26.12.2024
Publikationen und Vorträge des IfK 2016
Das IfK blickt zurück auf ein wissenschaftlich ertragreiches Jahr 2016 und wünscht allen Studierenden, Lehrbeauftragten und Freunden des Instituts erholsame Weihnachtstage und einen guten Start ins neue Jahr.
Publikationen des IfK im Jahr 2016
Arendt, F., & Brantner, C. (2016). Quality press and voter turnout: Evidence for causal effects and its underlying mechanisms. Studies in Communication Sciences, 15, 164-172.
Brantner, C., & Rodriguez-Amat, J. R. (2016). New ‘danger zone’ in Europe. Representations of place in social media supported protests. International Journal of Communication, 10, 299-320.
Förster, K., & Brantner, C. (2016). Masking the offense? An ethical view on humor in advertising. Journal of Media Ethics, 31(3), 146-161.
Hagen, Lutz M., "Advertiser Pressure." The International Encyclopedia of Communication. Donsbach, Wolfgang (ed). Blackwell Publishing, 2008. Blackwell Reference Online. 20 December 2016 http://www.communicationencyclopedia.com/subscriber/tocnode.html?id=g9781405131995_yr2015_chunk_g97814051319956_ss77-1
Hagen, L. M. (2016). Die Medien und PEGIDA – eine dreifach prägende Beziehung. In K.-S. Rehberg, F. Kunz, & T. Schlinzig (Hrsg.), PEGIDA – Rechtspopulismus zwischen Fremdenangst und »Wende«-Enttäuschung? Analysen im Überblick (S. 207‐222). Bielefeld: transcript‐Verlag.
Hagen, L. M. (im Erscheinen). Digitale Revolution. In Görres-Gesellschaft (Hrsg.), Staatslexikon. Recht-Wirtschaft-Gesellschaft (8. Aufl.). Freiburg: Verlag Herder.
Hagen, L. M., Fischer, J., & Hellmund, P. (2016). Analyse und Auswertung der Verwendung sozialer Medien während des Hochwassers 2013. Bericht für das Sächsische Landesamt für Umwelt, Landwirtschaft und Geologie, Dresden 2016.
Hagen, L. M., Renatus, R., & Obermüller, A. (2016). Was ist relevant? Einfluss der Schule auf das Informationsverhalten von Kindern und Jugendlichen – Eine Studie. In Bundesverband Deutscher Zeitungsverleger (Hrsg.), Zeitungen 2016/17 (S. 174-186). Berlin: Zeitungs-Verlag.
Klenk, S., Reifegerste, D., & Renatus, R. (2016). Zielgruppenspezifische Gesundheitskommunikation für Männer – Apps als Praxisoption. In A.-L. Camerini, R. Ludolph, & F. B. Rothenfluh (Hrsg.), Gesundheitskommunikation im Spannungsfeld zwischen Theorie und Praxis. Baden-Baden: Nomos-Verlagsgesellschaft.
Lobinger, K., & Brantner, C. (2016). Different ways of seeing political depictions: A qualitative-quantitative analysis using Q methodology. Communications. The European Journal of Communication Research, 41(1), 47-69.
Obermüller, A., & Hagen, Lutz M. (2016). Donsbach, Wolfgang. The International Encyclopedia of Communication. Donsbach, Wolfgang (ed). Blackwell Publishing, 2008. Blackwell Reference Online. 20 December 2016 <http://www.communicationencyclopedia.com/subscriber/tocnode.html?id=g9781405131995_yr2015_chunk_g97814051319959_ss70-1>
Reifegerste, D., & Hartleib, S. (2016). Hypoglycemia-related information seeking among informal caregivers of type 2 diabetes patients: Implications for health education. Journal of Clinical & Translational Endocrinology, 4, 7-12.
Rodriguez-Amat, J.R., & Brantner, C. (2016a). Space and place matters: A tool for the analysis of geolocated and mapped protests. New Media & Society, 18(6), 1027-1046.
Rodriguez-Amat, J.R., & Brantner, C (2016b). Ocupar las plazas con tuits. Una propuesta para el análisis de la gobernanza de los espacios comunicativos. Obra Digital: Revista de Comunicación, 11, 1-19. http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/106
Schielicke, A.-M. (2016). Pegida im Spiegel ihrer Sprache. In C. M. Schmitz, & J. E. Weiss (Hrsg.), Sprache. Ein Lesebuch von A-Z. Perspektiven aus Literatur, Forschung und Gesellschaft (S. 169-172). Göttingen: Wallstein Verlag.
Schielicke, A.-M., & Odermann, A. (2016). Stereotype in den Medien. In Weiterdenken – Heinrich-Böll-Stiftung Sachsen (Hrsg.), Alles im weißen Bereich. Institutioneller Rassismus in Sachsen (S. 111-123). Dresden: Union-Druckerei.
Vorträge des IfK im Jahr 2016
Brantner, C., Lobinger, K. & Stehling, M. (2016a). Contesting sexism with humorous memes: Visual body representations in #distractinglysexy. Paper accepted for presentation at the 6th Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA), 9.–12. November, Prague, Czech Republic.
Brantner, C., Lobinger, K. & Stehling, M. (2016b). Meme als Diskursintervention: Visuelle Körperrepräsentationen im Diskurs um Sexismus am Beispiel von #distractinglysexy. Vortrag im Rahmen der Fachgruppentagung „Körperbilder – Körperpraktiken“ der FG Visuelle Kommunikation und der FG Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht der DGPuK, 28.–30. September, Hamburg, Deutschland.
Brantner, C., & Pfeffer, J. (2016a). Inter-/Transnationalization of climate change discourse on Twitter. Presentation at the General Online Research Conference (GOR 16), 2.–4. March, Dresden, Germany.
Brantner, C., & Pfeffer, J. (2016b). Transnationalization of the climate change discourse on Twitter. An international comparison over time of actors, networks, and polarization. Poster presentation at the XXXVI Sunbelt Conference of the International Network for Social Network Analysis (INSNA), 5.–10. April, 2016, Newport Beach, California.
Dobrick, F., Fischer, J. & Hagen, L. (2016). Developing a framework for interdisciplinary research ethics for digitalized research fields. Presentation at the Annual Meeting of European Communication Research and Education Association (ECREA), 9.-12. November, Prague, Czech Republic.
Dobrick, F., Weidmüller, L., Hoff, P., & Hagen, L. M. (2016). Wie Patienten und Ärzte ihren Einfluss auf die Auswahl von Reha-Kliniken sehen – Unterschiede zwischen Selbstbild und Fremdbild. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Gesundheitskommunikation der DGPuK, 23.-25. November, Hamburg, Deutschland.
Fischer, J., Hellmund, P., & Hagen, L. M. (2016). The Impact of Social Networks on Accuracy and Speed of Disaster Information. An Analysis of the Elbe Flooding of 2013. Poster presented at the 18th General Online Research conference 2016, 2. –4. March, Dresden, Germany.
Hagen, L. M. (2016). Das Vertrauen in die Medien ist beschädigt. Kommunikationswissenschaftliche Befunde zur Qualität des Journalismus und zu seiner Beziehung zu den Bürgern. Vortrag auf dem Münchener Mediendialog 2016 der Vereinigung Europäischer Journalisten (VEJ) in Zusammenarbeit mit der Hanns Seidel Stiftung (HSS), 18. Mai, München, Deutschland.
Hagen, L. M. (2016). Mediennutzung junger Migranten und die integrativen Funktionen der Medien. Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung Ost-West-Kolleg, 8. Dezember, Görlitz, Deutschland.
Hagen, L. M. (2016). Zur Wahrhaftigkeit des Journalismus Befunde aus der Kommunikationswissenschaft. Vortrag für den ARPM der ev.-luth. Landeskirche und der Evangelischen Erwachsenenbildung Niedersachsen Weststadtgemeinde Braunschweig, 2. Februar, Braunschweig, Deutschland.
Hagen, L. M., & Hellmund, P. (2016). Pegidas Echo Chamber – and other uses of Facebook to Dresden´s notorious political Movement. Poster presented at the 18th General Online Research conference, 2. –4. March, Dresden, Germany.
Hagen, L. M., In der Au, A.-M., & Wieland, M. (2016). Algorithmic Transformation of the Public Sphere. Poster presented at the 18th General Online Research conference, 2.–4. March, Dresden, Germany.
Hagen, L.M., & Seifert, C. (2016). On the Validity of Extra-Media Data as Criteria for Journalistic Objectivity: The Case of Economic Growth. Paper presented at the Annual Meeting of the European Communication Research and Education Association, Prague, 09.-12.11.2016.
Hagen, L. M., Renatus, R., & Obermüller, A. (2016). Nachrichtenkompetenz durch die Schule eine Untersuchung im Auftrag der Stiftervereinigung der Presse. Vortrag beim BDZV-Zeitungskongress, 26.-27. September, Berlin, Deutschland.
Hagen, L. M., Reifegerste, D., & Wasgien, K. (2016). The More Active The Better. The Benefits of Forum Activity in Online Social Support Groups for Obese Adults. Paper presented at the 66th annual Conference of the International Communication Association, 9.–13. June, Fukuoka, Japan.
In der Au, A.-M., Wieland, M., & Zeitler, A.-L. (2016). Facebook als Mittler im Prozess des politischen Informierens. Beeinflusst die Nutzung von Facebook die politische Informiertheit der Bürger?. Vortrag auf dem Dresdner Symposium „Digitale Revolution in der Demokratie, 8.-10. September, Dresden, Deutschland .
Lademann, L.-M., Augustin, B., Offelder, F. Schubert, M., Dobrick, F., & Obermüller, A. (2016). Examining perceived credibility of blogs: How a blog’s quality effects its perceived credibility and how this relationship is mediated by parasocial relationships. Presentation at the Annual Meeting of European Communication Research and Education Association (ECREA), 9.-12. November, Prague, Czech Republic.
Rodriguez-Amat, J. R., McSeveny, K., & Brantner, C. (2016a). Communicative structures in urban cultural events. Tramlines festival Sheffield. Presentation at the Conference of the Media, Communication and Cultural Studies Association (MeCCSA 2016), 6.–8. January, Canterbury, U.K.
Rodriguez-Amat, J. R., McSeveny, K., & Brantner, C. (2016b). Fencing the city: communication flows and the governance of communicative spaces. Paper accepted for presentation at the Annual Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), 27.–31. July, Leicester, U.K.
Schielicke, A-M., & Hoffmann, J. (2016). Attitudes driving PEGIDA. A two-wave panel study. Presentation at 2nd International Populism Conference, 23.-24. May, Prague, Czech Republic.
Wieland, M., & In der Au, A.-M. (2016, November). Types of Algorithmic Media Use for Information Purposes. Poster-Präsentation at the Annual Meeting of European Communication Research and Education Association (ECREA), Prague, Czech Republic.