Inhaber
Professor
NameHerr Prof. Dr. Meng Wang
Leitung der Professur
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Professur für Verkehrsprozessautomatisierung
Professur für Verkehrsprozessautomatisierung
Besuchsadresse:
Gerhart-Potthoff-Bau, Raum POT 56 Hettnerstraße 3
01069 Dresden
September 2009 - Oktober 2014 | Ph.D. mit Auszeichnung im Fachbereich Verkehr und Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft |
September 2003 - Juli 2006 |
Master of Science in Verkehrs- und Transportplanung und -management, Forschungsinstitut für Autobahnen, Verkehrsministerium, China |
September 1999 - Juli 2003 |
Bachelor of Engineering an der Fakultät für Bauingenieurwesen, Tsinghua-Universität |
Dez. 2021 - jetzt | Professor (W3) und Leiter der Professur für Verkehrsprozessautomatisierung, Fakultät Verkehrswissenschaften "Friedrich List", Technische Universität Dresden |
2019 - 2021 | Co-Direktor des Electric and Automated Transport Research Lab (hEAT Lab), Department of Transport & Planning, Technische Universität Delft, Niederlande |
Mai 2019 - November 2021 |
Tenured Assistant Professor, im Fachbereich Verkehr und Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft, Niederlande |
April 2015 - April 2019 | Tenure Track Assistant Professor für Intelligente Fahrzeuge und Fahrerverhalten am Fachbereich Verkehr & Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft, Niederlande |
Mai 2014 - März 2015 | PostDoc-Forscher in der Automotive Group, Department of BioMechanical Engineering, Faculty of Mechanical, Maritime, and Materials Engineering, Delft University of Technology, Niederlande |
April 2012 - Juni 2012 | Gastdoktorand am Institut für Verkehrsökonometrie, Modellierung und Statistik, Technische Universität Dresden, Deutschland |
Juli 2006 - August 2009 | Forschungsassistent und Abteilungsleiter in der Abteilung Verkehrssicherheitsforschung, National Center of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China |
- 2021, Best 10 Papers, RailBeijing2021 - 9. internationale Konferenz zur Modellierung und Analyse des Eisenbahnbetriebs
- 2019, Best Paper Award, RailNorrköping2019 - 8. Internationale Konferenz zur Modellierung und Analyse des Eisenbahnbetriebs (ICROMA)
- 2015, IEEE ITS Society Best PhD Dissertation Award (2. Preis)
- 2014, Preis der chinesischen Regierung für herausragende selbstfinanzierte Studenten im Ausland, Chinese Scholarship Council
- 2013, Zweiter Preis für den Best Paper Award der 16th IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (3. Autor)
- 2013, Best Paper Award des 20. Weltkongresses für intelligente Verkehrssysteme (3. Autor)
- 2008, Dritter Preis für Wissenschaft und Technologie für das Projekt "Entwicklung von Schlüsseltechnologien zur Unfallverhütung bei Nutzfahrzeugen" durch die China Highway and Transportation Society
- 2008, Auszeichnung für herausragende Mitarbeiter des Jahres, National Centre of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China
- 2007, Auszeichnung für herausragende Mitarbeiter des Jahres, National Centre of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China
- 2022 Vorsitz, 4. Symposium Management of Future motorway and urban Traffic Systems 2022 (MFTS2022), Dresden, Deutschland
- 2022 Ko-Vorsitzender der Sondersitzung, IEEE ITS Konferenz 2022, Macau, China
- 2020 Konferenzprogramm Vorsitz, IEEE Forum on Integrated and Sustainable Transportation Systems, 2020, Delft, Niederlande
- 2018 Organisator des Workshops kooperatives Fahren während des IEEE Intelligent Vehicle Symposium, Juni, Suzhou, China
- 2017 Organisator und Vorsitzender des Workshops Eco-drive at Intersections with Connected, Cooperative and Automated Vehicle Technology während der IEEE ITS Conference, Yokohama, Japan
- 2017 Organisator und Vorsitzender der Breakout Session #14: Enhancing the validity of traffic flow models with emerging data, Automated Vehicle Symposium, 2017,
Los Angeles, CA, USA
- 2015 Organisator und Vorsitzender der Sondersitzung: Design, Modelling and Control of Autonomous and Cooperative Vehicle Systems - EWGT Conference, Delft, Niederlande
seit 2018 | Mitglied des Technical Committee on Cooperative Driving, IEEE ITS Society |
seit 2016 | Mitglied, Unterausschuss AHB45(3) Verkehrsflussmodellierung in vernetzter und automatisierter Fahrzeugumgebung, Transportation Research Board |
seit 2016 | Vizepräsident der europäischen Sektion der Chinese Overseas Transportation Association (COTA) |
seit 2016 | Mitglied des wissenschaftlichen Komitees der Symposiumsserie über das Management zukünftiger Autobahn- und Stadtverkehrssysteme (MFTS) |
seit 2016 |
Mitglied des internationalen Programmkomitees des jährlichen IEEE Intelligent Vehicle Symposium |
2016 |
Mitglied des internationalen Programmkomitees des 14. IFAC-Symposiums über die Steuerung von Verkehrssystemen (CTS) |
seit 2015 | Mitarbeiter der Dutch Research School for Transport, Infrastructure and Logistics (TRAIL) |
seit 2013 | Mitglied des internationalen Programmkomitees der jährlichen IEEE ITS Konferenz |
seit 2021 | Assoziierter Herausgeber, IET Intelligent Transport Systems |
seit 2021 | Assoziierter Herausgeber, Transportmetrica B: Transport Dynamics |
seit 2021 | Mitglied des Redaktionsausschusses, Communications in Transportation Research |
seit 2020 | Assoziierter Herausgeber, IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems |
2020 |
Gastredakteur, Special Issue on Management of Future Motorway and Urban Traffic Systems |
2020 | Gastredakteur, Special Issue on Safety of Automated Driving in Intelligent Transportation Systems, IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine |
2019 | Review Koordinator, TRB ACP30 Vehicle Highway Automation Committee |
seit 2018 | Mitglied des Redaktionsausschusses, Transportation Research Part C: Emerging Technologies |
2017 | Gastredakteur, Special Issue on Advances in Modelling Connected and Autonomous Vehicles, Journal of Advanced Transportation |
Derzeitige PostDocs
Dr. Lei Wei, Beihang University, China
Derzeitige Promovierende
Name | Dissertation | Beginn | Bermerkung |
---|---|---|---|
Xiaolin He (TU Delft) |
Perceived safety of automated driving | Jan. 2020 | Co-supervisor: Riender Hapee |
Ehemalige Promovierende
Name | Dissertation | Verteidigung | Erste Anstellung | Bemerkung |
---|---|---|---|---|
Meiqi Liu (TU Delft) |
Cooperative urban driving strategies at signalized intersections | Jan. 2022 | Associate Professor, Dalian Maritime University, China | Co-supervisor: Serge Hoogendoorn |
Na Chen (TU Delft) |
Coordination Strategies of Connected and Automated Vehicles near On-ramp Bottlenecks on Motorways | Dez. 2021 | Co-supervisor: Bart van Arem | |
Lin Xiao (TU Delft) |
Cooperative Adaptive Cruise Control Vehicles on Highways: Modelling and Traffic Flow Characteristics | Dez. 2020 | Mobility Scientist, TNO, the Netherlands | Co-supervisor: Bart van Arem |
Freddy A. Mullakkal-Babu (TU Delft) |
Modelling Safety Impacts of Automated Driving Systems in Multi-Lane Traffic | Sep. 2020 | ADAS Simulation Engineer, Siemens PLM Software, the Netherlands | Co-supervisors: Bart van Arem and Riender Happee |
Derzeitige Gastforschende
- Liying Tang, Southwest Jiaotong University, China
Ehemaliger PostDoc
-
Dr. Xinwei Wang, TU Delft
Ehemalige Gastforschende
- Prof. Dr. Jing Zhao, Professor, Shanghai University of Science and Technology, China
- Dr. Aurelien Duret, IFSTTAR, France
- Daniel Adelberger, Johannes Kepler University Linz, Austria
- Thomas Pallacci, University of Florence, Italy
- Ruochen Hao, Tongji University, China
- Chang Lu, Tongji University, China
- Dr. Yang Zhou, Assistant Professor, Texas A&M University, USA
- Yu Zhang, Tongji University, China
- Dr. Harald Waschl, Assistant Professor, Johannes Kepler University Linz/BMW, Austria
- Xiaoxia Xiong, Jiangsu University, China
-
Dr. Romain Billot, IFSTTAR and IMT Atlantique, France
- Dr. Kun Xie, Assistant Professor, Old Dominion University, USA
- Zirui Li, Beijing Institute of Technology, China
- Xiaocong Zhao, Tongji University, China
Ehemalige M.Sc. Studierende (als täglicher Betreuer)
Name – Abgabetermin - Masterarbeit
- Shanmugapriya Ramakrishnan, October 2020, Greenhouse gas emissions from road works https://www.its-edulab.nl/wp-content/uploads/MSc_Thesis_Priya_Ramakrishnan.pdf
- Mathieu Blauw, September 2019, Representing the Car-Following Behaviour of Adaptive Cruise Control (ACC) Systems Using Parametric Car-Following Models http://resolver.tudelft.nl/uuid:c478714c-6449-4240-ab6d-154017e68dd8
- Aiko Doktor, September 2018, Active platoon formation in congestion with Dynamic Dedicated Lane Sections (DDLSs). http://resolver.tudelft.nl/uuid:f9db3298-dba4-4de8-89ac-65e13a7e96ff
- Paco Hamer, September 2018, Automated truck platoon model development and effect study of the lane change location on different motorway road sections. http://resolver.tudelft.nl/uuid:5c33c234-9ad0-4523-bec3-8496f02eee42
- Sander van Maarseveen, December 2017, Impacts of truck platooning at motorway on-ramps (Final grade 9). http://resolver.tudelft.nl/uuid:dd8ee414-bddc-435b-90fe-21480cbd9187
- Noorhan Helmy, December 2017, An intelligent Traffic Flow progression Model for Predictive Control Applications (Final grade 9 and Cum Laude). http://resolver.tudelft.nl/uuid:d1abdee5-301a-45d8-ae95-c204a2000bbd
- Matthijs Huisman, November 2016, Impacts of (Cooperative) Adaptive Cruise Control Systems on Traffic Flow: A simulation case study on the effects of (Cooperative) Adaptive Cruise Control on the A15 highway. http://resolver.tudelft.nl/uuid:908d6e72-6e74-4845-b5c1-320f05941260
- Lenin Mishra, August 2016, Maneuvering of Automated Vehicles in an Unsignalized Intersection: A distributed control strategy http://resolver.tudelft.nl/uuid:2bf6d9e6-2aee-4a3c-9c14-c16f5449d9f2
- Xiao Ouyang, 2016, Trajectory Generation for Trucks for Merging Manoeuvres on the Highway http://resolver.tudelft.nl/uuid:eb6f161d-989a-42d1-bdfe-a3207a986af3
- Gagan Reddy, 2016, Hierarchical Model Predictive Control for Trajectory Generation and Tracking in Highly Automated Vehicles http://resolver.tudelft.nl/uuid:82b5cd15-3203-47de-85b3-ca56a5d3dab8
Publikationen
2025
-
A link-based flow model with turn-level queue transmission and time-varying free-flow speed for urban road networks , Jan. 2025, in: Transportation Research Part C: Emerging Technologies. 170, 104937Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
2024
-
High-precision vehicle trajectory data from an intersection in Shanghai: A unique dataset for microscopic traffic flow studies collected by drone and GNSS receiver , Dez. 2024, in: Data in brief. 57, 110864Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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An Imputation-Enhanced Hybrid Deep Learning Approach for Traffic Volume Prediction in Urban Networks: A Case Study in Dresden , 13 Sept. 2024, in: Data Science for Transportation. 6, 22Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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基于自然驾驶数据的交互轨迹基元表征与提取 , 25 Aug. 2024, in: Qi che gong cheng. 46, 8, S. 1382-1393, 12 S.Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
-
A new computational perceived risk model for automated vehicles based on potential collision avoidance difficulty (PCAD) , 30 Juli 2024, in: Transportation Research Part C: Emerging Technologies. 166 (2024), 31 S., 104751Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel