Articles and Essays
Selected publications of the employees of the ZLSB:
123 Entries
2024
-
BQL.Digital: Unterstützung für digitales Lehren und Lernen in der berufsbegleitenden Qualifizierung von Lehrkräften , 13 Jun 2024, Tagungsband 21. Workshop on E-Learning WEL 23. Thor, A., Eulitz, M., Hornoff, K., Staudte, C. & Stolze, F. S. (eds.).p. 120 - 131Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Domänenspezifische Qualitätssicherung im gewerblich-technischen Lehramt , 1 Apr 2024, Dekarbonisierung, Digitalisierung, Demographie: Gestaltungsanspruch für gewerblich-technische Facharbeit und Bildung. Grimm, A., Herkner, V., Karges, T. & Schlausch, R. (eds.). Flensburg: Peter Lang, p. 507-518, 12 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Äquivalent aber ganz anders?: Die Qualifizierung von Seiteneinsteiger:innen in Deutschland , 5 Feb 2024, Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrer*innenfortbildung - Wege der Professionalisierung.: Tagung an der Pädagogischen Hochschule Vorarlberg. Pichler, S., A. Frey, Holzäpfel, L., Lipowsky, F. & Rincke, K. (eds.).p. 92-95, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Pushing crisis response towards sustainable transformation?: Reflections from a case analysis of crisis-framed policy actions on teacher education in three European settings , 12 Jan 2024, 46, 5, p. 803–820Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
2023
-
A Case of English Medium Instruction in Rwanda: Issues for Mathematics Teaching and Learning Research , 30 Nov 2023, Multilingualism in Mathematics Education in Africa . Essien, A. (ed.). Bloomsbury Academic, p. 171-192, 19 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
EMI Policy in Practice: Multilingual Mathematics Lessons in a Government Secondary School in Rural Rwanda , 30 Nov 2023, Multilingual Learning: Assessment, Ideologies and Policies in Sub-Saharan Africa: Assessment, Ideologies and Policies in Sub-Saharan Africa. Reilly, C., Chimbutane, F., Clegg, J., Rubagumya, C. & Erling, E. J. (eds.). 1st ed., Routledge, London, p. 213-236, 24 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Wenn Kursleiterinnen Brücken bauen und Migrantinnen ihre Wege finden: starke Frauen rund um den MiA-Kurs , 24 Nov 2023, 2023, 3, p. 259-266, 8 p., 10Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Digitalisierung, Inklusion und Gamification: Verschränkung von Querschnittsthemen in der Lehrkräftebildung im Lehr-Lern-Raum Inklusion , Oct 2023, 5, 2, 13 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Seiteneinsteiger:innen im Schuldienst aus Sicht ihrer Kolleg:innen , Sep 2023, Lehrkräftebildung in der Bedarfskrise: Programme - Positionierungen - Empirie. Behrens, D., Forell, M., Idel, T. & Pauling, S. (eds.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, p. 367-384, 18 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Migrantinnen beim Ankommen unterstützen: Eine Herzensangelegenheit! , 16 Aug 2023, 69, 3, p. 114-117, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Der Einfluss der Lernumgebung auf gelingende Inklusion: Der Lehr-Lern-Raum Inklusion: Ein Klassenzimmer der Zukunft?! , 2023, Schule, Unterricht und Profession: Empirische Studien zur Lehrkräftebildung. Beier, F. (ed.). 1. ed., Münster; New York: Waxmann, Vol. 1.. p. 217-229, 13 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Die Bedeutung der Wahrnehmung von Studienbedingungen für die Zufriedenheit im Lehramtsstudium. , 2023, Schule, Unterricht und Profession : Empirische Studien zur Lehrkräftebildung. Beier, F. (ed.). Waxmann, p. 77-94Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Eine Ehrenrunde drehen , 2023, Moralische Konflikte im Lehrer:innenberuf: Fallgeschichten und Kommentare. WaxmannResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Empirische Unterrichtsforschung als Teil der Philosophiedidaktik , 2023, Ethik/Philosophie Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II . 2 ed., Berlin, p. 31-39Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
PraxisCheckUnterricht: 360° Videografie und immersive Unterrichtsreflexion , 2023, Workshops der 21. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI): Bildungstechnologien in der Schule. Gesellschaft für Informatik e.V., p. 31-38, 7 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Quer- und Seiteneinstiege in den Lehrer:innenberuf: Gründe, Spielarten und Folgen alternativer Wege in die Schule , 2023, Lehrkräftebildung in der Bedarfskrise: Programme – Positionierungen – Empirie. Behrens, D., Forell, M., Idel, T. & Pauling, S. (eds.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, p. 25–53Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Quer- und Seiteneinstieg in den Lehrerberuf: Lehrkräftemangel eröffnet „zweiten Weg“ in die Schule , 2023, Lehrkräftefortbildung: Zur Qualität von bildungspolitischer Steuerung: Befunde – Beispiele – Vorschläge. Priebe, B., Plattner, I. & Heinemann, U. (eds.). Weinheim: Beltz Juventa, p. 240–257Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Was rechnet der hier eigentlich zusammen?!: Aushandlungsprozesse in Situationen des Mathematikunterrichts mit Lebensweltbezug , 2023, Mathematiklernen aus interpretativer Perspektive II. Waxmann, Vol. 44. p. 61, 88 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
"Yes, I am Bilingual!": Two exploratory studies in bilingual language awareness and identity, and their influence on nivice and pre-service teachers in Israel and Germany , 2023, Schule, Unterricht und Profession: Empirische Studien zur Lehrkräftebildung. 1 ed., Waxmann, p. 61-76Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2022
-
Multilingualism is a resource for learning and teaching , Dec 2022, Enabling Education Review : Education in the new normal. Dec. 2022 ed., Vol. 11. p. 34-36, 2 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Global Education Digest 2022 Deutsch , Nov 2022, Multilingual Global education Digest 2022: A multilingual bibliography of global education research and materials. Massimiliano , T. (ed.). Fifth Edition ed., London: Development Education Research Centre, IOE, UCL’s Faculty of Education and Society., p. 79-92, 193 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Beobachtung und Beurteilung der Interaktionsqualität durch Lehrkräfte bei angehenden Erzieher:innen in der berufspraktischen Ausbildung , Sep 2022, 2022, p. 286-290, 5 p.Research output: Contribution to journal > Research article
-
Learner-centred education and English medium instruction: policies in practice in a lower-secondary mathematics class in rural Rwanda , 12 Jul 2022, 2022, 2, 20 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
The Emergence of Biography Blockades: Political Imprisoned Women in the GDR and Their Family Background , 20 May 2022, 3 (2022), 1, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Lifeworld Connections in Mathematics education – unquestioned, indispensable, and undefined? , 12 Apr 2022, Proceedings of Topic Study Group 39, 14th International Congress on mathematical Education.. Ingram, J., Schütte, M. & Ní Ríordáin, M. (eds.).p. 17-24, 8 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution