Vorkonferenzen der GeNeMe 2025
Im Vorfeld der GeNeMe 2025 gibt es auch in diesem Jahr verschiedene Veranstaltungen und Workshops, die sich dem Thema der Online Communities aus Sicht mehrerer Fachdisziplinen wie Informatik und Data Science, Medientechnologie oder Bildungs- und Wirtschaftswissenschaft nähern. Die Vorkonferenzen 2025 finden am 17. September statt.
Konferenzsprache der Vorkonferenzen ist englisch.
I. Abschlusskonferenz des Erasmus+ Projekts Game4Change
(09:30-17:00 Uhr; ehs Dresden, Dürerstr. 25)
Unter dem Motto „GameChangers: Innovating Business Education“ zeigen wir, wie spielerisches Lernen und Gamification die Hochschulbildung bereichern können.
Highlights der Konferenz:
Freuen Sie sich auf, spannende Keynotes, Workshops zur Entwicklung und Umsetzung von Gamification sowie auf Beispiele für die Nutzung von Spielen in der Unternehmenswelt und Management-Lehre, u.a. von ...
- Marius Brade (Fachhochschule Dresden): „Harnessing Games for Teaching Entrepreneurial Competencies“
- Rick Verhagen (Dutch Defense Academy): "Emotion-regulation & Decision-making: How gamification can level up these skills before the stakes are too real"
- Helge Fischer (TU Dresden/IU Internationale Hochschule): “Playful Learning in Next Generation Entrepreneurship – Review and Outlook”
- Linda Mertens-Kluver (Hogeschool Rotterdam) & Marina Letonja (DOBA Business School): „Playing is learning – co-creating across borders and in the classroom“
- Vincent Katsoulis (UCLL Research & Expertise): „Implementation of Gamification in XR Applications“
- Matthias Heinz & Josefin Müller (TU Dresden): „Gamification 4 Next Generation Education Design Patterns to Gamify the Classroom”
- Martina Seemann (TU Chemnitz): “Fostering Creativity Through Gamebased Approaches – A Scoping Review“
- Tobias Göcke (SupraTix GmbH): "Changealot – The Gamified Learning Environment for Change Advisors"
- Claudia Gränitz-Kleiber (MIKOMI, Hochschule Mittweida): "Bricks & Games Lab – How to develop an engaging learning journey with game-based learning and Lego Serious Play"
- Tom Potutschek (R42 | Games Hub & Accelerator Leipzig): „Level up your Game! – Was es bedeutet ein Unternehmen in der Games-Branche zu starten“
- Paweł Urgacz (WSB University): „Innovative Teaching through Gamification: Leveraging LMS for Engaged Learning
Bitte beachten Sie: Eine Anmeldung ist aus organisatorischen Gründen erforderlich. Falls Sie sich noch nicht registriert haben, bitten wir Sie, dies zeitnah nachzuholen, um Ihre Teilnahme zu sichern.
Mehr Informationen
II. Workshop: Fostering Competence and Inclusion in VET through Digital Innovation
(13:00-17:15 Uhr; Location: TU Dresden, Münchner Strasse 1, Dresden)
Präsentation von Beiträgen indonesischer Studierender unter der Leitung von Prof. Dr. Buri Mochamad Triyono und mit Unterstützung von Jonathan Dyrna (CODIP).
Kontakt: thomas.koehler@tu-dresden.de
Weitere Informationen folgen!
III. ProVEST: Riding towards a sustainable future in VET education – First Public Project Conference
(09:00-12:30 Uhr; Location: TU Dresden, Münchner Strasse 1, Dresden - Room 161c)
ProVEST (Professionalisation of Teachers and Mentors in Vocational Education to Realise Powerful Transformative Learning Environments for a Sustainable Transition) is an Erasmus+ project that brings together 23 partners from five countries to address the urgent need for Vocational Education and Training (VET) to contribute meaningfully to Europe’s sustainable transition.
ProVEST aims to empower VET educators and mentors with the tools, skills, and confidence to lead the green and digital transitions, ensuring they are equipped to prepare students for the skills demanded by the European Green Deal and the evolving workforce.