Private Site of Dr. Joerg Neumann
Dr. phil. Jörg Neumann (Dipl.-Berufspäd.)
activities (current)
- Deputy Director at the Center for Open Digital Innovation and Participation (CODIP, f.k.a. media center)
- Projectmanager in the BMBF-project MyEduLife
- PhD Colloquium - together with Prof. Dr. Thomas Köhler
- lecturer at Chair for Educational Technology
- lecturer at Dresden International University
- lecturer at TU Dresden Institute for Further and Continuing Education
- Project acquisition in the field of digital media in (vocational) education, AI in education
Activities (completed, selection)
- 10/2024 Researchstay at CNS of Indiana University Bloomington
- 01/2019 - 05/2021 Head of the office of the e-learning working group of the Saxony Rectors' Conference Bildungsportal Sachsen
- 2018 Research assistant in the BMBF project VOM_Handel
- 2016/2017 Secondment (50%) to the Dresden Chamber of Crafts project medienBAR
- 2015/2016 Assistant professor "professorship for organisational development in the education system"
Research
- verifiable credentials, standardizised skill description
- Quality in academic and postgraduate education
- "Digital media" in (vocational) education and training
- Organisational and university development (in e-learning)
27 Entries
2020
-
Medienkompetenz fördern und Medieneinsatz befördern: Didaktische Überlegungen bei der Entwicklung einer mobilen Anwendung für das betriebliche Ausbildungspersonal in KKUs , 2020, In: GI-Edition : lecture notes in informatics. Proceedings. p. 199-204, 6 p.Research output: Contribution to journal > Conference article
-
Wie „Change Maker“ Visionen für den digitalen Wandel an Bildungseinrichtungen des Handels entwickeln und umsetzen – ein Praxisbeispiel.: Ein Praxisbeispiel. , 2020, Gemeinschaften in Neuen Medien. Von hybriden Realitäten zu hybriden Gemeinschaften. Köhler, T., Schoop, E. & Kahnwald, N. (eds.). Dresden: TUDpress/Thelem Universitätsverlag, p. 364-369, 6 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Wie „Change Maker“ Visionen für den digitalen Wandel an Bildungseinrichtungen des Handels entwickeln und umsetzen. Ein Praxisbeispiel , 2020, Gemeinschaften in neuen Medien: Forschung zu Wissensgemeinschaften in Wissenschaft, Wirtschaft, Bildung und öffentlicher Verwaltung. Köhler, T., Schoop, E. & Kahnwald, N. (eds.). Dresdeb: TUDpress/Thelem Universitätsverlag, p. 364-369, 6 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2019
-
Die „digitale“ Realität in Bildungseinrichtungen des Handels - Medien in der Wissenschaft , 2019, p. 66-77, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to conferences > Paper
2018
-
Digitalisierung in Bildungseinrichtungen des Handels , 2018, Qucosa. Dresden, p. 1-51, 51 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Digitalisierung in Einrichtungen der beruflichen Aus- und Weiterbildung , 2018, p. 91-99, 9 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to conferences > Paper
-
Digitalisierung in Einrichtungen der beruflichen Aus- und Weiterbildung – Empirische Ergebnisse zum aktuellen Stand , 2018, Communities in New Media: : Research on Knowledge Communities in Science, Business, Education and Public Administration - Proceedings of 21th Conference GeNeMe. Köhler, T. & Schoop, E. (eds.). Dresden, p. 105-113, 8 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
2016
-
Berufliche Bildung 2.0 , 2016, Wandel der Erwerbsarbeit. Neuerscheinung ed., Berlin, Vol. 32. p. 331-348, 18 p., (Bildung und Arbeitswelt)Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Fit4Your Job - an online survey for the transition from school to vocational training , 2016Research output: Contribution to conferences > Paper
2015
-
A Survey of Teachers’ Media Literacy in Chinese Vocational Schools , 2015, Wissensgemeinschaften 2015. Kohler, T., Schoop, E. & Kahnwald, N. (eds.). TUDpress/Thelem Universitätsverlag, p. 209-223, 15 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution