Political and vocational education
In the context of vocational education and training, there are diverse, easily accessible and highly potential opportunities for political and democratic education. This is due, on the one hand, to the diversity of people present in this area and, on the other, to the well-established - but often unrealized - institutional starting points for political education in this area. At the same time, the diversity of stakeholders and structures in the field of vocational (and trade union) education often poses a challenge for civic education. There are a large number of stakeholders in vocational education and training and a variety of different structures that are not always easy to understand.
In this context, it is also important to point out that the "Democracy Promotion in Vocational Education and Training" competence network was founded in 2020, which aims to systematically develop models for promoting democracy in vocational education and training at federal level until 2024 as part of the federal "Live Democracy!" program. The competence network consists of the DGB Bildungswerk BUND in cooperation with the DGB-Jugend, the association "Don't attack my buddy!" , known as the "Yellow Hand" and "minor - Projektkontor für Bildung und Forschung". Each of these organizations heads a specialist unit within the network that is dedicated to various sectors of democracy promotion in vocational training. You can find more detailed information on the work of this network here.
Recommended reading:
Besand, Anja (2014): Monitor politische Bildung an beruflichen Schulen. Probleme und Perspektiven, Bonn.
This book provides an overview of the structures and conditions of political education in the field of vocational education.
Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (2020): 16. Kinder- und Jugendbericht. Förderung demokratischer Bildung im Kinder- und Jugendalter, Berlin. online verfügbar
A second important starting point for dealing with the potential and relationship of political and vocational education is provided by the 16th Children and Youth Report of the Federal Government, which has dedicated a separate extensive chapter to this context.
Bürgin, Julika (2013): Gewerkschaftliche Bildung unter Bedingungen indirekter Arbeitssteuerung. Zweckbildung ohne Gewähr, Münster.
Julika Bürgin presented an important contribution to trade union education work in 2013. A summary can be found online here on the website of the Transferstelle politische Bildung.
Achour, Sabine/ Wagner, Susanne (2019): Wer hat, dem wird gegeben. Politische Bildung an Schulen. Bestandsaufnahme, Rückschlüsse und Handlungsempfehlungen, Berlin online verfügbar
Although not directly on the issue of vocational education, we would also like to refer to the important study by Sabine Achour and Susanne Wagner in this context, as this study makes it extremely clear how neglected vocational education is in the field of civic education. A summary of the key findings can also be found online here.
Further in-depth literature:
Besand, Anja/ Hölzel, Tina: (2018): Von einem wünschenswerten Dialog oder: Was die allgemeinbildenden Schulen von berufsbildenden im Umgang mit Heterogenität und Vielfalt lernen können, in: Langer, Anke (Hrsg.) Inklusion im Dialog. Fachdidaktik - Erziehungswissenschaft - Sonderpädagogik, Bad Heilbrunn, S. 188-196.
Böttiger, Friedrich (2017): Ungelebte Emanzipation – Analyse gewerkschaftlicher Bildungsarbeit und Entwicklung eines alternativen Bildungskonzeptes. Erzwiss. Diss., HU Berlin online verfügbar
Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (2019): Berufsbildungsbericht 2019, Berlin online verfügbar
Bürgin, Julika (2013): Arbeitsalltag und gewerkschaftliche Bildung unter Bedingungen neuer betrieblicher Steuerungsmodelle. Empirische Ergebnisse und Überlegungen für die politische Bildung. In: Bremer, Helmut/ Kleemann-Göhring, Mark/ Teiwes-Kügler, Christel/ Trumann, Jana (Hrsg.): Politische Bildung zwischen Politisierung, Partizipation und politischem Lernen. Beiträge für eine soziologische Perspektive. Weinheim u.a., S. 203–219.
Niehaus, Moritz/ Hornung, Benjamin (2020): Gewerkschaftliche Bildung zur sozial-ökologischen Transformation – Ein Seminarkonzept und Praxisbericht. In: Eicker, Jannis et al. (Hrsg.): Bildung Macht Zukunft. Lernen für die sozial-ökologische Transformation? Frankfurt / M., S. 120-128.
Schmitt, Sophie (2017): Jenseits des Hängemattenlandes. Arbeit und Arbeitslosigkeit aus der Sicht von Jugendlichen – eine Rekonstruktion ihrer Orientierungen und ihre Bedeutung für die Politische Bildung. Schwalbach/Ts.
von Halteren-Schydlo, Betsy (2014): Azubis in ihren Rechten stärken. Mitsprache bedarf Unterstützung! In: Hamburg Macht Schule 3/2014, S 20-21. online verfügbar