Visiting professor as part of the Eleonore Trefftz Program: Dr. phil. Anne-Marie Lachmund
Table of contents
Orcid & Research Gate
https://orcid.org/0000-0002-6338-377X
https://www.researchgate.net/profile/Anne-Marie-Lachmund
Vita
- 2009-2015: Leipzig University, study program: English, French and Italian as a secondary school teacher (B.A., M.Ed.)
- 2010-2011: Université de Provence Aix-Marseille and European University Cyprus: Erasmus student
- 2013-2017: Leipzig University: Research Assistant at the Chairs of English Didactics, Didactics of Romance Languages and Romance Literature and Cultural Studies with a focus on French and Italian Studies
- 2017: Research Associate at the Chair of English Didactics (Prof. Dr. Schlüter, Leipzig University)
- 2017-2021: Research Associate / Teacher at the Chair of Romance Literature and Cultural Studies with a focus on French and Italian Studies (Prof. Dr. Felten, Leipzig University)
- 2018-2019: Teacher at the Chair of Didactics of Romance Languages (Prof. Dr. Neveling, Leipzig University)
- 2019: Research Assistant at the Chair of Romance Literatures, Department of Literary Studies (apl. Prof. Dr. Rothstein, Constance University)
- 2019: Doctorate (Dr. phil.) in French Literature and Cultural Studies on "Proust, Pop and Gender: Strategies and Practices of Popular Media Cultures in Marcel Proust" (Prof. Felten / Prof. Roloff)
- since 2020: Academic assistant at the Chair of Didactics of Romance Languages, Literatures and Cultures (Prof. Dr. Plötner, University of Potsdam) - currently on leave of absence
- 2020-2021: Potsdam University: Project Coordinator in the context of the Refugee Teachers Program, Center for Teacher Training and Educational Research
- since 2021: Academic assistant at the Chair of English Didactics (Prof. Dr. Freitag-Hild, Potsdam University) - currently on leave of absence
- since 2021: Teacher at Freie Schule Anne-Sophie Berlin (international school with a focus on digital education)
- 2024-2025: TU Dresden: Visiting Professor as part of the Eleonore Trefftz Program (funded by the Federal Ministry of Education and Research and the Free State of Saxony as part of the Excellence Strategy of the Federal and State governments)
Publications
Monographs
- Lachmund, Anne-Marie (2021): Proust, Pop and Gender. Strategies and Practices of Popular Media Cultures in Marcel Proust. Dissertation, Berlin et al: Peter Lang. DOI: 10.3726/b17413/isbn. 978-3-631-83208-0
- in prep., probably 09/2024, with Manuela Franke: Digitales Lesen im Fremdsprachenunterrichrt. Tübingen: Narr Francke Attempto.
Editorships
- 2023, with Uta Felten, Francisco A. Zurián, Tanja Schwan, Kristin Mlynek-Theil (eds.): Cine de mujeres y cine queer: Cartografías del deseo. New York et al.: Peter Lang. DOI: 10.3726/b21201
- in prep., probably 06/2024, with Manuela Franke and Elke Höfler (eds.): Spanischunterricht digital: Interaktion, Interdisziplinarität, Intertextualität. Berlin: Frank & Timme.
- in prep., probably 02/2025, with Manuela Franke: Der Fremdsprachliche Unterricht Französisch. Themenheft zum digitalen Lesen. Seelze: Friedrich-Verlag.
Articles and book contributions
- i.prep., with Manuela Franke: "Webseiten im Spanischunterricht lesen: Reflexion einer komplexen Kompetenz mit retrospektiven Lernendeninterviews", in: Franke, Manuela / Höfler, Elke / Lachmund, Anne-Marie (eds.): Spanischunterricht digital: Interaktion, Interdisziplinarität, Intertextualität. Berlin: Frank & Timme.
- 2024: "Multimodal semiotic awareness mit dem populären Netzphänomen #Instapoetry im Italienisch- und Spanischunterricht fördern", in: Zeitschrift für Romanische Sprachen und ihre Didaktik, 18 (1), 9-37.
- 2024: "Grande Littérature meets Social Media: Transmedial and Transcultural Approaches to Fostering Sustainable Reading Motivation and Digital Discourse Literacies", in: Eibensteiner, Lukas / Hesselbach, Robert (eds.): Social Media: Current Issues in Romance Linguistics and Foreign Language Learning and Teaching. Munich: AVM, 207-227.
-
2024:
„Digitale (Lehr-)Kompetenz aufbauen und entfalten – digitale Lehr-Lernszenarien didaktisch ausgestalten“, 44-47.
„Spiralförmige Curricula zum integrierten Aufbau digitaler Kompetenzen“, 51-59.
„Autonomes, asynchrones und ortsunabhängiges Lernen mit Erklärvideos“, 138-146.
in: Heringshausen, Gordon / Morgenstern, Ulrike / Paulicke, Denny / Schönfeld, Andreas (Hg.): Kap. Pädagogische Neuausrichtung und Gestaltungspotenziale; Kap. Vernetzung, Austausch und immersive Reflexionsmöglichkeiten durch digitale Lehr- und Lernprozesse aktiv nutzen. Chancen und Strategien des digitalen Lehrens und Lernens. Berlin: Springer.
- 2023, with Manuela Franke: "¿Cómo leen alumnas y alumnos de ELE textos digitales? - Un estudio exploratorio", in: redELE. Revista Electrónica de Didáctica ELE, 35, 15-33. https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/redele-no-35-revista-electronica-de-didactica-espanol-como-lengua-extranjera_184117/.
- 2023, with Manuela Franke: "Individuelle Lernausgangslagen identifizieren und in didaktische Implikationen überführen: Ein Seminarkonzept in der universitären Lehrerausbildung am Beispiel des Lesens einer fremdsprachigen Website", in: Fremdsprachen und Hochschule, 99/100, 1-14. DOI: 10.46586/fuh.v100.2023.11224.
- 2023, with Manuela Franke: "Lernaufgaben zur Förderung der digitalen Lesekompetenz im Fremdsprachenunterricht reflektieren: ein Seminarkonzept", in: Mientus, Lukas / Klempin, Christiane / Nowak, Anna (eds.): Reflexion in der Lehrkräftebildung - empirisch, phasenübergreifend, interdisziplinär. Potsdam: Potsdamer Universitätsverlag, 359-364. DOI: 10.25932/publishup-59171.
- 2023: "Nutzung von verlagseigenen Erklärvideos im Französischunterricht: Eine qualitative Erhebung an einem Berliner Gymnasium", in Bildung und Erziehung, 1, 25-42. DOI: 10.13109/buer.2023.76.1.25.
- 2023: "'Come up and see me sometime': Drag, Camp, and Pop in Marcel Proust's In Search of Lost Time from Odette de Crécy to Mae West", in: Felten, Uta / Zurián, Francisco A. / Schwan, Tanja / Lachmund, Anne-Marie / Mlynek-Theil, Kristin (eds.): Cine de mujeres y cine queer: Cartografías del deseo. New York et al.: Peter Lang, 353-376. DOI: 10.3726/b21201.
- 2023: "Proust et la résonance : lire et (ré)écrire la Recherche entre amour fou et mépris", in: Felten, Uta / Mlynek-Theil, Kristin (eds.): Revue d'études proustiennes, n° 18, 2023 - 2, L'éros et la mort dans l'œuvre de Marcel Proust. Paris: Classiques Garnier, 153-171. DOI: 10.48611/isbn.978-2-406-15790-8.
- 2023: "Von Affirmation über Emanzipation zur Subversion: Der Venus-Mythos in der Populärkultur", in: Frickel, Theresa (ed.): Das Geschlecht der Gottheiten. Reihe Kleines Mythologisches Alphabet. Leipzig: Hamouda, 69-94.
- 2022: "Erklärvideos in ausgewählten Französischlehrwerken der neuen Generation (2020). Eine kontrastive Analyse“, in: Franke, Manuela / Plötner, Kathleen (Hg.): Rekonstruktion und Erneuerung. Die neue Lehrwerksgeneration als Spiegelbild fremdsprachendidaktischer Entwicklungen. Tübingen: Narr Francke Attempo, 77-104. isbn.978-3-8233-8553-0.
- 2021: "Gender Trouble in Paradise: Die Arbeit am Venus-Mythos von Marcel Proust zu den populären Medienkulturen der Gegenwart", in: Rothstein, Anne-Berenike (ed.): Kulturelle Inszenierungen von Transgender und Crossdressing. Grenz(en)überschreitende Lektüren vom Mythos bis zur Gegenwartsrezeption. Reihe GenderCodes – Transkriptionen zwischen Wissen und Geschlecht. Bielefeld: transcript, 217-246. isbn.978-3-8376-5088-4.
- 2020: "Ugly Male High Culture and the Absorption into Tumorous Female Popular Culture: Proust's In Search of Lost Time and Puig's Kiss of the Spider Woman", in: Colaizzi, Giulia / Zurián, Francisco A. / Felten, Uta / Schwan, Tanja (eds.): Coding Gender in Romance Cultures. New York et al.: Peter Lang, 311-330. DOI: 10.3726/b17287/isbn.978-3-631-70899-6.
- 2019: "Proust et la philosophie de la culture populaire : captivé dans la toile de la femme araignée", in: Felten, Uta / Roloff, Volker (eds.): Revue d'études proustiennes, n° 9, 2019 - 1, Proust et la philosophie : regards de la critique allemande. Paris: Classiques Garnier, 225-240. DOI: 10.15122/isbn.978-2-406-09256-8.
- 2019: "" Jouir par les yeux " - Lifestyle et art de la table dans À la Recherche du Temps Perdu de Marcel Proust", in: Bastian, Sabine / Felten, Uta / Goudaillier, Jean-Pierre (eds.): Cultures et mots de la table. Comment parle-t-on de la nourriture et de la cuisine en termes académiques, littéraires et populaires / argotiques ? Series Language - Culture - Society 21. Berlin et al.: Peter Lang, 255-266. DOI: 10.3726/b15814.
-
accepted, to be published in 2024:"Social Media in den Fremdsprachenunterricht integrieren - Voraussetzungen, Herausforderungen und Lösungs(um)wege", in: Haberland, Svenja / Koch, Corinna (eds.): Das Zusammenspiel physischer Präsenz und digitaler Virtualität im Unterricht romanischer Sprachen. Series Romance languages and their didactics. Stuttgart: Ibidem.
- accepted, to be published in 2024: "Das Incipit als Ort für Traum, Erinnerung und Introspektion in Welt- und Jugendliteratur: Didaktisch-methodische Überlegungen am Beispiel von Mikaël Olliviers Le monde dans la main (2011) und Tout doit disparaître (2007)", in: HeLix. Heidelberger Beiträge zur romanischen Literaturwissenschaft.
- accepted, to be published in 2024, with Manuela Franke: "Netzliteratur lesen zwischen Grenzüberschreitung und Neuausrichtung - Eine qualitative Studie mit Französischlernden". In: Kulovics, Nina / Mentz, Olivier / Raith, Thomas (eds.): Grenzen, Grenzräume, Entgrenzungen. Documentation of the 30th Congress of the DGFF from September 26 to 29, 2023 at the University of Education Freiburg im Breisgau.
- Accepted, expected to be published. 2024: ""Détestez la mauvaise musique, ne la méprisez pas" - Proust zwischen Hoch- und Populärkultur", in: Gisbertz, Anna-Katharina / Meineke, Eva-Tabea / Zur Nieden, Gesa (eds.): Transgressionen. LLiteratur, Musik und Künste um 1900. Freiburg i. Br.: Rombach.
- accepted, expected to be published. 2024: "Eventisierung und Aufmerksamkeitsökonomie avant la lettre: Populäre Strategien und Praktiken der Salonkultur im Belle Époque-Roman", in: Nieberle, Sigrid (ed.): Diversity in Culture. Populäre Genres in Musik, Literatur und Film von der Gründerzeit bis zur Weimarer Republik. Bielefeld: transcript.
- accepted: "Queering Venus from Marcel Proust to Contemporary Popular Culture", in: Felten, Uta / Schwan, Tanja (eds.): Venus, Zippora und der kranke Bacchus: Rezeption und Riscritture der italienischen Malerei der Renaissance in der europäischen Literatur und Kultur des 19. und 20. Jahrhunderts. Berlin et al.: Peter Lang.
Practical teaching articles in journals
- 2024: "Je te recommande une vidéo... Mit Erklärvideos binnifferenzierend auf eine Prüfung vorbereiten", in: Der Fremdsprachliche Unterricht. Französisch, 187, 9-15.
- 2023: "Lernen mit Erklärvideos. Die App simpleclub", in: On. Learning digital, 15, 37.
Reviews
- i.D.: Eva-Tabea Meineke: Rivieras de l'irréel. Surrealismen in Italien und Frankreich, in: Romanistisches Jahrbuch.
- 2023: Angelika Corbineau-Hoffmann: Ein Gebäude aus Gedanken. Prozesse und Texturen der Reflexion in Marcel Prousts À la recherche du temps perdu, in: Romanische Forschungen, Vol. 135, 252-256.
- 2021: Gérard Bensussan: L'Écriture de l'Involontaire: Philosophie de Proust, in: Romanische Forschungen, vol. 133, 554-556.
Translations
- 2023: Felten, Uta: "From Proust to Akerman: Jealousy and Desire in La Captive (Chantal Akerman, 2000)", in: Felten, Uta / Zurián, Francisco A. / Schwan, Tanja / Lachmund, Anne-Marie / Mlynek-Theil, Kristin (eds.): Cine de mujeres y cine queer: Cartografías del deseo. New York et al.: Peter Lang, 167-180.
- 2020: Felten, Uta: "From flâneur bourgeois to real flâneuse: Urban and rural cartographies of female desire in the cinema of Eric Rohmer and Catherine Breillat", in: This / Zurián, Francisco A. / Schwan, Tanja (eds.): Coding Gender in Romance Cultures. Vol. 1. Berlin et al.: Peter Lang, 39-59.
- 2018: Felten, Uta: "Flâneurs and Flâneuses: Reflections on Urban Protagonists in Modern Cinema", in: Krause, Sabine / Flagner, Heide (eds.): Räume und Medien in der Romania. Serie "Passagesn". Hildesheim, Zurich, New York: Georg Olms Verlag, 152-164.
- 2016: Leblanc, Cécile: "Proust und die Musik der Kriegszeit: verschlüsselte Echos in Le Temps retrouvé", in: Felten, Uta / Mlynek-Theil, Kristin / Küchler, Kerstin (eds.): Proust und der Krieg. Die wiedergefundene Zeit von 1914. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 109-124.
Lectures (current selection)
- (together with Manuela Franke): "Netzliteratur lesen zwischen Grenzüberschreitung und Neuausrichtung: Eine qualitative Studie mit Französischlernden" (DGFF-Kongress 2023, PH Freiburg, 27.-30.09.2023)
- "Integration sozialer Medien in den Fremdsprachenunterricht – Herausforderungen und Lösungen" (Romanistentag 2023, Leipzig University, 24-27.09.2023)
- "Instagram im Fremdsprachenunterricht" (Invitation to give a guest lecture at the University of Münster, 24.05.2023)
- (together with Manuela Franke): "Diversity in the digital reading process: A qualitative study with learners of French and Spanish as a foreign language" (International conference Diversity in the Digital Foreign Language Classroom, PH Ludwigsburg, 30.-31.03.2023)
- (together with Manuela Franke): "Rezeption fremdsprachlicher Webseiten zwischen Scrollen und Lesen" (Hispanistentag 2023, Universität Graz - aim Rahmen der Sektionleitung Didaktik 22: "(Text-)Rezeption im Spanischunterricht - An der Schnittstelle von Analog und Digital", 22.-25.02.2023)
- "Découvrir la littérature classique à travers les réseaux sociaux : réconcilier deux mondes à l'aide d'une approche transmédiale et transculturelle" (Frankoromanistentag 2022, Universität Wien - im Rahmen der Sektionleitung Didaktik 1: "Ringarde, en vogue, populaire ? La haute culture meets la culture pop(ulaire) en cours de FLE", 21.-24.09.2022)
- (together with Manuela Franke): "Browsing, Scanning, Cyberwandering - Ein Diskussionsbeitrag zur digitalen Lesekompetenz im Spanischunterricht" (XXVI. Jornadas Hispánicas 2022, Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt, 11.-12.03.2022)
- (together with Manuela Franke): "Digitale Texte in der Fremdsprache lesen - Überlegungen zu einem erweiterten Lesekompetenzmodell" (Invitation to give a guest lecture at the Ludwig-Maximilians-Universität München, 15.06.2021)
- "Neue Ansätze und Lernwege zur hochkulturellen Literatur durch Populärkultur schaffen: Eine qualitative Studie" (DGFF Summer School on Empirical Foreign Language Didactics, 02.-08.08.2020)
- "'Come up and see me sometime': Drag, Camp, and Pop in Marcel Proust's In Search of Lost Time from Odette de Crécy to Mae West" (International Conference "Donna e Cinema", University of Leipzig, 06.-08.05.2019)
- "Queering Venus from Marcel Proust to Contemporary Popular Culture" (International Colloquium "Venus, Zippora und der kranke Bacchus. Reception and Riscritture of Italian Renaissance Painting in European Literature and Culture from the 19th to the 21st Century", University of Leipzig, 05.-07.11.2018)
Event organizations and section leaders
- University of Potsdam: XXVII Jornadas Hispánicas 2024.
-
University of Graz: Section leadership at the Hispanists' Day 2023: Section 22 (Text-)Reception in the Spanish Classroom - At the Interface of Analog and Digital.
-
University of Vienna: Section leader at the French Romance Studies Conference 2022: Section 1 Ringarde, en vogue, populaire ? High culture meets popular culture in the French classroom.
- University of Leipzig: VdF Federal Congress 2018.
- University of Leipzig: The Language Magician at Work - International Conference on Evaluating Foreign Language Competence at Primary Level 2017.
- University of Leipzig: FFF Conference 2014.
Awards
- "Innovative teaching project 2022" with the title "Competent reception of digital texts in foreign language teaching: a teaching project to create support offers based on individual needs of learners when reading foreign language websites", Center for Quality Development in Teaching and Studies (ZfQ), University of Potsdam: https: //www.uni-potsdam.de/de/zfq/innovative-lehrprojekte/projektuebersicht-2022/franke-lachmund-2022
- 7th place of the 10 best courses 2022-2023 of the Faculty of Arts, Humanities and Social Science at the University of Potsdam: https: //www.uni-potsdam.de/de/philfak/aktuelle-informationen/auszeichnungen/preis-fuer-hervorragende-lehre
Last update: 11.6.2024