Research projects
Anti-Gender Backlash and Democratic Pushback
Funded by the European Union - HORIZON Research and Innovation Actions (January 2023 - December 2025)
The goal of PUSH*BACK*LASH is twofold: (1) Firstly, to systematically inquire into the present-day contestation of gender equality issues and policies at both elite and citizen levels. Approaching democracy from a global feminist perspective, we employ a rigorous, comparative, multi-method design (e.g., experiments, surveys, interviews, participatory theatre). Our project enables: (a) identifying anti-gender strategies and best practices in counter-acting them across space and time; and (b) assessing the effects of antigender discourses by focusing on parties, social media, and public opinion. Secondly, to (2) develop and test strategies that can effectively counteract anti-gender and anti-feminist discursive strategies. Aiming at supporting the quality of democratic governance in more inclusive European societies, we acknowledge intersections between gender and other social categories at all stages of the project (composition of consortium and advisory board; theory formulation, empirical investigation, and policy recommendations) and thus engage with stakeholders. To develop sustainable solutions, we bring together gender activists, EU experts, and researchers from several fields of political science (political theory, public policy, political parties, public opinion, political behavior), anthropology, communication and media, philosophy, sociology, and social psychology. PUSH*BACK*LASH is a transdisciplinary, gender-diverse consortium aiming at equipping pro-equality actors with practical toolkits for responding to anti-gender equality and anti-feminist discursive strategies and backlash tactics.
Keywords:
– Gender in political sciences
– Political science
– Social issues
– Women and gender studies
Acronym: Push*Back*Lash
Prof. Dr. Nikita Dhawan (lead) and Dr. Ana Maria Miranda Mora (postdoc researcher) oversee the Work package WP1 – Conceptual Framework: Gender Justice in a New Age of Democracy.
Rescuing the Enlightenment: A Critical Theory of Postcolonialism
Gefördert durch die VW Stiftung (Oktober 2019 bis Dezember 2023)
Da Postkoloniale Studien als Anti-Aufklärung angesehen werden, mag es paradox erscheinen eine kritische Theorie des Postkolonialismus vorzuschlagen. Bislang argumentierten viele postkoloniale WissenschaftlerInnen, dass die erhabenen Ideale der Aufklärung mit kolonialer Gewalt und faschistischem Terror einhergingen. Gleichzeitig, so wird dargelegt, kam die Aufklärung den Interessen einer gewissen privilegierten Klasse zugute, die Normen mit implizit rassistischer und sexistischer Ausrichtung festschrieb (Chakrabarty 2000). Trotz dieser Einwände argumentiert Gayatri Spivak, dass man angesichts des imperialen und gegen-imperialen Wesens der Aufklärung diese „nicht nicht wollen kann". Spivak (1994) benutzt die Metapher des „Kind[es] einer Vergewaltigung" um die postkoloniale Welt zu ermahnen, dass sie trotz der kolonialen und faschistischen Gewalt, die das Entstehen dieser Normen begleitete, lernen muss, das Kind einer Vergewaltigung, das aus einem Akt der befähigenden Gewalt geboren wurde, zu lieben – nämlich die kontaminierten Hinterlassenschaften der Europäischen Aufklärung, wie „Menschenrechte" und die „Demokratie". Das Ziel dieses Projektes ist es folglich die widersprüchlichen Konsequenzen der Aufklärung zu verstehen ohne einen Anti-Aufklärungs-Standpunkt einzunehmen. Die Unabdingbarkeit der Aufklärung in der Umsetzung kritischer Projekte muss mit den Euro- und Androzentrismen, welche ihr Erbe plagen und wie ein Pharmakon Gift und Medizin zu gleich sind, zusammengedacht werden. Um postimperiale Zukünfte zu imaginieren, wird eine kritische Theorie des Postkolonialismus vorgeschlagen.