Prof. Dr. Stefan Scherbaum
Inhaltsverzeichnis
Prof. Dr. Stefan Scherbaum
M.Sc. Cognitive Science
Vita
Academic Education & Degrees
2011
PhD: Psychology, TU Dresden, 2011, thesis advisor: Prof. Dr. T. Goschke
2006
MSc in Cognitive Science, Universität Osnabrück, 2006, Prof. Dr. P. König
2002 – 2006
Studies in Cognitive Science, Universität Osnabrück
2002
Diploma in Computer Science in Media, Hochschule Furtwangen, Prof. W. Walter
1998 – 2002
Studies in Computer Science in Media, Hochschule Furtwangen
Professional Experience & Past and Present Projects (selection)
since 2019
Lead-PI of project “Exploring short- and long-term dynamics of context-specific adjustments of cognitive control”. Funded by DFG (201,165€)
2016 – 2024
Lead-PI of project “The balance between perseveration and volatility. Funded by DFG within the CRC 940 as project A8 (2016-2020: 342,800€; 2020-2024: 435,500€)
2015 – 2020
PI in project “Impact - Improving the patterns of social interaction”, collaborating with Dr. Martin Bleichner, University of Oldenburg. Funded by Volkswagen Stiftung
(Budget Dresden: 209,100 €)
2013 – 2019
PI of project “The Continuous Goal Dynamics of Cognitive Control”. Funded by DFG (2013-2015: 120.600€ ;2015-2919: 191,446€)
since 2018
Professor for Research Methods and Cognitive Modeling,
Technische Universität Dresden
2014 – 2018
Juniorprofessor for Research Methods and Computational Cognitive Modelling, Technische Universität Dresden
2011 – 2014
Research assistant, Technische Universität Dresden,
Chair of General Psychology; head: Prof. Dr. T. Goschke
2006 – 2010
PhD student & teaching assistant, Technische Universität Dresden,
Chair of General Psychology; head: Prof. Dr. T. Goschke
2004 – 2004
Visiting scholar University of Otago, New Zealand, Social Cognition Lab; head: Prof. Dr. J. Halberstadt
Schwerpunkte in Forschung und Lehre
-
Empirische Erfassung und komputationale Modellierung der Dynamik psychischer Prozesse in den Bereichen
- Kognitive Kontrolle, Aufmerksamkeits- und Handlungssteuerung
- Entscheidungen
- Sozialer Koordination
- Untersuchung mentaler Konstrukt-/Überzeugungssysteme
- Psychologische Wirksamkeit und kognitive Prozesse des Improvisationstheaters
Publikationen (mit Bezug auf TUDiSC)
2024
-
How self-states help: Observing the embodiment of self-states through nonverbal behavior , März 2024, in: PloS one. 19, 3 March, S. 1-13, 13 S., e0300682Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
-
Epistemic outsiders: Unpacking and utilising the epistemic dimension of disruptive agency in sustainability transformations , 2024, in: PLOS Sustainability and Transformation . 3, 2, e0000097Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
2023
-
Focusing on Future Consequences Enhances Self-Controlled Dietary Choices , 27 Dez. 2023, in: Nutrients. 16(2024), (1), 21 S., 89Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
-
‘I feel and I know things’: Integrating climate anxiety and knowledge about climate change in explaining environmental behaviour , 21 Juni 2023Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag zu Konferenzen > Poster
-
Was heißt eigentlich 'offen'? Eine korpuslinguistische Untersuchung am Beispiel des bibliothekarischen Diskurses der SLUB Dresden , 1 März 2023Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag zu Konferenzen > Poster
2022
-
Innere Vielfalt sichtbar machen: Unterscheidbarkeit von Inneren Anteilen in Aufstellungen durch naive Beobachtende , Okt. 2022, in: Hypnose : Zeitschrift für Hypnose und Hypnotherapie. 17, 1+2, S. 207 - 212Publikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
2021
-
Genug ist genug: Unethisches Verhaltën in der Wissenschaft muss endlich systematisch angegangen werden! , 26 Juli 2021, 3 S.Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Denkschrift/Stellungnahme/Anhörungen > Stellungnahme/Positionspapier
2018
-
Substance and evaluation in personality disorder diagnoses. , 2018, in: Journal of Personality Disorders. 32, 6, S. 766-783, 18 S.Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel