(Ausgewählte) PUBLIKATIONEN von Dr. Maria Neumann
Suchtforschung
Neumann, M., Bühringer, G., Höfler M., Wittchen H. -U., Hoch E. (2018). Is Cannabis Use Treatment Also Indicated for Patients with Low to Moderate Polysubstance Use? European Addiction Research; 24:7
Neumann, M., Bühringer, G. (2018). Die Vorhersage differentielle Verläufe des Cannabiskonsums - Eine Erweiterung des Modells einer chronisch-rezidivierenden Störung. Präsentation auf der 51. DGPS. Frankfurt (Main).
Gavens, L., Holmes, J., Buhringer, G., McLeod, J., Neumann, M., Lingford-Hughes, A., Hock, E.S., Meier, P. S. (2017). Interdisciplinary working in public health research: a proposed good practice checklist. J Public Health (Oxf), 1-8. doi:10.1093/pubmed/fdx027
McLeod, J., Gell, L., Holmes, J., Allamani, A., Bjerge, B., Buehringer, G., . . . Neumann, M., . . . Weirs, R. (2016). Determinants of risky substance use and risky gambling. In L. Gell, G. Bühringer, J. McLeod, S. Forberger, J. Holmes, A. Lingford-Hughes, & M. H. Meier (Eds.), What determines harm from addictive substances and behaviours? Oxford: Oxford University Press.
Gell, L., McLeod, J., Holmes, J., Everson-Hock, E., Buehringer, G., Lingford-Hughes, A., Neumann, M., & Meier, P. (2014). Reflections and best practice recommendations for interdisciplinary working: a case study on the identification of the determinants of addiction from the Addiction and Lifestyles In Contemporary Europe Reframing Addictions Project (ALICE RAP). The Lancet, 384, S13.
Bühringer, G., Braun, B, Kräplin, A., Neumann, M. & Sleczka, P. (2013). Gambling: two sides of the same coin: recreational activity and public health problem. Alice Rap Policy Paper Series. Retrieved from http://www.alicerap.eu/resources/documents/cat_view/1-alice-rap-project-documents/19-policy-paper-series.html [08.12.14]
Neumann, M., Behrendt, S. & Buehringer, G. (2014, Mai). The role of non-cannabis substance use and -disorders in the natural course of cannabis use and cannabis use disorders. Präsentation auf der 17. Konferenz der European Association of Substance Abuse Research (EASAR). Lüneburg.
Lernpsychologie
Neumann, M. & Perleth, Ch. (2011). Studieren im virtuellen Raum. Erfahrungen mit dem mediengestützten Schülerstudium an der Universität Rostock. [Studying in virtual reality: experiences with the media-based juniorstudies at the University of Rostock]. Beiträge zur Hochschulforschung, 33 (1), 50-69.
Neumann, M., & Perleth, Ch. (2012). Lernstrategien im mediengestützten Juniorstudium - Bedeutsamkeit und Fördermöglichkeiten für Schülerinnen und Schüler. In U. Goltz, M. Magnor, H.-J. Appelrath, H. K. Matthies, W.-T. Balke & L. Wolf (Eds.), INFORMATIK 2012. 42. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) (S. 952-966). Bonn: Gesellschaft für Informatik.
Perleth, Ch., & Neumann, M. (2011). Vergleich von Präsenzlehrveranstaltungen mit inhaltsgleichen E-Learning-Angeboten im Lehramtsstudium. Online verfügbar unter http://www.user.tu-berlin.de/komm/CD/paper/090622.pdf
Neumann, M., & Perleth, Ch. (2011). „Im Sommer studiere ich im Garten.“ – das mediengestützte Juniorstudium an der Universität Rostock. Online verfügbar unter http://www.user.tu-berlin.de/komm/CD/paper/090633.pdf