PD Dr. Antje Proske
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
NamePD Dr. rer. nat. habil. Antje Proske
Vertrauensperson für den wissenschaftlichen Nachwuchs
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Psychology of Learning and Instruction
Psychology of Learning and Instruction
Visiting address:
Bürogebäude Zellescher Weg (BZW), Raum A 208 Zellescher Weg 17
01062 Dresden
Forschungsschwerpunkte
- Generative Lernaktivitäten: Weiterlesen
- Kognitiv aktivierende Lernaufgaben: Weiterlesen
- Förderung des wissenschaftlichen Schreibens
- Lehren und Lernen mit multimedialen Werkzeugen
Projekte
- aquwa: Qualifizierungsdesigner - ein postgraduales Bildungsangebot zum Thema "Gestaltung arbeitsplatznaher Qualifizierung und Wissensaustausch" (abgeschlossen): Weiterlesen
- GIFted Sachsen: Wissenschaftliche Begleitung des Expertenforums zur Projektdokumentation des Gymnasialen Netzwerkes zur Förderung besonders begabter Schülerinnen und Schüler, Sachsen (abgeschlossen)
- e-fit: Sich lebenslang beruflich qualifizieren im Zukunftsfeld „Erneuerbare Energien“ (abgeschlossen)
- elBe: Schulversuch des Sächsischen Staatsministeriums für Kultus „e-Learning in der Berufsschule“ (abgeschlossen)
- toolkit: Entwicklung, Erprobung und Evaluation universeller Werkzeuge für den Einsatz neuer Medien im Schulunterricht (abgeschlossen): Weiterlesen
- Portalingua: Hochschulverbund „Einsatz curricularer Bausteine in der Sprach- und Kommunikationswissenschaft – multimediale Lehr- und Lernressourcen für Präsenzlehre, Selbststudium und Weiterbildung“ (abgeschlossen): Weiterlesen
- CALL: Hochschulverbund „Multimediales und vernetztes Lernen – Studierplatz Sprachen“ (abgeschlossen)
Curriculum Vitae
Akademische Ausbildung
2010 - 2019 | Habilitation |
2003 - 2006 | Promotion zum Dr. rer. nat. |
1994 - 2000 | Studium der Psychologie (Diplom) |
Positionen in Forschung und Lehre
seit 02/2012 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Professur für Psychologie des Lehrens und Lernens, TU Dresden |
10/2006 - 01/2012 | Wissenschaftliche Assistentin, Professur für die Psychologie des Lehrens und Lernens, TU Dresden |
08/2011 - 11/2011 | Visiting Postdoctoral Fellow, Learning Sciences Institute, Arizona State University, USA |
07/2000 - 09/2006 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Professur für die Psychologie des Lehrens und Lernens, TU Dresden |
05/2000 - 10/2000 | Wissenschaftliche Hilfskraft, Institut für Analytische Chemie, TU Dresden |
Lehrveranstaltungen
BA Psychologie |
Seminar Psychologie des Lehrens und Lernens in soziotechnischen Systemen |
MA HPSTS |
Seminar Competence acquisition in / with sociotechnical systems |
Lehramt |
Angewandte Lernpsychologie |
Psychologie Diplom |
Selbstreguliertes Lernen |
Publikationen
2023
-
Benefits of Enacting and Observing Gestures on Foreign Language Vocabulary Learning: A Systematic Review and Meta-Analysis , 10 Nov 2023, In: Behavioral Sciences. 13, 11, 920Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Review article
-
Towards Designing and Evaluating an Adaptable Assistance System for Technology-Enhanced Vocational Education , 28 Aug 2023, Responsive and Sustainable Educational Futures - 18th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2023, Proceedings: 18th European Conference on Technology Enhanced Learning. Viberg, O., Jivet, I., Muñoz-Merino, P. J., Perifanou, M. & Papathoma, T. (eds.). Springer, Cham, p. 618 - 623, 6 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Promoting Complex Problem Solving by Introducing Schema-Governed Categories of Key Causal Models , Aug 2023, In: Behavioral Sciences. 13, 9, 701Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Reference Management Systems , 2023, Digital Writing Technologies in Higher Education: Theory, Research, and Practice. Kruse, O., Rapp, C., Anson, C. M., Benetos, K., Cotos, E., Devitt, A. & Shibani, A. (eds.). Springer, Cham, p. 215-230Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2021
-
Asking Students to Carry out Generative Learning Activities in Text Learning: Exploring the Role of the Quality of the Performed Learning Activities , 2021, ISLS Annual Meeting 2021 Reflecting the Past and Embracing the Future - 15th International Conference of the Learning Sciences, ICLS 2021. de Vries, E., Hod, Y. & Ahn, J. (eds.). International Society of the Learning Sciences (ISLS), p. 1015-1016, 2 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Individually preparing learners to perform interactive activities in CSCL: do generative tasks work? , 2021, 14th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning – CSCL 2021. Hmelo-Silver, C., de Wever, B. & Oshima, J. (eds.). International Society of the Learning Sciences, Vol. 2021. p. 189–192Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Individual preparation for collaborative learning: Systematic review and synthesis , 2021, In: Educational psychologist : official publication of the Division of Educational Psychology of the American Psychological Association. 56, 1, p. 29-53Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Review article
-
Promoting thinking in terms of causal structures: Impact on performance in solving complex problems , 2021, In: Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci). 43, p. 2059-2065, 7 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Conference article
2019
-
Digital support for academic writing: A review of technologies and pedagogies , Apr 2019, In: Computers and education. 131, p. 33-48, 16 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2017
-
Designing a constructive learning activity with interactive elements: the effects of perspective-shifting and the quality of source material , 4 Jul 2017, In: Interactive learning environments. 25, 5, p. 634-649, 16 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article