Articles and Essays
Selected publications of the employees of the ZLSB:
109 Entries
2022
-
Asien im Überblick , 2022, TERRA: Geographie 8 GymnasiumResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Germany: Initial Professional Studies of Early Childhood Pedagogues and Primary Teachers: Common Objectives, Different Routes , 2022, Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. Stralczynská, B. L., Stará, J., Selbie, P. & Ristic, P. (eds.). Prague: PEDAGOGICKÀ FAKULTA Univerzita Karlova, Vol. 1. p. 79-127Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Germany: Initial Professional Studies of Early Childhood Pedagogues and Primary Teachers: Common Objekctives, Different Routes , 2022, Educating pre-primary and primary teachers today: Quality initial professional studies for teachers in six European Union countries. Loudová Stralczynská, B., Stará, J., Selbie, P. & Ristić, P. (eds.).Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Lehrkräfte im Hochschuldienst als Vermittler:innen und Netzwerker:innen in der Lehrerbildung.: Die Rolle der Lehrkräfte im Hochschuldienst am Zentrum für Lehrerbildung, Schul- und Berufsbildungsforschung (ZLSB) der TU Dresden , 2022, DIE ROLLE DER ZENTREN FÜR LEHRER:INNEN IM BERUFResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Partizipative Gestaltung des Distanzlernens im Seiteneinstieg: Was soll bleiben? Was kann weg? , 2022, Lehren für eine Bildung in der Digitalen Welt: Lehrer*innenbildung vor dem Hintergrund der digitalen Transformation. Ballod, M. & Heider, K. (eds.). Halle (Saale): Zentrum für Lehrer*innenbildung der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Vol. Band 5. p. 11-12Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Praktische Theorie: Verknüpfung autonomer Praxiserfahrungen und wissenschaftlicher Diskurse zum Thema „Rechenschwäche“ , 2022, In: PraxisForschungLehrer*innenBildung : PFLB : Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung. 2022, 4, p. 198-212, 15 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Quer- und Seiteneinstieg in den Lehrerberuf als Strategie zur Deckung des Lehrkräftebedarfs , 2022, In: Pädagogische Führung : PädF ; Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung. 2022, 33(3), p. 88–91, 4 p.Research output: Contribution to journal > Research article
-
Rethinking Assessment with Automatic Item Generation. , 2022, Inted2022 Proceedings. p. 1176-1180Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Spielend philosophierend – Planspiele als philosophische Bildungschance , 2022, Philosophieren mit Spielen. Methoden im Philosophie- und Ethikunterricht. MeinerResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Unterstütze den Lernprozess: Externe Steuerung des Ablaufs einer VR-Lernanwendung , 2022, DELFI 2022 - Die 20. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft fur Informatik e.V.. Henning, P. A., Striewe, M. & Wolfel, M. (eds.). Gesellschaft fur Informatik (GI), p. 249-250, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Vermittlung digitalisierungsbezogener Kompetenzen zwischen Hochschule und Schule – Fortbildungspraxis gemeinsam gestalten , 2022, Digitalisierung in der Lehrer:innenbildungResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2021
-
Education policy and inclusive education: People and processes , 31 Dec 2021, Policy, Provision and Practice for Special educational Needs and Disability: Perspectives across countries. Wood, P. (ed.). Routledge, LondonResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Validation of the Employment Precariousness Scale (EPRES) on pregnant Women and their Partners in a German Population , Sep 2021, In: Das Gesundheitswesen : Sozialmedizin, Gesundheits-System-Forschung, medizinischer Dienst, public health, öffentlicher Gesundheitsdienst, Versorgungsforschung. 83, 08/09, p. 681-681, 1 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Meeting abstract
-
Erstes Netzwerktreffen der mitteldeutschen Mathematikdidaktiken zum Thema Seiteneinstieg ins Lehramt Mathematik , Aug 2021, Mitteilungen der Gesellschaft für Mathematikdidaktik. Vol. 111. p. 97-99Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
A Shift in automatic Item Generation towards more complex Tasks , 2021, INTED2021 Proceedings. p. 3235-3241Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Das NoS-Potenzial wissenschaftlicher Kontroversen und dessen Nutzung , 2021, Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch? Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Jahrestagung 2020. Habig, S. (ed.).p. 254-257Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Integration informatischer Bildung ins Grundschullehramtsstudium , 2021, INFOS 2021 – 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Humbert, L. (ed.). Gesellschaft für Informatik, Bonn, p. 103-112, 10 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Schnittstellen und Brüche in der zweiphasigen Lehrkräftebildung aus der Sicht von Ausbilderinnen und Ausbildern des sächsischen Vorbereitungsdienstes , 2021, In: Seminar : bak-Vierteljahresschrift. 27, 3, p. 53, 69 p.Research output: Contribution to journal > Research article
-
Schullogin - Der zentrale sächsische Zugangsweg zu Digitalen Diensten , 2021, In: LVBS konkret. 2022, 1Research output: Contribution to journal > Letter
-
Über das Sterben nachdenken. Das Hospiz als außerschulischer Lernort. , 2021, Außerschulische Lernorte: Erlebnispädagogik und philosophische Bildung. J.B. Metzler'sche Verlagsbuchhandlung und C.E. Poeschel Verlag GmbH Stuttgart-WeimarResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Zwischen „Was hast du für Entdeckungen gemacht?“ und „Sag erstmal, was du gerechnet hast“: Paradoxe Interaktionskonstellationen in den Präsentationsphasen Substantieller Lernumgebungen , 2021, Paradoxien (in) der Pädagogik. Binder, U. (ed.). Beltz Juventa, Weinheim, p. 212-232Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2020
-
Herausforderungen zweier Küstenstädte: Stadt- und Umlandentwicklung in Emden und Greifswald , Sep 2020, In: Praxis Geographie. 2020, 09Research output: Contribution to journal > Review article
-
Aus der Forschung in die Lehre: Entwicklung einer Lernumgebung für die Wissenschaftskommunikation , 2020, FORSCHEN.LERNEN.LEHREN AN ÖFFENTLICHEN ORTEN - THE WIDER VIEW Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16. bis 19.09.2019. Jungwirth, M., Harsch, N., Korflür, Y. & Stein, M. (eds.). S.l.: WTM-STEIN, p. 179-184, 6 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Biografieforschendes Lernen mit Lehramtsstudierenden: Ein sinnvolles Element der Lehramtsausbildung? , 2020, Auf neuen Wegen zum Lehrer*innenberuf: Bildungsbiographien nicht-traditioneller Lehramtsstudierender und biographisches Lernen in der Lehrer*innenbildung. Klomfaß, S. & Epp, A. (eds.). Beltz Juventa, Weinheim, p. 201-215Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Das Verbindungsbüro Lehrerbildung der TU Dresden: Synergetisch Lehrerbildung denken, regional Verantwortung übernehmen , 2020, Netzwerke: Magazin zu gelingender Bildungsnetzwerkarbeit der Zentren für Lehrer*innenbildung und Schools of Education. Bendick, C., Feldmann, H., Horstmeyer, J., von Meien, J., Michaelis, J., Nakamura, Y., Schmidt, B. & Schünemann, C. (eds.). Braunschweig, p. 76-84, 9 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report