Caroline Muss

Wissenschaftliche Mitarbeiterin
NameCaroline Muss (M.Sc.)
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
- Entwicklung von Personalstrategien im Team (Seminar, Master)
- Komplexe-Lehr-Lernarrangements (Seminar, Master)
- Wirtschaftsdidaktik in der Praxis – Schulpraktische Studien (Seminar, Bachelor)
- Instrumente der Personalauswahl (Seminar und Projekt, Bachelor)
- Grundlagen des Personalmanagements (Vorlesung, Bachelor)
- Methoden empirischer Sozialforschung (Seminar, Bachelor)
- Empathisches Kommunikationsverhalten von (Nachwuchs-) Führungskräften – ein Projektseminar zum forschenden Lernen (Seminar, Master)
Dissertationsvorhaben
Arbeitstitel: Empathie im professionellen Kontext
Forschungsinteressen
- Messung von Empathie
- Empathietrainings
- Empathische Führung
Mitarbeiterin im TransCampus Project “Wellbeing and Resilience Competency Development”
Wissenschaftliche Tätigkeit
seit 08/2019 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Wirtschaftspädagogik der TU Dresden
Gremienarbeit
seit 03/2021 | Mitglied der Studienkommissionen Bachelor & Master Wirtschaftspädagogik
Zusatzqualifikationen
01/2020 - 04/2023| Sächsisches Hochschuldidaktik-Zertifikat
09/2021 – 01/2022 | E-Teaching in der Hochschullehre
2025
-
Empathy in leadership: a systematic literature review on the effects of empathetic leaders in organizations , 22 Jan 2025, In: Management Review Quarterly. 2025, 37 p., e0169185Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Review article
2023
-
Recipients’ Views on Empathy in Everyday Work Communication—Insights from an Exploratory Interview Study , 20 Jun 2023, Soziale Themen in Unternehmens- und Wirtschaftskommunikation. . Schmidt, C., Heinemann, S., Banholzer, V. M., Nielsen, M. & Siems, F. U. (eds.). Wiesbaden: Springer VS. Wiesbaden , Vol. 35. p. 323-345Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Empathische Kommunikation im virtuellen Führungskontext: Auswirkungen, Herausforderungen und Handlungsempfehlungen für Führungskräfte , 6 Apr 2023, In: Zeitschrift Führung + Organisation : ZfO. 92, 2, p. 76-81Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2022
-
Der Einfluss des Distanzlernens auf die Teacher Empathy – Subjektive Sichtweisen von Lehrenden und Lernenden an berufsbildenden Schulen. , 2022, In: bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online. 2022, 43, p. 1-26, 27 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2021
-
Resilience Training Programs in Organizational Contexts: A Scoping Review. , 14 Oct 2021, In: Frontiers in Psychology. 12, 733036Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Review article
2020
-
Handbuch zur Fallstudie “Der Marketing-Mix macht’s”: 4. aktualisierte und überarbeitete Auflage , 2020, 4 ed., Dresden: Technische Universität Dresden, 253 p., (Dresdner Beiträge zur Wirtschaftspädagogik)Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Monograph
2024
-
Die Theorie des geplanten Verhaltens als Grundlage für forschendes Lernen in der Hochschulbildung – Entwicklung eines Seminarkonzepts zur Erforschung von 21st century skills Muss, C. (Speaker) 16 Sep 2024 → 18 Sep 2024 Activity: Talk or presentation at external institutions/events > Talk/Presentation > Contributed
2023
-
Empathic Communication as 21st century skill - An empirical analysis of the views of future leaders Muss, C. (Speaker) 19 Oct 2023 → 21 Oct 2023 Activity: Talk or presentation at external institutions/events > Talk/Presentation > Contributed
-
Empathische Kommunikation bei Nachwuchsführungskräften - Erste Ergebnisse aus einem neu entwickelten Seminar Muss, C. (Speaker) 18 Jul 2023 → 20 Jul 2023 Activity: Talk or presentation at external institutions/events > Talk/Presentation > Contributed
2022
-
Empathische Kommunikation bei Nachwuchsführungskräften Muss, C. (Speaker) 28 Jul 2022 Activity: Talk or presentation at external institutions/events > Talk/Presentation > Contributed
2021
-
The Recipients’ Views on Empathy in Everyday Work Situations – Insights from an Exploratory Interview Study Muss, C. (Speaker), Fürstenau, B. (Involved person) 28 Oct 2021 → 30 Oct 2021 Activity: Talk or presentation at external institutions/events > Talk/Presentation > Contributed
-
Learning to Understand and Feel the Other – The Current State of Research in Empathy Development in the Organizational Context Muss, C. (Speaker), Scheuch, I. (Involved person) 6 Sep 2021 → 10 Sep 2021 Activity: Talk or presentation at external institutions/events > Talk/Presentation > Contributed