Programm
Programm der Empirischen Statuskonferenz zur Digitalisierung in Bildung und Gesellschaft
| 08:30 – 09:15 | Anmeldung und Ankommen | ||
|---|---|---|---|
| 09:15 – 09:45 | Keynote: "Combining digital learning materials with social processes – utopia or reality?" Prof. Dr. Sascha Schneider | ||
| 09:45 – 10:25 | Session 1 | ||
| Blue Zone:  | Green Zone: Competence acquisition and assessment in higher education | Red Zone: Teachers' attitudes, use and competence acquisition regarding digital educational media | |
| Virtual Worlds in Education – A Systematic Literature Review (EN)Heidi Rinn, Bijan Khosrawi-Rad, Linda Grogorik, Susanne Robra-Bissantz & Daniel Markgraf | 21st Century Skills in Higher Education – A Quantitative Analysis of Current Challenges and Potentials at an University of Excellence (EN) Martin Kienzler, Anne Jantos & Lisa-Marie Langesee | Veränderte Rollenbilder in der digitalen Lehre - Erfassung des Unterstützungsbedarfes bei der (Weiter-)Entwicklung von Methodenkompetenzen (DE) Daniel Markgraf & Christian Binnig | |
| Users' Requirements and Use Intentions of a 4D Browser for Digital Humanities (EN) Heike Messemer | Spannungsfelder der Gestaltung und Umsetzung von (digitalen) Prüfungen an sächsischen Hochschulen (DE)Tobias Weber & Marie-Theres Lewe | Wissenserwerb von Lehrkräften in asynchronen Online-Fortbildungsumgebungen (DE)Nadine Schaarschmidt & Lydia Stark | |
| 10:25 – 10:40 | Poster-Session | ||
| 10:40 – 10:50 | Kaffeepause | ||
| 10:50 – 11:30 | Session 2 | ||
| Blue Zone: Preliminary and pilot studies on AI-supported education | Green Zone: Design of interactive educational media | Red Zone: Acceptance and prospects of current and future educational technologies | |
| Empfehlungen zur Gestaltung einer adaptiven Lernumgebung. Ergebnisse einer quantitativen Explorationsstudie zum Lernverhalten (DE)Sandra Horeni & Franziska Günther | Is the Metacognition-Based Digital Problem-Solving Worksheet Effective in Automotive Fault Diagnosis Learning? (EN)Afri Yudantoko | Digital Eingelebte? – Deskriptive Analysen zu ehrenamtlichen älteren Technikbotschafter:innen in Sachsen (DE)Niklas Weinhold & Kristina Barczik | |
| Instance- and model-based Machine Learning as a strategy for the development of adaptive Learning Environments (EN)Sam Toorchi Roodsari | Das systematische Vorgehen von Prototyping und Testing bei der Evaluation des Serious Games E.F.A. (DE)Antonia Stagge & Cornelia Schade | Digitale Nachweise in der beruflichen Weiterbildung. Anforderungen und Perspektiven aus Teilnehmersicht (DE)Jörg Neumann & Lydia Stark | |
| 11:30 – 12:00 | Abschluss: Gruppendiskussion | ||