Articles and Essays
Selected publications of the employees of the ZLSB:
158 Entries
2025
-
Der Seiteneinstieg in den sächsischen Schuldienst: Wege, Chancen, Herausforderungen, 15 Oct 2025, In: Seminar : bak-Vierteljahresschrift. 31, 3, p. 46-66, 20 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
The Potential of Translanguaging for Pedagogical Research and Development in Rwanda, 14 Oct 2025, Advocacy in Translanguaging Education. Multilingual Matters , p. 80-101, 21 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Der Seiteneinstieg in Sachsen: Empirische Einblicke in die berufsbegleitende Qualifizierung von Lehrkräften an der TU Dresden, 10 Oct 2025, In: Seminar : bak-Vierteljahresschrift. 31, 3, p. 67 - 83, 17 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Multilingual education for sustainable development in sub‑Saharan Africa: Towards epistemic inclusion, 14 Jul 2025, In: Prospects : quarterly review of comparative education. p. 1-16, 16 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Linguistically and Culturally Responsive Pedagogy for Sustainable Futures: Learning from a European Teacher Education Project, Jun 2025, In: Education Sciences : open access journal. 15, 6, 647Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Analyzing the Use of ChatGPT for the Generation of Automatic Feedback, Apr 2025, Proceedings of CSEDU 2025. PosterResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Multilingual Education for Sustainable Futures: Learning from an International Teacher Development Project, 23 Mar 2025, Multilingualism and Language Transition: Innovations and Possibilities. . NORRAG, Vol. 11. p. 98-101, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Bildung für Nachhaltige Entwicklung in der universitäre Lehrkräftebildung: Praxisbeispiele aus der TU Dresden, 2025, 45 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Anthology
-
Die Güte qualitativer Forschung stärken – ein Praxisbericht über Chancen und Grenzen des Transferformats „Netzwerktagung“ in der Berufsbildungsforschung, 2025, Berufsbildungsforschung : Rezeption – Translation – Transfer. Bonn, p. 65-74Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Kontrafaktizität und Kontingenz. Zum Konstitutionsproblem der Unterrichtsforschung, 2025, Unterricht jenseits der Kompetenzorientierung: Lehr- und Lernansätze für mehr Bildung. Yacek, D. & Lipkina, J. (eds.). Kohlhammer Verlag, p. 118-131Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Lehrkräfte im Hochschuldienst als Vermittler:innen und Netzwerker:innen in der Lehrerbildung.: Die Rolle der Lehrkräfte im Hochschuldienst am Zentrum für Lehrerbildung, Schul- und Berufsbildungsforschung (ZLSB) der TU Dresden, 2025, Die Rolle der Zentren für Lehrer:innen im Beruf: 14. Bundeskongress der Zentren für Lehrer:innebildung und Professional Schools of Education. Thiemann, H., Drinck, B. & Ronthaler, J. (eds.). Leipziger Universitätsverlag, p. 111-119, 9 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Quer- und Seiteneinstieg in den Lehrerinnen- und Lehrerberuf, 2025, Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Cramer, C., König, J. & Rothland, M. (eds.). 2. vollst. überarb. u. erw. Aufl. ed., Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, p. 430-436, 54Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Teacher Shortage in International Perspectives: Insights and Responses: Non-Traditional Pathways to the Teacher Profession., 2025, 1 ed., Wiesbaden: Springer VS, 357 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Anthology
2024
-
Akademische Professionalisierung beim Seiteneinstieg in Sachsen, Nov 2024, Weißbuch Lehrkräftefortbildung: Impulse und Szenarien für gute Praxis. Daschner, P. & Schoof-Wetzig, D. (eds.). 1 ed., Weinheim Basel: Beltz Juventa, Vol. 1. p. 126 -134, 9 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Education for sustainable development, philosophy and ethics in university teacher education: a perspective from TU Dresden, Nov 2024, Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik. Moll, B. & Tiedemann, M. (eds.). Bamberg, Vol. 4. p. 89-96Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Other chapter contribution
-
Vorwissen und Lernvoraussetzungen von Seiteneinsteiger:innen und Lehramtsstudierenden: Befunde aus der berufsbegleitenden Qualifizierung von Lehrkräften in Sachsen, 14 Oct 2024, In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. 27 (2024), 6, p. 1519-1544, 26 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Vom Schätzen zum Schützen: Umweltbewusstsein im Spiegel menschlicher Entwicklung, Oct 2024, In: Pastoraltheologie : Monatsschrift für Wissenschaft und Praxis in Kirche und Gesellschaft. 113, 9, p. 468-480, 13 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Seiteneinstieg ? – (K)eine Notlösung!: Einblicke in die alternative Lehrkräftebildung der TU Dresden, 9 Sep 2024, In: Lernende Schule : für die Praxis pädagogischer Schulentwicklung. 107, 24, p. 27-30, 4 p.Research output: Contribution to journal > Review article
-
BQL.Digital: Unterstützung für digitales Lehren und Lernen in der berufsbegleitenden Qualifizierung von Lehrkräften, 13 Jun 2024, Tagungsband 21. Workshop on E-Learning WEL 23. Thor, A., Eulitz, M., Hornoff, K., Staudte, C. & Stolze, F. S. (eds.).p. 120 - 131Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Lernumgebungen für Rechenschwache bis Hochbegabte?: Eine videographische Studie zur Konstitution fachlicher Partizipationsmodi in Substanziellen Lernumgebungen, May 2024, Videographische Forschung zu inklusivem Unterricht: Erziehungswissenschaftliche und fachdidaktische Perspektiven. Wilm, G., Koßmann, R., Böse, S., Fabel-Lamla, M. & Meyer-Jain, C. (eds.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, p. 101 - 119Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Domänenspezifische Qualitätssicherung im gewerblich-technischen Lehramt, 1 Apr 2024, Dekarbonisierung, Digitalisierung, Demographie: Gestaltungsanspruch für gewerblich-technische Facharbeit und Bildung. Grimm, A., Herkner, V., Karges, T. & Schlausch, R. (eds.). Flensburg: Peter Lang, p. 507-518, 12 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Äquivalent aber ganz anders?: Die Qualifizierung von Seiteneinsteiger:innen in Deutschland, 5 Feb 2024, Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrer*innenfortbildung - Wege der Professionalisierung.: Tagung an der Pädagogischen Hochschule Vorarlberg. Pichler, S., A. Frey, Holzäpfel, L., Lipowsky, F. & Rincke, K. (eds.).p. 92-95, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Pushing crisis response towards sustainable transformation?: Reflections from a case analysis of crisis-framed policy actions on teacher education in three European settings, 12 Jan 2024, In: European journal of teacher education : EJTE. 46, 5, p. 803–820Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Das Medienlabor am ZLSB - ein explorativer Raum zur Förderung digitalisierungsbezogener Kompetenzen in der Lehrkräftebildung, 2024, Workshop on e-Learning 2024. Längrich, M., Heidig, S. & Schuster, E. (eds.).p. 75-84Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Ein struktureller Rahmen für studentische Praxiserfahrungen zur Unterstützung von Schulen in Ostsachsen angesichts des Lehrkräftemangels, 2024, In: PraxisForschungLehrer*innenBildung : PFLB : Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung. 6, 1, p. 205-218Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article