Dr.-Ing. Sebastian Hantschel
Lead Research Field Integrated Planning and Traffic Safety
NameDr.-Ing. Sebastian Hantschel
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Gerhart-Potthoff-Bau, POT 218 Hettnerstraße 1
01069 Dresden
Office hours:
By arrangement
Areas of Research
- Traffic safety and Safety-related Behavior
- Bicycle and Pedestrian Traffic
Current Projects
- FoPS - Determination of pedestrian traffic volumes from short-term counts and environmental data (BASt)
- Safety and possible applications of Protected Intersections
Curriculum Vitae
since 2023 | Research Associate for the Chair of Mobility System Planning, TU Dresden |
2023 |
Research Associate for the Chair of Integrated Transport Planning and Traffic Engineering, TU Dresden |
2022 |
Dr.-Ing. (Ph.D in Transportation Science), TU Dresden, Title of thesis: "Determinants of the acceptance and road safety of cycling in mixed traffic on urban arterial roads", TU Dresden |
2022 |
Projekt Manager Cycling at LISt Gesellschaft für Verkehrswesen und ingenieurtechnische Dienstleistungen mbH |
2021–2022 |
Projekt Manager Pedestrian Traffic at wegebund (Arbeitsgemeinschaft sächsischer Kommunen zur Förderung des Rad- und Fußverkehrs e.V.) |
2015–2020 |
Research Associate an der Professur für Professur für Integrierte Verkehrsplanung und Straßenverkehrstechnik, TU Dresden |
Seit 2019 |
Lecturer for Further Training: „Specialist Cycling-Planners“ (Topic: Cycling Safety) bei EIPOS (Europäisches Institut für postgraduale Bildung GmbH) |
2009–2015 |
Research Associate an der Professur für Straßenverkehrstechnik mit Fachbereich Theorie der Verkehrsplanung, TU Dresden |
2002–2009 |
Studies in Traffic Engineering, Traffic Planning and Technology, TU Dresden |
Committee work:
- Contribution to the FGSV- working group 2.5.1 „Update of the Recommendations for Bicycle Facilities (ERA)“ and Editorial Team
- Contribution to the FGSV- working group 2.4.13 „Common areas of pedestrian and bicycle traffic“ and Editorial Team
- Guest-Contribution to the FGSV- working group 2.5.6 „Quantification of Bicycle Traffic“
Publications
2024
-
Introducing right turn on red for cyclists—a before-after study on behavioural adaption in Germany , 25 Sep 2024, In: Traffic Safety Research. 7, e000062Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Determinants of cyclists’ willingness to comply with mixed traffic provision and to ride on the carriageway rather than the pavement , 14 Sep 2024, In: Traffic Safety Research. 7, e000061Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
Innerörtliche Unfälle zwischen zu Fuß Gehenden und Radfahrenden , Nov 2023, Gesamtverband deutscher Versicherer (GDV)Electronic (full-text) versionResearch output: Preprint/documentation/report > Project report (Final and progress reports)
-
Determinants of bicycle crashes at urban signalized intersections , Sep 2023, In: Journal of safety research. 87, p. 132-142, 11 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Fuß- und Radverkehr auf gemeinsamen Flächen – (wie) geht das? , Jul 2023, In: Straßenverkehrstechnik. 67, 7/2023, p. 458-464Research output: Contribution to journal > Research article
-
Abschätzung des Einflusses der Verkehrssicherheit auf die Routenwahl im Radverkehr anhand einer pseudo-repräsentativen Stichprobe von GPS-Daten , Mar 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Preprint/documentation/report > Project report (Final and progress reports)
-
Bewertung der Verkehrssicherheit und Attraktivität von Routen für den Radverkehr - Leitfaden für Planer*innen , Mar 2023Electronic (full-text) versionResearch output: Preprint/documentation/report > Project report (Final and progress reports)
-
Akzeptanz und Verkehrssicherheit des Radverkehrs im Mischverkehr auf Hauptverkehrsstraßen , Jan 2023, Bundesanstalt für StraßenwesenElectronic (full-text) versionResearch output: Preprint/documentation/report > Project report (Final and progress reports)
-
Vibrant streets: Characteristics, success factors and contributions to sustainable development , 2023, The Circular Economy and Liveable Cities. Brears, R. C. (ed.). Cambridge University PressElectronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2022
-
Einflussfaktoren auf die Akzeptanz und die Verkehrssicherheit des Radverkehrs im Mischverkehr auf innerstädtischen Hauptverkehrsstraßen , Nov 2022Electronic (full-text) versionResearch output: Types of Thesis > Doctoral thesis