Das Gesundheitswesen : Sozialmedizin, Gesundheits-System-Forschung, medizinischer Dienst, public health, öffentlicher Gesundheitsdienst, Versorgungsforschung. 83, 08/09, p. 681-681, 1 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Meeting abstract