Programm
Programm der Empirischen Statuskonferenz zur Digitalisierung in Bildung und Gesellschaft
08:30 – 09:15 |
Anmeldung und Ankommen | ||
---|---|---|---|
09:15 – 09:45 | Keynote: "Combining digital learning materials with social processes – utopia or reality?" Prof. Dr. Sascha Schneider |
||
09:45 – 10:25 | Session 1 | ||
Blue Zone: |
Green Zone: Competence acquisition and assessment in higher education |
Red Zone: Teachers' attitudes, use and competence acquisition regarding digital educational media |
|
Virtual Worlds in Education – A Systematic Literature Review (EN) Heidi Rinn, Bijan Khosrawi-Rad, Linda Grogorik, Susanne Robra-Bissantz & Daniel Markgraf |
21st Century Skills in Higher Education – A Quantitative Analysis of Current Challenges and Potentials at an University of Excellence (EN) Martin Kienzler, Anne Jantos & Lisa-Marie Langesee |
Veränderte Rollenbilder in der digitalen Lehre - Erfassung des Unterstützungsbedarfes bei der (Weiter-)Entwicklung von Methodenkompetenzen (DE) Daniel Markgraf & Christian Binnig |
|
Users' Requirements and Use Intentions of a 4D Browser for Digital Humanities (EN) Heike Messemer |
Spannungsfelder der Gestaltung und Umsetzung von (digitalen) Prüfungen an sächsischen Hochschulen (DE) Tobias Weber & Marie-Theres Lewe |
Wissenserwerb von Lehrkräften in asynchronen Online-Fortbildungsumgebungen (DE) Nadine Schaarschmidt & Lydia Stark |
|
10:25 – 10:40 | Poster-Session | ||
10:40 – 10:50 | Kaffeepause | ||
10:50 – 11:30 | Session 2 | ||
Blue Zone: Preliminary and pilot studies on AI-supported education |
Green Zone: Design of interactive educational media |
Red Zone: Acceptance and prospects of current and future educational technologies |
|
Empfehlungen zur Gestaltung einer adaptiven Lernumgebung. Ergebnisse einer quantitativen Explorationsstudie zum Lernverhalten (DE) Sandra Horeni & Franziska Günther |
Is the Metacognition-Based Digital Problem-Solving Worksheet Effective in Automotive Fault Diagnosis Learning? (EN) Afri Yudantoko |
Digital Eingelebte? – Deskriptive Analysen zu ehrenamtlichen älteren Technikbotschafter:innen in Sachsen (DE) Niklas Weinhold & Kristina Barczik |
|
Instance- and model-based Machine Learning as a strategy for the development of adaptive Learning Environments (EN) Sam Toorchi Roodsari |
Das systematische Vorgehen von Prototyping und Testing bei der Evaluation des Serious Games E.F.A. (DE) Antonia Stagge & Cornelia Schade |
Digitale Nachweise in der beruflichen Weiterbildung. Anforderungen und Perspektiven aus Teilnehmersicht (DE) Jörg Neumann & Lydia Stark |
|
11:30 – 12:00 | Abschluss: Gruppendiskussion |