PD Dr. Antje Proske
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
NamePD Dr. rer. nat. habil. Antje Proske
Vertrauensperson für den wissenschaftlichen Nachwuchs
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Psychology of Learning and Instruction
Psychology of Learning and Instruction
Visiting address:
Bürogebäude Zellescher Weg (BZW), Raum A 208 Zellescher Weg 17
01062 Dresden
Forschungsschwerpunkte
- Generative Lernaktivitäten: Weiterlesen
- Kognitiv aktivierende Lernaufgaben: Weiterlesen
- Förderung des wissenschaftlichen Schreibens
- Lehren und Lernen mit multimedialen Werkzeugen
Projekte
- VerDatAs: Vernetzung und datengestützte Assistenz für die berufliche Bildung Weiterlesen
- aquwa: Qualifizierungsdesigner - ein postgraduales Bildungsangebot zum Thema "Gestaltung arbeitsplatznaher Qualifizierung und Wissensaustausch" (abgeschlossen): Weiterlesen
- GIFted Sachsen: Wissenschaftliche Begleitung des Expertenforums zur Projektdokumentation des Gymnasialen Netzwerkes zur Förderung besonders begabter Schülerinnen und Schüler, Sachsen (abgeschlossen)
- e-fit: Sich lebenslang beruflich qualifizieren im Zukunftsfeld „Erneuerbare Energien“ (abgeschlossen)
- elBe: Schulversuch des Sächsischen Staatsministeriums für Kultus „e-Learning in der Berufsschule“ (abgeschlossen)
- toolkit: Entwicklung, Erprobung und Evaluation universeller Werkzeuge für den Einsatz neuer Medien im Schulunterricht (abgeschlossen): Weiterlesen
- Portalingua: Hochschulverbund „Einsatz curricularer Bausteine in der Sprach- und Kommunikationswissenschaft – multimediale Lehr- und Lernressourcen für Präsenzlehre, Selbststudium und Weiterbildung“ (abgeschlossen): Weiterlesen
- CALL: Hochschulverbund „Multimediales und vernetztes Lernen – Studierplatz Sprachen“ (abgeschlossen)
Curriculum Vitae
Akademische Ausbildung
2010 - 2019 | Habilitation |
2003 - 2006 | Promotion zum Dr. rer. nat. |
1994 - 2000 | Studium der Psychologie (Diplom) |
Positionen in Forschung und Lehre
seit 02/2012 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Professur für Psychologie des Lehrens und Lernens, TU Dresden |
10/2006 - 01/2012 | Wissenschaftliche Assistentin, Professur für die Psychologie des Lehrens und Lernens, TU Dresden |
08/2011 - 11/2011 | Visiting Postdoctoral Fellow, Learning Sciences Institute, Arizona State University, USA |
07/2000 - 09/2006 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Professur für die Psychologie des Lehrens und Lernens, TU Dresden |
05/2000 - 10/2000 | Wissenschaftliche Hilfskraft, Institut für Analytische Chemie, TU Dresden |
Lehrveranstaltungen
BA Psychologie |
Seminar Psychologie des Lehrens und Lernens in soziotechnischen Systemen |
MA HPSTS |
Seminar Competence acquisition in / with sociotechnical systems |
Lehramt |
Angewandte Lernpsychologie |
Psychologie Diplom |
Selbstreguliertes Lernen |
Publikationen
2019
-
Digital support for academic writing: A review of technologies and pedagogies , Apr 2019, In: Computers and education. 131, p. 33-48, 16 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Computer-based learning tasks: Challenges, constraints, and outcomes when guiding generative learning activities , 2019Research output: Types of Thesis > Habilitation thesis
2017
-
Designing a constructive learning activity with interactive elements: the effects of perspective-shifting and the quality of source material , 4 Jul 2017, In: Interactive learning environments. 25, 5, p. 634-649, 16 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Who benefits from a low versus high guidance CSCL script and why? , 2017, In: Instructional Science. 45, 4, p. 439–468Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2015
-
Distributing vs. blocking learning questions in a web-based learning environment , 4 Jan 2015, In: Journal of educational computing research. 51, 4, p. 397-416, 20 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2014
-
Game-based practice versus traditional practice in computer-based writing strategy training: effects on motivation and achievement , 1 Sep 2014, In: Educational technology research & development : ET R & D / Association for Educational Communications and Technology. 62, 5, p. 481-505, 25 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Does specific instruction during collecting from several sources affect the quality of the written text product? , 2014, In: Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 23, 3, p. 213-231, 19 p.Research output: Contribution to journal > Research article
2013
-
Informal Learning with Technology: The Effects of Self-Constructing Externalizations , 2 Nov 2013, In: The journal of educational research : Jer ; dedicated to the study of education. 106, 6, p. 431-440, 10 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Fostering topic knowledge: Essential for academic writing , Sep 2013, In: Reading and writing. 26, 8, p. 1337-1352, 16 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Designing workplace learning and knowledge exchange: A postgraduate training program for professionals in SME , 2013, CSEDU 2013 - Proceedings of the 5th International Conference on Computer Supported Education. p. 635-638, 4 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution