Optional specialization complexes (fVK)
Background
The students' idea of setting individual priorities and promoting their interests during their medical studies led to the conception of a new course, the facultative specialization complexes (fVK). The optional specialization complexes enable students to deal with medical topics in depth or with innovative medically relevant issues that are dealt with in interdisciplinary or interprofessional approaches.
General information
Optional specialization complexes are courses offered by our faculty with very different implementation options. Various scenarios are possible by bundling several elective subjects that match a topic, by integrating an elective subject or completely independently with only extracurricular components. When integrating curricular electives, the regulations regarding registration etc. must be taken into account independently of the extracurricular electives. You can find an overview of all currently offered fVK in OPAL
The specific content design is the responsibility of the person responsible for the respective course, as is the combination of course types such as lecture, seminar or practical exercises. The scope is set at a minimum of 90 units. Students who successfully complete the course receive the DresDnerZusatzZertifikat(D²Z²) from the Carl Gustav Carus Faculty of Medicine at TU Dresden.
The path to your own fVK
Would you like to design and offer a facultative specialization complex? The FAQ below should help you with the implementation. Please do not hesitate to contact us if you have any questions.
Wir haben einen Leitfaden erstellt, welche Punkte bei der Beantragung beachtet werden müssen. Bei Fragen wenden Sie sich gerne an
Der Aufwand bei der Entwicklung und Durchführung eines fakultativen Vertiefungskomplexes kommt natürlich vor allem auf Ihre Umsetzungsidee an. Das Carus Lehrzentrum unterstützt Sie gerne bei der inhaltlichen Konzeption, bei medizindidaktischen Fragen und bei der Umsetzung. Unsere studentischen Hilfskräfte können Ihnen aus studentischer Perspektive zuarbeiten oder bei der digitalen Kurserstellung helfen.
Prof. Dr. med. Mario Rüdiger, Pädiatrie
"Mit dem Vertiefungskomplex besteht die hervorragende Möglichkeit, bereits im Studium wichtige Aspekte der interdisziplinären, transsektoralen und multiprofessionellen Versorgung vermitteln zu können. Damit werden die starren Fächergrenzen aufgehoben und die Realität der Betreuung widergespiegelt. Das Zentrum für Feto-Neonatale Gesundheit ist angetreten, die Versorgung der Schwangeren und Neugeborenen in der Region Ostsachsen zu optimieren. Die dafür notwendigen medizinischen, psycho-sozialen und wissenschaftlichen Grundlagen der feto-neonatalen Entwicklung werden im Rahmen des Vertiefungskomplexes nicht nur vermittelt sondern durch die Studierenden aktiv erarbeitet.“
Prof. Dr. rer. nat. Martin Sedlmayr, Clinicum Digitale
"Das Lehrformat der Vertiefungskomplexe ermöglicht mir als Professor für Medizininformatik ein Kursangebot außerhalb der regulären curricularen Inhalte anzubieten. Die Digitalisierung wird das Berufsbild der jetzigen Studierenden verändern, doch leider kommen die Chancen und Möglichkeiten (sowie Grenzen) der Digitalisierung in ihrer Ausbildung noch viel zu kurz. In dem Vertiefungskomplex Clinicum Digitale können wir interessierte Studierende für die neuen Anforderungen fit machen."
Contact persons
Please contact the project coordinators if you have any questions or suggestions regarding the "optional specialization complexes" project.
Organizational support

scientific coordinator
NameMs Dr. Doreen Pretze
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Technical support